لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

روزنامه سان: جبل‌الطارق ابرنفتکش ایران را پنجشنبه آزاد می‌کند


دولت جبل‌الطارق ۱۳ تیر ماه ابرنفتکش ایرانی «گریس- ۱» را توقیف کرد.
دولت جبل‌الطارق ۱۳ تیر ماه ابرنفتکش ایرانی «گریس- ۱» را توقیف کرد.

روزنامه «سان» به نقل از یک منبع نزدیک به فابیان پیکاردو، وزیر ارشد در دولت محلی جبل‌الطارق گزارش داد که ابرنفتکش ایرانی «گریس ۱» روز پنجشنبه ۲۴ مرداد آزاد خواهد شد.

این منبع مطلع به روزنامه بریتانیایی «سان» گفته است که فابیان پیکاردو دیگر خواهان تمدید توقیف «گریس ۱» نخواهد شد، چرا که قانع شده است که این ابر نفتکش عازم سوریه نیست.

دولت جبل‌الطارق روز ۱۳ تیرماه یک ابرنفتکش تحت اجاره ایران به ظرفیت دو میلیون تن را به اتهام نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا و ارسال نفت به سوریه ضبط کرد. ایران این ادعا را رد کرده است.

دادگاه عالی جبل‌الطارق ۲۸ تیرماه، حکم توقیف «گریس ۱» را به مدت ۳۰ روز دیگر تمدید کرد.

این منبع نزدیک فابیان پیکارد به سان گفته است: وقتی دیگر باور نداریم که گریس ۱ در حال نقض تحریم علیه حکومت سوریه است دیگر دلیلی وجود ندارد که حتی برای یک لحظه این کشتی در توقیف بماند.

طی روزهای اخیر گزارش های ضد و نقیضی در خصوص آزادی قریب الوقوع این نفتکش تحت اجاره ایران منتشر شده بود.

ابتدا روز روز دوشنبه و سه‌شنبه خبرگزاری‌های ایران اعلام کرده بودند که آزادی این نفتکش قریب‌الوقوع است.

جلیل اسلامی، معاون سازمان بنادر و دریانوردی ایران، هم روز سه‌شنبه روی این گزارش‌ها صحه گذاشت و از «مبادله اسنادی» بین ایران و بریتانیا خبر داد که به گفته او، به رفع توقیف کشتی ایران «کمک می‌کند».

آقای اسلامی به ماهیت و جزئیات این اسناد اشاره نکرد ولی ابراز امیدواری کرد که این نفتکش به زودی آزاد شود.

اما روز سه شنبه منابعی در دولت جبل‌الطارق اعلام کردند که هیچ برنامه‌ای برای آزادی فوری ابرنفتکش ایرانی «گریس- ۱» ندارند.

از زمان توقیف «گریس ۱» تنش بین ایران و بریتانیا بالا گرفت و سپاه پاسداران نیز روز ۲۸ تیرماه نفتکش بریتانیایی «استنا ایمپرو» را در تنگه هرمز توقیف کرد، هر چند تهران می‌گوید این دو حادثه ربطی به هم ندارند.

با این حال، ایران هفته گذشته گفته بود اگر نفتکش ایرانی آزاد شود روند رسیدگی به «تخلفات» نفتکش بریتانیایی تسریع خواهد شد. لندن هم مبادله دو نفتکش را رد کرده است.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG