لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۶

تذکر ستاد اقامه نماز، بازدید فرماندار و اعزام بازرس به کارخانه خبرساز چسب‌سازی


در پی خبرساز شدن شرایط کار در یک کارخانه چسب در ایران، ستاد اقامه نماز به این کارخانه تذکر داد، فرماندار تبریز از آنجا بازدید کرد و اداره کار استان آذربایجان شرقی به این کارخانه بازرس فرستاد.

در دو روز گذشته انتشار تصاویر و خبرهایی درباره شرایط کار در کارخانه «چسب هل»، واقع در نزدیکی تبریز، به جنجالی در شبکه‌های اجتماعی منجر شده است.

بنابر نخستین تصویری که انتشار یافت و پارچه‌نوشته‌ای نصب‌شده در نمازخانه را نشان می‌دهد، نماز خواندن در این کارخانه اجباری اعلام شده و فرد متخلف را مشمول جریمه یا اخراج می‌کند.

پس از انتشار نخستین واکنش‌ها نسبت به این عکس، چسب هل در حساب توئیتری خود نوشت: این کارخانه خصوصی ست و «به زور کسی را در کارخانه نگه نداشته» است.

محمود مظفر، قائم مقام «ستاد اقامه نماز» ایران، اقدام این کارخانه را «نسنجیده» توصیف کرده است.

به نوشته رسانه‌های ایران، این مسئول «ستاد اقامه نماز» گفته است در تماسی که با خلیل نظری، مدیر کارخانه چسب‌سازی، داشته به او تذکر داده است.

ویدئوی منتشر شده در صفحه یوتیوب چسب هل از اقامه نماز توسط کارگران

اما انتشار تصویری درباره اجباری بودن نماز در این کارخانه تنها موردی نبود که به ماجراهای پرشمار در باره این واحد صنعتی دامن زد؛ از جمله دستورالعمل‌های دیگر این کارخانه که به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی مورد نقد قرار گرفت می‌توان به این موارد اشاره کرد: ممنوعیت حرف زدن کارگران هنگام وضو گرفتن، ممنوعیت حضور در سرویس بهداشتی به مدت بیش از ده دقیقه، ممنوع بودن استفاده از عبارت «این دفعه»، جریمه تمامی کارگران و اخراج دست‌کم یک نفر در صورتی که عامل اصلی سرقت یا گم شدن معلوم نباشد.

در همین حال خبرگزاری ایلنا روز شنبه گزارش داد که رحیم شهرتی‌فرد، فرماندار تبریز، از این کارخانه بازدید کرده است.

خبرگزاری ایلنا با این حال به نقل از روابط عمومی فرمانداری تبریز گزارش داده است که بازدید فرماندار از این کارخانه «هفته گذشته و بر اساس دعوت قبلی مدیریت کارخانه» انجام شده بود و «از طرف فرمانداری، در خصوص شرایط کاری این مجموعه» توصیه‌های لازم انجام شده است.

از سوی دیگر، اداره کار استان آذریابجان شرقی از اعزام بازرس به کارخانه چسب هل برای رسیدگی به وضعیت کارگران این واحد صنعتی خبر داده است.

میر احد حسینی، مدیرکل کار استان آذربایجان شرقی، به خبرگزاری ایلنا گفت: پس از انتشار مطالبی که به «شرایط کاری متفاوت و تعجب‌برانگیز کارگران کارخانه چسب هل مربوط می‌شد»، بازرسان این اداره برای بررسی شرایط کاری این کارگران صبح شنبه راهی این کارخانه شدند اما «هرگونه اظهار نظر در مورد وضعیت احتمالی این کارگران، منوط به خاتمه بازرسی و تهیه گزارش نهایی مأموران این اداره کل است».

در همین حال یکی از تشکل‌های کارگری استان آذربایجان شرقی نیز از خبرها درباره وضعیت کارگران این واحد ابراز نگرانی کرد.

چنگیز اصلانی، مسئول کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان آذربایجان شرقی، به ایلنا گفت که این کانون از همان آغاز انتشار اخباری درباره «شرایط شگفت‌انگیز» کارگران این واحد صنعتی، درصدد ارتباط با نهاد صنفی مستقر در کارخانه بوده است اما «این کارخانه مدرنِ صنعتی، با داشتن شمار زیادی از کارگران، فاقد نهاد صنفی است. همین مسئله در کنار اخبار منتشر شده از وضعیت کارگران این کارخانه، باعث تعجب بیشتر و افزایش نگرانی‌ها شده بود».

در چند روز گذشته انتشار تصاویری از کارخانه چسب هل در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های متعددی را برانگیخته است. شمار زیادی از کاربران به حمله به رئیس این کارخانه، او را با رهبر کره شمالی مقایسه کرده‌اند؛ عده‌ای از کاربران شبکه‌های فارسی‌زبان نیز مخاطبان خود را به تحریم محصولات چسب هل فراخوانده‌اند؛ شماری از کاربران نیز با اشاره به همزمان بودن جنجال در این کارخانه با بازداشت و اعتصاب غذای رضا شهابی، فعال کارگری در زندان، وقوع چنین پدیده‌هایی را نتیجه نبود سندیکاها و اتحادیه‌های کارگری مستقل و همچنین سرکوب فعالانی چون آقای شهابی دانستند.

با بالا گرفتن انتقادها از شرایطی که بر کارگران این کارخانه تحمیل شده، روز شنبه اعلام شد که وبسایت این کارخانه با شعارهایی علیه مدیر این کارخانه هک شده است. اما ساعاتی بعد، این وبسایت به طور کامل از دسترس نیز خارج شد.

XS
SM
MD
LG