لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۹

وزارت دارایی آلمان: درخواست ایران را برای برداشت ۳۰۰ میلیون یورو بررسی می‌کنیم


روزنامه بیلد: ایران نگران است که با اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا، از دسترسی به این پول محروم بماند
روزنامه بیلد: ایران نگران است که با اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا، از دسترسی به این پول محروم بماند

وزارت دارایی آلمان روز دوشنبه ۱۸ تیر اعلام کرد که در حال بررسی درخواست ایران برای برداشت ۳۰۰ میلیون یورو از حساب بانکی‌اش از یک بانک در هامبورگ است.

ساعاتی پیش‌تر روزنامه آلمانی «بیلد» به نقل از چند مقام دولتی گزارش داده بود که تهران در صدد منتقل کردن ۳۰۰ میلیون یورو از بانک «تجارت اروپا - ایران» معروف به Eihbank، به ایران است.

به نوشته روزنامه بیلد، دلیل این کار نگرانی مقام‌های جمهوری اسلامی از مسدود شدن دسترسی به این پول پس از اعمال دوباره تحریم‌های آمریکاست.

واشینگتن با خروج از برجام در اردیبهشت ماه اعلام کرد که تحریم‌های لغو شده علیه ایران دوباره اعمال خواهند شد. ‌آمریکا همچنین از همه کشورها خواسته است تا آبان ماه سال جاری به خرید نفت از ایران پایان دهند.

در این ارتباط، برایان هوک،‌ مدیر سیاستگذاری وزارت خارجه آمریکا، روز ۱۱ تیر، ضمن تشریح راهبرد جدید دولت دونالد ترامپ در قبال تهران، اعلام کرد که دور جدید تحریم‌های شدید علیه ایران از روز ۱۳ مرداد، و بخش بعدی آن از روز ۱۳ آبان اجرا می‌شود و تلاش خواهد شد که صادرات نفت ایران به صفر برسد.

به گزارش رویترز به نقل از روزنامه بیلد، ایران به نهاد ناظر مالی در آلمان (بافین) گفته است که به این مبلغ نیاز دارد تا از آن برای تأمین ارز مورد نیاز مسافران ایرانی به خارج از این کشور استفاده کند.

به نوشته بیلد، این اداره در حال بررسی درخواست تهران است که پیش از این به اطلاع مقام‌های ارشد آلمان، ‌از جمله دفتر صدراعظم و وزارت‌خانه‌های خارجه و دارایی این کشور رسیده است.

بانک مرکزی آلمان و بانک «تجارت اروپا - ایران» از اظهارنظر درباره این خبر خودداری کرده‌اند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، آمریکا و اسرائیل نگرانند که ۳۰۰ میلیون یوروی مورد نیاز ایران برای کمک به گروه‌های مسلح در خاورمیانه استفاده شود اما مقام‌های دولت آلمان گفتند که نشانه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

ایران از سوی شماری از کشورهای جهان متهم است که به گروه‌های تروریستی، از جمله حزب‌الله لبنان و همچنین گروه فلسطینی حماس که هر دو در فهرست گروه‌های تروریستی برخی کشورها قرار دارند، کمک مالی و نظامی می‌کند؛ اما تهران با تاکید بر حمایت از گروه‌هایی که «آزادیبخش» می‌خواند، حمایت از «گروه‌های تروریستی» را رد می‌کند.

گزارش روزنامه بیلد دو روز پس از آن انتشار یافت که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، خبر بلوکه بخشی از دارایی‌های ارزی ایران را در آلمان تکذیب کرده و گفته بود که مناسبات اقتصادی دو کشور مسیر عادی خود را طی می‌کند.

پیش از آن محمد دهقان، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس، در گفت‌وگو با فارس از توقیف و بلوکه کردن بخشی از دارایی‌های ارزی ایران در آلمان خبر داده بود.

خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز و فارس و منابع خبری/ ر.ب / ج.
XS
SM
MD
LG