لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۶

موارد روزانه ابتلا به کووید-۱۹ در جهان بار دیگر از بدترین آمارها پیشی گرفت


برزیل دومین کشور بحران‌زده در آمار رسمی بین‌المللی، هفته‌ای بسیار سخت و تلخ را پشت سر گذاشت (در تصویر: شهروند بومی برزیل در مراسم بوی بومبا)
برزیل دومین کشور بحران‌زده در آمار رسمی بین‌المللی، هفته‌ای بسیار سخت و تلخ را پشت سر گذاشت (در تصویر: شهروند بومی برزیل در مراسم بوی بومبا)

سازمان جهانی بهداشت با ثبت ۱۸۹ هزار مورد ابتلا به بیماری ناشی از ویروس کرونا، بار دیگر، و طی مدت کوتاهی، رقم تازه‌ای از موارد ابتلا به کووید-۱۹ را در سطح جهان ثبت کرده که بیشتر از تمامی موارد قبلی‌ست.

همزمان شمار ثبت‌شده قربانیان بیماری ناشی از ویروس کرونا در جهان به نیم میلیون نفر رسیده‌است.

با افزایش موارد ابتلا در آمریکا برخی ایالت‌ها برنامه‌های پیشین برای بازگشایی‌ها را به تعویق انداخته‌اند. برزیل بدترین هفته خود را از زمان شیوع و همه‌گیری کووید پشت سر گذاشته و هند همچنان در شیب فزاینده در حال ثبت موارد تازه بیماران و درگذشت‌هاست.

طی ساعت‌های گذشته شمار رسمی موارد ابتلا در جهان از ۱۰ میلیون نفر فراتر رفت و همزمان شمار جان‌باختگان نیز به نیم میلیون نفر رسید.

از هر چهار قربانی یک نفر در ایالات متحده جان خود را از دست داده‌است و شمار تلفات انسانی ناشی از کوید-۱۹ در این کشور به بیش از ۱۲۵ هزار تن رسیده‌است.

پس از آمریکا از نظر شمار رسمی قربانیان برزیل، بریتانیا، ایتالیا و اسپانیا قرار دارند.

شمار مبتلایان در آمریکا به بیش از ۲.۵ میلیون نفر، در برزیل بیش از ۱.۳ میلیون نفر در روسیه و هند، بیش از نیم میلیون نفر رسیده است.

با در نظر گرفتن شمار درگذشت‌ها بر پایه جمعیت (به ازای یک میلیون نفر جمعیت) بلژیک، بریتانیا، اسپانیا، ایتالیا یا سوئد در میان کشورهایی قرار دارند که بدترین آمار را ثبت کرده‌اند.

البته آمار و ارقامی که سازمان جهانی بهداشت و دیگر نهادهای ناظر اعلام می‌کنند، قطعی نیست و این نهادها نیز راسا نمی‌توانند این آمار را در همه کشورها راستی‌آزمایی کنند.

در عین حال نحوه انجام آزمایش‌ها، میزان آن‌ها، بیماران بدون علائم و ثبت نشده، و مسائل دیگری مانند وضعیت آزادی بیان و شفافیت اطلاع‌رسانی در کشورهای مختلف یکسان نیست و به همین دلیل هم موارد ابتلا و درگذشت‌ها ممکن است به‌مراتب بیشتر از آمار موجود باشد.

در ایالات متحده، به‌ویژه در جنوب و غرب، موارد ابتلا به ویروس به‌طور محسوسی همچنان در مسیری فزاینده قرار دارد. در برخی ایالت‌ها بازگشایی‌ها و پایان دادن به محدودیت‌های قبلی به تعویق افتاده و یا برخی محدودیت‌ها دوباره بازگشته‌اند.

از جمله در ایالت فلوریدا که شمار بیشتری از سواحل تفریحی مسدود و تعطیل شده‌اند و یا در لس‌آنجس، ایالت کالیفرنیا، دستور تعطیلی دوباره بارها صادر شده است.

برزیل دومین کشور بحران‌زده در آمار رسمی بین‌المللی، هفته‌ای بسیار سخت و تلخ را پشت سر گذاشت. طی هفت روز ۲۶۰ هزار مورد ابتلا به کووید در این کشور ثبت شد و شمار قربانیان از هفت هزار تن گذشت که از این نظر نیز دومین هفته پر تلفات و پیاپی از زمان شیوع ویروس است.

منابع: رویترز، خبرگزاری فرانسه، سازمان جهانی بهداشت، اسوشیتدپرس، یورونیوز
XS
SM
MD
LG