لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۴

آلمان ۱۵۰۰ پناهجوی بی‌خانمان‌شده در یونان را می‌پذیرد


تصویری از اعزام پناهجویان کودک و نوجوان از یونان به آلمان در ماه آوریل سال ۲۰۲۰ میلادی
تصویری از اعزام پناهجویان کودک و نوجوان از یونان به آلمان در ماه آوریل سال ۲۰۲۰ میلادی

منابع دولتی در آلمان از تصمیم این کشور برای پذیرفتن ۱۵۰۰ نفر از پناهجویانی که بر اثر آتش‌سوزی اردوگاه محل اقامت‌شان در جزایر یونان، بی‌خانمان شدند، خبر می‌دهند.

دولت آلمان پیش از این نیز بین یکصد تا ۱۵۰ نفر از کودکان مهاجر بدون سرپرست را از یونان به خاک خود منتقل کرده بود.

۲۰ شهریور خبرگزاری‌ها اعلام کردند بر اثر وقوع دو آتش‌سوزی پیاپی در يک اردوگاه پناهجویان در جزیره لسبوس یونان، دست‌کم ۱۲ هزار پناهجو و مهاجر بی‌خانمان شدند و شب را بدون سرپناه گذراندند.

بیشتر آنها پناهندگانی از افغانستان، سوریه و آفریقا هستند که کماکان بدون سرپناه، غذا و امکانات بهداشتی مناسب به سر می‌برند.

همزمان با موجی از ابراز همدردی با پناهجویان و همبستگی با دولت یونان، درخواست‌های متعددی برای تجدیدنظر در روند اداری پناهجویی اروپا مطرح شده است.

خبرگزاری رویترز نیز روز سه‌شنبه، ۲۵ شهریور نوشته پس از این ماجرا دولت فدرال آلمان برای نشان‌دادن همبستگی خود با یونان، دیگر عضو اتحادیه اروپا تصمیم به پذیرفتن ۱۵۰۰ پناهجو گرفته است.

منابع دولتی به این خبرگزاری گفته‌اند که دولت آلمان، پناهجویانی را که در حال حاضر در لسبوس هستند، اما درخواست پناهندگی آنها پذیرفته شده، در المان خواهند پذیرفتند.

در حال حاضر، بیش از ۳۰ هزار مهاجر و پناهنده در جزایر مختلف یونان به‌سر می‌برند و در کشورهای عضو اتحادیه اروپا همچنان بر سر پذیرفتن این مهاجران، اختلاف نظرهای جدی وجود دارد.

پس از بازکردن درهای آلمان به سوی پناهجویان از سوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، این موضوع در خود این کشور نیز شکاف‌هایی را در عرصه سیاسی ایجاد کرد و از جمله موجب راه‌یابی حزب راستگرای «آلترناتیو برای آلمان» به پارلمان این کشور شد.

راه‌یابی این حزب به پارلمان آلمان، دو سال پس از سیاست‌های مهاجرتی خانم مرکل، در واقع نخستین ورود یک حزب راستگرا به پارلمان در تاریخ جمهوری فدرال آلمان محسوب می‌شود.

با این حال نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بیشتر مردم آلمان با حمایت دولت‌شان از پناهجویانی که به محافظت نیاز دارند، موافق هستند.

در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ صدها هزار نفر از پناهجویان و مهاجرانی که از جنگ و فقر در کشورهای خود می‌گریختند برای رسیدن به اتحادیه اروپا وارد یونان شدند.

پس از توافق اتحادیه اروپا و ترکیه برای جلوگیری از حرکت مهاجران به سوی یونان تعداد آنها رو به کاهش گذاشت.

در حال حاضر ترکیه میزبان حدود ۳.۴ میلیون مهاجر و پناهجو است و در یونان ۱۲۰ هزار نفر در انتظار بررسی تقاضای پناهندگی هستند.

اکثر این افراد در اردوگاه‌های پرازدحام در جزایر شرقی یونان زندگی می‌کنند و گروه‌های امدادرسان و مدافع حقوق بشر می‌گویند شرایط زندگی آنها بسیار سخت است.

منابع: رویترز و رادیو فردا؛ ب.ب/ پ.پ
XS
SM
MD
LG