لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۱

خودداری وزارت خارجه ایران از اظهار نظر درباره ناپدید شدن جمال خاشقجی


بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

سخنگوی وزارت خارجه ایران از اظهار نظر درباره موضوع جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی که در کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شده، خودداری کرد و گفت که «باید صبر کرد و دید اصل ماجرا چیست».

به گزارش خبرگزاری ایرنا بهرام قاسمی روز دوشنبه، ۲۳ مهر، در نشست خبری با خبرنگاران گفت: «با توجه به رفتاری که من درباره این موضوعات دارم، تا چیزی مشخص و روشن نباشد سعی می‌کنم اظهار نظر نکنم بنابراین الان اظهار نظر خاصی ندارم».

در روزهای گذشته نیز مقامات جمهوری اسلامی به ادعاها درباره قتل جمال خاشقجی در کنسول‌گری عربستان در استانبول واکنشی نشان نداده‌اند.

حتی صداوسیما و رسانه‌های وابسته به حکومت نیز که شدیدا به عربستان سعودی حمله می‌کنند، واکنش گسترده‌ای به این اتفاق نداشته‌اند.

روابط ایران و عربستان سعودی پس از درگیری‌ها در سوریه و یمن تیره‌تر شده است.

روابط ایران با ترکیه، دیگر طرف این ماجرا، نیز پس از مواضع متضاد طرفین درباره درگیری‌ها در سوریه تیره بوده است. هر چند در دو سال اخیر دو کشور به همراه روسیه نشست‌های مشترکی را درباره سوریه برگزار کرده‌اند.

ترکیه از عربستان سعودی خواسته است که در این زمینه همکاری کرده و شواهدی دال بر خروج خاشقجی از کنسولگری‌اش ارائه کند.

پادشاه عربستان سعودی روز یکشنبه در تماس تلفنی با رئیس‌جمهوری ترکیه به موضوع جمال خاشقجی اشاره کرده است.

پادشاه عربستان از آنکارا به دلیل تشکیل یک تیم مشترک برای تحقیقات پیرامون ناپدید شدن این روزنامه‌نگار «قدردانی کرده است».

دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه نیز بیانیه داده که رهبران دو کشور بر اهمیت تشکیل گروه کاری مشترک به عنوان بخشی از تحقیقات تاکید کردند.

این نخستین واکنش رسمی ملک سلمان به ناپدید شدن آقای خاشقجی در کنسولگری عربستان است.

ریاض تاکنون از ارائه چنین شواهدی خودداری کرده و مدعی است که این روزنامه‌نگار از کنسولگری خارج شده است.

سکوت جمهوری اسلامی درباره موضوع جمال خاشقچی در حالی است که بریتانیا، فرانسه و آلمان با وخیم نامیدن گزارش‌های مربوط به قتل این روزنامه‌نگار، خواهان تحقیقات جدی در این خصوص شده‌اند.

لری کودلاو، ریاست شورای ملی اقتصادی در کاخ سفید، نیز گفته که دونالد ترامپ در موضع خود درباره «مجازات سخت» علیه عربستان در صورت اثبات صدور دستور قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی «بسیار جدی» است.

جمهوری اسلامی خود اینک درگیر موضوع بازداشت دیپلماتش به اتهام دست داشتن در طرح حمله به نشست سازمان مجاهدین خلق در پاریس است و پیش از این نیز به قتل ده‌ها نفر از منتقدان حکومت در خارج از کشور متهم بوده است.

یکی از جنجالی‌ترین این پرونده‌ها قتل تعدادی از مخالفان در رستوران میکونوس در برلین بود که دادگاه حکم تعقیب تعدادی از مقامات جمهوری اسلامی از جمله رهبر و رئیس جمهور ایران را صادر کرد.

دریافت یادداشت کتبی آمریکا درباره خروج از پیمان مودت

آقای قاسمی روز دوشنبه همچنین گفت که ایران از آمریکا یادداشت کتبی در مورد خروج این کشور از عهدنامه مودت دریافت کرده است.

وی تاکید کرد که اجرایی شدن خروج آمریکا از عهدنامه مودت حتی در صورت اعلام آن، حداقل به یک سال زمان نیاز دارد.

وی اضافه کرد: «البته تمهیداتی را در داخل کشور مورد بررسی قرار داده‌ایم و اقداماتی را در دست بررسی داریم و در صورت رسیدن به اجماع و توافق کلی درباره آن اقدام خواهیم کرد».

به دنبال رای دیوان بین‌المللی دادگستری درباره تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده علیه ایران این کشور اعلام کرد که این کشور از عهدنامه مودت با ایران خارج می‌شود.

دیوان بین‌المللی دادگستری در لاهه روز چهارشنبه حکم داده که تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده علیه ایران نباید بر تجارت کالاهای اساسی مانند دارو و تجهیزات پزشکی، فرآورده‌های کشاورزی و مواد غذایی یا ایمنی پروازهای مسافری اثر منفی بگذارد.

با استفاده از خبرگزاری های ایرنا،ایسنا،رویترز و رادیو فردا / ا.م / پ.پ
XS
SM
MD
LG