لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۲

تاکید حکومت بر اجرای طرح «حجاب و عفاف»؛ قالیباف خواستار برخورد با مخالفان حجاب اجباری شد


بی‌اعتنایی‌ها به موضوع حجاب اجباری در ایران ادمه دارد
بی‌اعتنایی‌ها به موضوع حجاب اجباری در ایران ادمه دارد

در ادامه تلاش‌های جمهوری اسلامی بر افزایش محدودیت برای اِعمال فشار برای رعایت حجاب اجباری، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز بر برخورد «سلبی» با افراد «هنجارشکن» در زمینه حجاب تأکید کرد.

محمدباقر قالیباف در جلسه علنی روز سه‌شنبه، ۱۵ فروردین، افزود افرادی که «ضعیفُ الحجاب» هستند، باید از افراد «هنجارشکن»، تفکیک شوند.

او بدون اشاره به معیار اندازه‌گیری این دو موضوع از یکدیگر، گفت: «با افرادی که حجاب آنها ضعیف است باید رویکردی ایجابی در پیش گرفت، ولی در مواجهه با‌ افرادِ هنجارشکن باید با روش سلبی روبه‌رو شد.»

رئیس مجلس شورای اسلامی، در ادبیاتی کم‌سابقه، اضافه کرد: «به نظر می‌رسد یک خانم کم‌حجاب تفاوتی ماهوی با معدود هنجارشکنانی دارد که فضای اجتماعی و اخلاقی جامعه را با قصد و نیت قبلی آلوده می‌کنند و یا در پی ترویج فسادند.»

او مخالفان حجاب اجباری را به «هنجارشکنی‌ یا ترویج مفاسد اخلاقی و اباحه‌گری» متهم کرد.

اظهارات وی در ادامه استفاده از الفاظ نامناسب درباره زنانی است که موضوع آزادی حق پوشش در ایران را دنبال می‌کنند و سال‌ها است که با برخوردهای خشونت‌آمیز سیستماتیک حاکمیت مواجه هستند.

پیش از این نیز از برداشتن حجاب به عنوان پدیده‌ای «پلشت» یاد شده بود و شماری از روحانیون نسبت به فرارسیدن فصل تابستان و «از دست رفتن» کامل کنترل بر حجاب، هشدار داده بودند.

از آغاز اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، شمار زیادی از زنان، از رعایت حجاب در امکان عمومی سر باز می‌زنند.

در هفته‌های اخیر که شدت اعتراضات خیابانی کاهش یافته و به ویژه در روزهای گذشته، فشار حکومت برای اجرای طرح «حجاب و عفاف» شدت گرفته و شماری از مسئولان جمهوری اسلامی بار دیگر خواهان بازگشت به سیاست مقابله با «بد حجابان و بی حجابان» شده‌اند.

امروز همچنین حسین جلالی، دبیر كمیسیون فرهنگی مجلس از طرحی به نام «عفاف و حجاب و زیست عفیفانه» خبر داد که به گفته او، قوه قضاییه، نیروی انتظامی، وزارت كشور، شورای امنیت ملی و فرهنگ عمومی و مجلس شورای اسلامی برای اجرای آن به توافق رسیده‌اند.

به گفته حسین جلالی، این طرح داخل وسایل نقلیه اعم از خودرو و قطار و هواپیما و مترو، اماكن، مراكز و موسسات آموزشی، كف خیابان‌ها، تفرج‌گاه‌ها و پارك‌ها، فضای مجازی شامل سلبریتی‌ها و ورزشكاران و هنرمندان، فرودگاه‌ها و ترمینال‌ها و سازمان‌های دولتی را در بر می گیرد.

بر اساس این طرح، افرادی که «حجاب وعفاف» را رعایت نكنند، در مرحله اول یك پیامک هشدار و تذكر دریافت می کنند، در مرحله دوم برایشان جریمه در نظر گرفته شده و در مرحله سوم جریمه‌ سنگین‌تر می‌شود و از خدمات اجتماعی محروم خواهند شد.

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، از اعضای هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی چند روز پیش گفته بود اگر قوه قضاییه تا ۱۴ فروردین راه‌کارهای لازم برای خلاء‌های قانونی در بحث ایجابی و یا سلبی حجاب را ارائه ندهد، طرح نمایندگان در این مورد در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد.

در طرح نمایندگان مجلس که در رسانه‌ها و فضای مجازی بازتاب گسترده‌ای داشت، جریمه بی‌اعتنایی به حجاب اجباری تا ۳ میلیارد تومان عنوان شده است.

وزارت‌خانه‌های آموزش و پرورش و علوم نیز در بیانیه‌های جنجالی جداگانه‌ای اعلام کردند به دانش‌آموزان و دانشجویانی که «قوانین و مقررات پوششی» را رعایت نکنند، خدمات آموزشی ارائه نخواهد شد.

گزارش‌های متعددی نیز از پلمب صدها واحد صنفی در مناطق مختلف ایران، همزمان با نوروز و ماه رمضان به‌دلیل «بی‌توجهی به عفاف و حجاب» منتشر شده است.

باوجود همه این سخت‌گیری‌ها، در نوروز امسال، تصاویر و ویدئوهای زیادی از حضور بی‌حجاب زنان در اماکن عمومی و گردشگری و نیز رقص و آوازخوانی آنها منتشر شده است.

XS
SM
MD
LG