لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

طالبان نواحی همجوار با تاجیکستان را تصرف کرد؛ اشرف غنی به واشینگتن می‌رود


در آستانه سفر اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، به ایالات متحده آمریکا پیشروی طالبان در نواحی شمالی افغانستان همچنان ادامه دارد.

گروه طالبان روز چهارشنبه دوم تیرماه توانست شیرخان بندر، گذرگاه مرزی اصلی میان افغانستان و تاجیکستان، را به طور کامل به تصرف خود درآورد.

پیشروی‌های سریع و گسترده طالبان در نواحی شمالی افغانستان طی روزهای اخیر به نگرانی‌ها در مورد احتمال شکست نیروهای دولتی پس از خروج کامل نظاميان آمریکا و ناتو دامن زده است.

ارتش افغانستان ادعا کرده است که مناطق تصرف‌شده به‌دست طالبان را پس خواهد گرفت. همزمان چندین گروه شبه نظامی در نواحی شمالی برای مقابله با طالبان بسیج شده‌اند.

با این حال به گفته امرالدین ولی، از اعضای شورای ولایتی «قندوز»، به نظر می‌رسد که دولت در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای اجرای ضد حمله در نواحی مرزی ندارد.

کميته امنیت ملی تاجیکستان روز سه‌شنبه تایید کرد که بیش از ۱۰۰ نفر از نیروهای دولتی افغانستان پس از فرار از حمله طالبان در جبهه شيرخان بندر وارد خاک آن کشور شده‌اند.

مسعود وحدت، سخنگوی اتاق بازرگانی ولایت قندوز، نیز به نقل از کارمندان محلی گزارش داد که نیروهای طالبان تمامی اجناس و کالاها در گذرگاه مرزی شیرخان بندر را مصادره و اداره گمرک را نابود کرده‌اند.

یک سخنگوی طالبان غارت کالاها را تکذیب و تاکید کرد که با وجود ادامه درگیری‌ها در منطقه، حمل‌ونقل کالاها و تجارت با تاجیکستان طبق روال عادی ادامه دارد.

همزمان با تشدید حملات طالبان، اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان، برای ملاقات با همتای خود، جو بایدن، طی روزهای آینده عازم واشینگتن خواهد شد.

گروه طالبان از اواسط اردیبهشت‌ماه امسال حملات تهاجمی خود را در چند جبهه مهم آغاز کرد و اکنون مدعی است که بیش از ۸۰ ولسوالی از مجموع ۴۲۱ ولسوالی افغانستان را در اختیار دارد.

در حالی‌که دولت افغانستان ادعای طالبان را رد می‌کند، تایید ادعای هیچ‌یک از طرفین به طور مستقل ممکن نیست. با وجود این، نماینده ویژه سازمان ملل در امور افغانستان، روز سه‌شنبه گفت که حدود ۵۰ ولسوالی اکنون در تصرف طالبان است.

وزارت دفاع آمریکا روز ۳۱ خرداد بار دیگر اعلام کرد تمامی نیروهای آمریکایی تا یازده سپتامبر از افغانستان خارج می‌شوند. با این همه، روند خروج نظامیان آمریکایی در پی پیشروی‌های اخیر طالبان ممکن است به کندی انجام شود.

رئیس‌جمهوری افغانستان روز سه‌شنبه دو وزیر مسئول امور امنیتی در کابینه خود را تغییر داد. گزارش‌ها حاکی است که آقای غنی به شدت تحت فشار است؛ از یک سو اختلافات عمیق درون حکومت مرکزی همچنان پابرجاست و از سوی دیگر در مذاکرات صلح با طالبان هیچ پیشرفت قابل توجهی رخ نداده است.

جو بایدن در آغاز دوران ریاست‌جمهوری خود مهلت قبلی برای خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را تا ۱۱ سپتامبر (۲۰ شهریور) همزمان با بیستمین سالگرد حملات تروریستی به آمریکا به تعویق انداخت.

با خروج کامل نظامیان آمریکایی از افغانستان طولانی‌ترین جنگ این کشور سرانجام پایان می‌یابد. آقای بایدن بر این باور است که برای بهبود شرایط افغانستان بیش از این کاری نمی‌توان انجام داد.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و وب‌سایت رادیو فردا/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG