لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۱

آلمان برای اولین بار به اوکراین سلاح سنگین می‌دهد؛ سفر دبیرکل سازمان ملل به روسیه


پدافند هوایی «گپارد» در اوایل دهه ۲۰۱۰ از خدمت ارتش آلمان خارج شد.
پدافند هوایی «گپارد» در اوایل دهه ۲۰۱۰ از خدمت ارتش آلمان خارج شد.

دولت آلمان روز سه‌شنبه ششم اردیبهشت پس از هفته‌ها فشار افکار عمومی در داخل و خارج اعلام کرد که اولین محموله جنگ‌افزار سنگین را به اوکراین ارسال می‌کند.

کریستین لامبرشت، وزیر دفاع آلمان، گفت هیات دولت در جلسه روز دوشنبه ارسال توپخانه متحرک ضدهوایی و تانک‌های مجهز به سلاح‌های ضد هوایی مدل «گپارد» را تصویب کرده است.

برخی از کارشناسان معتقدند که اهمیت این تصمیم دولت آلمان نه قابلیت‌های تاکتیکی تانک‌های «گپارد» بلکه پیامی است که برلین می‌فرستد و نشان می‌دهد که بزرگترین اقتصاد اروپا در مورد حمایت از اوکراین جدی است و کمک‌های بیشتری در راه خواهد بود.

منتقدان سیاست آلمان، از جمله مقام‌های اوکراینی، از زمان آغاز تهاجم نظامی روسیه، برلین را به انفعال در ارسال اسلحه و کم‌کاری در اعمال فشار به مسکو از جمله خودداری از تحریم صادرات انرژی روسیه متهم کرده‌اند.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در پاسخ به این انتقادات گفته است ارتش آلمان تمام کمک‌های نظامی را که در شرایط فعلی مقدور است اهدا کرده و صنایع تسلیحاتی آلمان نیز در حال حاضر ظرفیت تولید بیشتری ندارند.

وقوع انفجارهای بیشتر در ناحیه ترانس‌نیستریا

در یک رویداد جداگانه، پلیس ناحیه جدایی‌طلب ترانس‌نیستریا از کشور مولداوی اعلام کرد که صبح روز سه‌شنبه بر اثر دو انفجار قوی، دست‌کم دو آنتن بزرگ رادیویی در نزدیکی مرز این ناحیه با اوکراین منهدم شده است.

ناحیه ترانس‌نیستریا نوار باریکی از شرق مولداوی با حدود ۴۷۰ هزار نفر جمعیت است که از پایان جنگی که با حکومت مرکزی مولداوی در سال ۱۹۹۲ داشت، توسط جدایی‌طلبان اداره می‌شود.

حدود هزار و پانصد نیروی ارتش روسیه تحت عنوان «نیروی حافظ صلح» در این ناحیه مستقر هستند ولی از زمان شروع تهاجم نظامی روسیه نگرانی در مورد به کارگیری این نیروها در جنگ اوکراین افزایش یافته است.

انفجارهای روز سه‌شنبه در شهر کوچکی در فاصله ۱۲ کیلومتری از مرزهای غربی اوکراین روی داد. روز دوشنبه نیز در شهر تیراسپول، مرکز ناحیه ترانس‌نیستریا، صدای چند انفجار شنیده شد که به نظر می‌رسد نتیجه حملات خمپاره‌ای به ساختمان اداره امنیت داخلی این ناحیه بوده است. به گفته مقامات محلی در این انفجارها کسی آسیب ندیده و هیچ گروه یا کشوری مسئولیت آن‌ها را برعهده نگرفته است.

دولت آمریکا هشدار داده که روسیه ممکن است در کشورهای همسایه اوکراین اقدامات تحریک‌آمیز انجام دهد و از آن به عنوان بهانه‌ای برای اعزام نیرو به این کشورها استفاده کند.

یک ژنرال ارشد روسیه هفته گذشته گفت نیروهای این کشور ممکن است تمامی مناطق جنوبی اوکراین را تصرف کرده و به مرزهای ناحیه ترانس‌نیستریا در شرق مولداوی برسند.

رئیس دولت جدایی‌طلب ناحیه ترانس‌نیستریا روز سه‌شنبه به مدت ۱۵ روز اجرای تدابیر شدید «ضدتروریستی» در سطح منطقه و برپایی ایستگاه‌های بازرسی در ورودی تمامی شهرها را اعلام کرد.

رئیس جمهوری مولداوی نیز برای بررسی وضعیت امنیتی در مرزهای کشور، اعضای شورای امنیت ملی را برای تشکیل جلسه فراخوانده است. دمیتری پسکوف، سخنگوی کاخ کرملین، نیز گفت وضعیت ناحیه ترانس‌نیستریا موجب نگرانی است.

سفر دبیرکل سازمان ملل به مسکو

در همین حال، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در جریان دیدار از مسکو از دولت‌های روسیه و اوکراین خواست در زمینه ایجاد مسیرهای امن و انتقال کمک‌های بشردوستانه همکاری کنند.

آقای گوترش پس از دیدار با سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه، در یک نشست خبری گفت: «ایجاد مسیرهای بشردوستانه که واقعا امن و موثر باشند بسیار ضروری و عاجل است. در همین رابطه من پیشنهاد کرده‌ام که یک کارگروه بشردوستانه با مشارکت روسیه، اوکراین و سازمان ملل تشکیل شود که وظیفه آن یافتن و یا ایجاد فرصت‌های مناسب برای گشایش و مدیریت راه‌گذرهای امن باشد».

دبیرکل سازمان ملل بر ضرورت انجام تحقیقات مستقل در مورد «احتمال جنایات جنگی» در اوکراین تاکید کرد و گفت: «من در مورد گزارش‌های متعدد از نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی و احتمال وقوع جنایات جنگی نگرانم. در این مورد باید تحقیقات مستقل انجام شود و مسئولان چنین اقداماتی به شکل موثر شناسایی و مجازات شوند».

سرگئی لاورف گفت روسیه آماده است با سازمان ملل در زمینه کمک به غیرنظامیان در اوکراین همکاری کند. او افزود: «یکی از اهداف اصلی ما حفاظت از غیرنظامیان است و در زمینه کاهش مصائب غیرنظامیان حاضریم با سازمان ملل همکاری کنیم».

آقای لاورف مدعی شد که روسیه حاضر است از طریق مذاکرات صلح به جنگ در اوکراین پایان دهد ولی رفتار هیات مذاکره‌کننده و رئیس‌جمهوری اوکراین را «ناامیدکننده» خواند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز، آسوشیتدپرس و فرانسه/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG