لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۱

سازمان دیده‌بان حقوق بشر خواستار آزادی گلرخ ایرایی شد


سازمان دیده‌بان حقوق بشر روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین با صدور بیانیه‌ای از حکومت ایران خواست گلرخ ایرایی، زندانی سیاسی که به دلیل اعتصاب غذا در بیمارستان بستری شده را فورا آزاد کند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر در بیانیه خود تاکید کرده است که وضعیت جسمانی گلرخ ایرایی خوب نیست و به دلیل مشکلات ناشی از اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شده است.

این سازمان مدافع حقوق بشر اضافه کرده است، گلرخ ایرایی تنها به دلیل فعالیت‌های مسالمیت‌آمیزش در زندان به سر می‌برد و از حق محاکمه منصفانه نیز محروم بوده است.

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه‌ سازمان دیده بان حقوق بشر در همین زمینه گفته است: به نظر می رسد مقام های ایران چنان از سوی فعالان حقوق بشر احساس تهدید می‌کنند که آنها را برای سال ها زندانی می‌کنند.

خانم لی ویتسون تاکید کرده است، حکومت ایران به جای سخت کردن شرایط زندان برای فعالان حقوق بشر بهتر است به خواسته‌های آنها برای حقوق و آزادی‌های بیشتر برای همه‌ شهروندان احترام بگذارد.

مدیر بخش خاورمیانه‌ سازمان دیده بان حقوق بشر در ادامه گفته است، هیچ سند و مدرکی که بیانگر ارتکاب جرم توسط گلرخ ایرایی باشد، وجود ندارد بنابراین نگهداری او در زندان حتی برای یک روز بیشتر غیرقانونی است و می بایست فورا آزاد شود.

حدود دو ماه پیش خانم ایرایی به همراه آتنا دائمی ،یکی دیگر از زندانیان سیاسی، از زندان اوین به زندان قرچک در نزدیکی ورامین منتقل شدند.

دیده‌بان حقوق بشر نوشته است که این دو زندانی در اعتراض به بد شدن شرایط زندانشان از روز ۱۴ بهمن دست به اعتصاب غذا زدند. خانم دائمی در نهایت از اعتصاب غذا دست کشید، اما خانم ایرایی به دلیل ادامه دادن اعتصاب غذا به بیمارستان منتقل شده است.

پیش از این چهار گزارشگر ارشد امور حقوق بشری سازمان ملل، در مورد گزارش‌های مربوط به ضرب و شتم و رفتارهای غیرانسانی با آتنا دائمی و گلرخ ایرایی، فعالان مدنی زندانی، ابراز نگرانی کرده و در مورد وضعیت کنشگران حقوق بشر در ایران، هشدار داده‌ بودند.

خانم ابراهیمی ایرایی برای نوشتن داستان منتشرنشده‌ای درباره سنگسار به توهین به مقدسات متهم شده‌است. او با اتهام تبلیغ علیه نظام نیز روبه‌رو شده و در مجموع به شش سال زندان تعزیری محکوم شده‌است.

با استفاده از بیانیه دیده بان حقوق بشر و گزارش های رادیو فردا؛ خ.ک
XS
SM
MD
LG