لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۰

واکنش وزارت خارجه ایران به تحریم اتحادیه اروپا: تهدید به «عمل متقابل»


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

یک روز پس از آن‌ که دانمارک از تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه یک نهاد اطلاعاتی ایران و دو شخص حقیقی ایرانی خبر داد، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، اتحادیه اروپا را به «عمل متقابل» تهدید کرد.

در همین زمینه، به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، روز چهارشنبه، ۱۹ دی، «یک مقام آگاه دیپلماتیک» ایرانی نیز گفت که در پی این تحول جدید «جمهوری اسلامی ایران در حال تجدید نظر در همکاری اطلاعاتی و امنیتی خود با این کشورها [اعضای اتحادیه اروپا] است و به زودی تصمیمات مهمی در این زمینه اتخاذ خواهد شد.»

روز سه‌شنبه آندرس ساموئلسن، وزیر امور خارجه دانمارک، خبر داد که اتحادیه اروپا به دلیل «طرح‌ریزی ترور در خاک اروپا» با وضع تحریم‌هایی علیه یکی از نهادهای اطلاعاتی ایران موافقت کرده است.

اشاره او به اتهامی است که دانمارک روز هشتم آبان به وزارت اطلاعات ایران وارد کرد و گفت که این وزارتخانه در صدد ترور اعضای «جنبش الاحواز» در خاک دانمارک بوده است.

ساعاتی بعد، استف بلوک، وزیر خارجه هلند، نیز گفت که حکومت جمهوری اسلامی در طراحی دو ترور در هلند که پیش از این باعث اعمال تحریم علیه ایران شده است، دخیل بوده است.

اولین ترور مورد اشاره آقای بلوک، مربوط به علی معتمد یا همان محمدرضا کلاهی صمدی، عضو سازمان مجاهدین خلق و عامل اصلی انفجار ساختمان حزب جمهوری اسلامی است که در ۲۴ آذر ۱۳۹۴ (۱۵ دسامبر ۲۰۱۵) در شهر آلمیره هلند در خیابان توسط فردی از نزدیک هدف گلوله قرار گرفت و همان روز در بیمارستان جان سپرد.

مورد دوم نیز یک شهروند ایرانی به نام احمد مولا ابوناهض «مشهور به احمد نیسی، مؤسس «جنبش آزادی‌بخش الاحواز» است که ۱۷ آبان‌ماه سال گذشته در مقابل محل زندگی‌اش در شهر لاهه به قتل رسید.

پس از اعلام تصمیم اتحادیه اروپا برای تحریم ایران به خاطر این اتهام‌ها، منابع مطلع در اتحادیه اروپا روز سه‌شنبه به رادیوفردا گفتند که این اتحادیه در نشست روز سه‌شنبه خود، دفتر امنیت داخلی وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی و دو شخص حقیقی به نام‌های «سعید هاشمی مقدم و اسدالله اسدی» را تحریم کرده است.

اسدالله اسدی دیپلمات ایرانی است که تیرماه امسال به اتهام تلاش برای بمب‌گذاری در نشست مجاهدین خلق در پاریس، در آلمان بازداشت شد.

سعید هاشمی مقدم نیز معاون وزیر اطلاعات ایران است که متهم است دستور بمب‌گذاری در تجمع مخالفان جمهوری اسلامی در حومه پاریس را صادر کرده است.

پس از اعلام تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا، ساعاتی بعد محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، به این خبر واکنش نشان داده و چند کشور اروپایی را متهم کرد که به گروه‌های به گفته او «تروریستی» پناه داده‌اند و نمی‌توانند از زیر بار مسئولیت آن شانه خالی کنند.

یک روز بعد نیز بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، این تصمیم اتحادیه اروپا را «غیرمنطقی و تعجب‌برانگیز» و «بر پایه اتهامات بی‌پایه و اساس» خواند و گفت: «جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این اقدام و در چارچوب عمل متقابل اقدامات مقتضی را اتخاذ خواهد کرد.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، او در ادامه گفت: «اتحادیه اروپا به جای قرار دادن نام گروه‌های تروریستی و جنایتکاری همچون منافقین و الاحوازیه در فهرست تحریم خود، آنان را در اقدامات ضد انسانی و تروریستی خود آزاد گذارده و حتی تحت حمایت خود قرار می‌دهد؛ اما جمهوری اسلامی ایران را که پرچمدار مبارزه با تروریسم در منطقه بوده و اروپا امنیت خود را مدیون آن است، مورد اتهام قرار می‌دهد.»

در همین حال «یک مقام آگاه دیپلماتیک» به خبرگزاری ایرنا گفت که «به دلیل حمایت کشورهای اروپایی از گروه‌های شناخته‌شده تروریستی و ادامه پناه دادن به عناصر تروریست، جمهوری اسلامی در حال ارزیابی و تجدید نظر در همکاری‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی خود با کشورهای اروپایی است و به زودی تصمیماتی در این خصوص گرفته خواهد شد که حوزه‌های مهمی را در بر می‌گیرد.»

بنا بر این گزارش، این «مقام آگاه» که نامش ذکر نشده به خبرنگاران گفت: «در پی اقدام اتحادیه اروپا در تحریم یک نهاد و دو فرد ایرانی دیروز شش نفر از سفرا و کارداران اروپایی با حضور در وزارت امور خارجه سعی داشتند مواضع اتحادیه را توجیه کنند اما با برخورد تند مقام ملاقات‌شونده مواجه شده و به علت غیرقابل پذیرش بودن اظهارات آنها و استفاده از ادبیات نامناسب، در کمتر از ده دقیقه به ملاقات خاتمه داده شده‌ است.»

خبر احتمال تجدید نظر ایران در همکاری‌های خود با اتحادیه اروپا در حالی منتشر می‌شود که در پی خروج آمریکا از برجام، اتحادیه اروپا کوشش داشته تا با ایجاد کانال‌های مالی جدید از شدت تحریم‌ها علیه ایران بکاهد و در این زمینه‌ها در حال همکاری با جمهوری اسلامی بوده است.

در همین زمینه وزیر خارجه دانمارک روز سه‌شنبه گفته بود که مسئله این تحریم جدید تأثیری بر حمایت اتحادیه اروپا از برجام نخواهد گذاشت.

منابع: وب‌سایت رسمی وزارت خارجه ایران، ایرنا، فارس و رادیوفردا/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG