لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۳۳

گفته‌ ترامپ در مورد اصلاح قوانین مهاجرتی حاشیه‌ساز شد


یک جمله دونالد ترامپ موجی از واکنشهای تند و تیز در آمریکا ، آفریقا و دیگر نقاط جهان برانگیخت.

ترامپ که در جلسه ای مشترک با گروهی از سناتورهای جمهوریخواه و دموکرات در کاخ سفید شرکت کرده بود در بخشی از صحبتهایش درباره اصلاح قوانین مهاجرت از واژه توهین آمیزی استفاده کرد که سبب واکنش گسترده جهانی شد.

به گزارش روزنامه واشیگتن پست که براساس نقل قول از منابع آگاه آن تهیه شده رئیس جمهوری آمریکا در سخنانش کشورهای آفریقایی و هائیتی را با عبارتی توهینآمیز معادل با «چاه مستراح» در زبان فارسی توصیف کرده است. ترامپ گفته است که چرا باید به شهروندان این کشورها اجازه ورود به آمریکا را داد؟ همزمان وی گفت آمریکا باید مهاجران بیشتری از کشورهایی نظیر نروژ بپذیرد.

گفته‌های ترامپ در مورد اصلاح قوانین مهاجرتی حاشیه‌ساز شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:22 0:00
لینک مستقیم

این جمله رئیس جمهور آمریکا که در حضور سناتورهای جمهوریخواه و دموکرات در رد پیشنهادهای آنها برای اصلاح قوانین مهاجرتی آن کشور بیان شد تمامی بحثهای مربوط به مهاجرت را تحت الشعاع خود قرار داد.

ساعاتی پس از انتشار گزارش رسانه های آمریکا درباره این سخنان دونالد ترامپ کاخ سفید واشینگتن بدون اینکه این نقل قولها را تکذیب کند با صدور بیانیه ای گفت ترامپ حامی آندسته از سیاستهای مهاجرتی است که کسانی را به کشور راه می دهد که به جامعه آمریکا کمک می کنند.

راج شاه سخنگوی کاخ سفید هم گفت «بعضی چهرههای سیاسی واشینگتن به نفع کشورهای خارجی مبارزه میکنند، اما رئیس جمهور ترامپ همواره به نفع مردم آمریکا مبارزه میکند».

بدنبال واکنشهای تند به این سخنان دونالد ترامپ وی روز جمعه در حساب تویویتری خود نوشت که زبان بکار رفته توسط او تند بود . ترامپ تلویحا گفت زبان بکار رفته آن چیزی نبود که گزارش شده است.

وی ساعتی بعد در توییت جدیدی نوشت که وی هیچگاه زبان تحقیر درباره مردم هائیتی بکارنبرده اما آن کشور را بسیار فقیر و مسئله دار توصیف کرد. در این توییت آقای نرامپ تاکید کرد که هیچگاه نگفته آنها را باید اخراج کرد. او این نقل قولها را ساخته و پرداخته دموکراتها خواند و گفت با مردم هائیتی روابط بسیار خوبی دارد.

برخی از سناتورهای دموکرات مانند استنی هویر سخنان روز پنجشنبه ترامپ را نژاد پرستانه و ننگین توصیف کرده اند.

میا لاو ، نماینده جمهوری خواه مریلند که هائیتی تبار است رفتار دونالد ترامپ در جایگاه رهبر یک کشور را غیر قابل قبول خوانده و خواهان عذر خواهی او شده است.

سخنگوی دفترحقوق بشر سازمان ملل هم روز جمعه گفت در صورت تایید این موضوع استفاده از این واژه «خجالت آور» است .

یکی از سخنگویان دولت فرانسه نیر سکوت را بهترین واکنش توصیف کرده است.

XS
SM
MD
LG