لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

یک پژوهش علمی: سالانه ۹ میلیون نفر بر اثر انواع آلودگی‌ جان خود را از دست می‌دهند


نمایی از آلودگی هوا در تهران
نمایی از آلودگی هوا در تهران

بر اساس نتایج پژوهش جدیدی که روز ۲۷ اردیبهشت در مجله علمی «لنست» منتشر شد، سالانه حداقل ۹ میلیون نفر در جهان بر اثر انواع آلودگی‌ می‌میرند.

تعداد تلفات ناشی از آلودگی هوا به دلیل سوخت خودروها و تاسیسات صنعتی در مقایسه با سال ۲۰۰۰ حدود ۵۵ درصد افزایش یافته است ولی همزمان تلفات ناشی از آلودگی آب به فضولات انسانی و حیوانی و تلفات ناشی از آلودگی که اجاق‌های آشپزی بدوی در داخل خانه تولید می‌کنند، کاهش یافته است.

در نتیجه این تغییرات، تعداد تلفات ناشی از انواع آلودگی‌ در سال ۲۰۱۹ به اندازه سال ۲۰۱۵ بوده است.

از نظر تعداد تلفات سالانه ناشی از انواع آلودگی، آمریکا تنها کشور صنعتی و پیشرفته‌ است که در میان ده کشور صدر این جدول و بین بنگلادش و اتیوپی در رتبه هفتم قرار دارد.

آمارهای رسمی نهادهای بهزیستی آمریکا نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۹ بیش از ۱۴۲ هزار نفر در این کشور بر اثر آلودگی جان خود را از دست داده‌اند. هند با حدود ۲.۴ میلیون و چین با حدود ۲.۲ میلیون نفر تلفات سالانه در صدر این فهرست هستند.

البته اگر تعداد تلفات با رقم جمعیت هر کشور را مقایسه کنیم آمریکا با ۴۳.۶ نفر در هر صد هزار نفر، از آخر در رتبه سی‌ویکم جدول است. کشورهای چاد و جمهوری مرکزی آفریقا هر کدام با حدود ۳۰۰ نفر تلفات در ازای هر صد هزار نفر در صدر این جدول هستند و کشورهای برونی، قطر و ایسلند با حدود ۱۵ تا ۲۳ نفر تلفات در ازای هر صد هزار نفر از این نظر بهترین وضعیت را دارند.

در مجموع، رقم متوسط تلفات بر اثر انواع آلودگی‌ در سطح جهان حدود ۱۱۷ نفر در ازای صد هزار نفر است. این پژوهش نشان می‌دهد که تعداد تلفات ناشی از انواع آلودگی‌ با مرگ‌ومیر ناشی از کشیدن سیگار و در معرض دود سیگار قرار گرفتن برابری می‌کند.

کارشناسان بهداشت عمومی این آمار را بسیار نگران‌کننده می‌دانند و معتقدند که مقابله با منابع ساده آلودگی پیشرفت قابل توجهی داشته ولی همزمان منابع جدی و پیچیده‌تر تولید آلودگی مثل صنایع، خودروها و تولیدات شیمیایی رو به افزایش است.

برخی از کارشناسان از جمله دکتر لین گلدمن از مرکز بهداشت عمومی دانشگاه جورج واشنگتن که در این پژوهش شرکت نداشته، معتقد است که در این تحقیقات دلایل اصلی آلودگی به دقت بررسی نشده و به احتمال فراوان تعداد تلفات بسیار بیشتر است.

او می‌گوید در اکثر موارد مرگی که منشا اصلی آن انواع آلودگی‌هاست دلیل فوت بیماری‌هایی نظیر سکته، نارسایی قلب، سرطان ریه و بیماری‌های تنفسی قید می‌شود و به همین دلیل رقم دقیق تلفات هیچگاه مشخص نمی‌شود.

به عنوان نمونه انجمن بیماری‌های قلبی در آمریکا بیش از یک دهه قبل اعلام کرد که یکی از عوامل اصلی مرگ بر اثر نارسایی‌های قلبی، قرار گرفتن در معرض ریزذره‌های ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی است.

اين پژوهش می‌گوید که حدود سه چهارم از تمامی موارد مرگ‌ومیر بر اثر آلودگی‌ها مربوط به آلودگی هوای تنفسی و منشا اصلی آن نیروگاه‌های زغال سنگی و سوخت خودروهاست. با توجه به گسترش شهرنشینی و عدم کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی، این نوع آلودگی‌ها در حال افزایش هستند.

نکته دیگری که کارشناسان بهداشت عمومی بر آن تاکید دارند افزایش مرگ‌ومیر بر اثر آلودگی در میان لایه‌های فقیر و ساکنان کشورهای فقیر و در حال توسعه است. در کشورهای فقیر، به عنوان نمونه کشورهای پرجمعیت آسیا، اکثر دولت‌ها امکانات مالی و فنی برای مقابله با این مشکل را ندارند.

آمارهایی که در این پژوهش گنجانده شده نشان می‌دهد که تعداد مرگ‌ومیر ناشی از آلودگی‌های صنعتی در سطح جهان در سال ۲۰۰۰ حدود ۲.۹ میلیون نفر بوده است. ولی این رقم در سال ۲۰۱۵ به حدود ۴.۲ میلیون و در سال ۲۰۱۹ که آخرین سال آمارگیری است به حدود ۴.۵ میلیون نفر افزایش یافته است.

این پژوهش برای کاستن از رقم تلفات ناشی از آلودگی‌ها هشت توصیه دارد که مهمترین آن‌ها کنترل و گزارش‌دهی دقیق‌تر در مورد این موضوع و بهبود روش‌های نظارتی حکومت‌ها بر سوخت خودروها و آلودگی‌های صنعتی است.

بر پایه گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG