لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۲

اولیویا دو هاویلند، آخرین بازمانده فیلم «بر باد رفته» در ۱۰۴ سالگی درگذشت‎


اولیویا دو هاویلند، آخرین بازمانده فیلم «بر باد رفته»، روز یکشنبه ۵ مرداد، در ۱۰۴ سالگی در پاریس درگذشت.

این بازیگر سینمای هالیوود که موفق به دریافت دو جایزه اسکار نقش اول زن شده، طی شش دهه گذشته ساکن پاریس بود.

تا اواخر دهه ۴۰ میلادی خانم دو هاویلند ستاره مطرح سینما بود و در فیلم‌هایی نظیر «کاپیتان بلاد» و «ماجراهای رابین هود» نقش ایفا کرد، اما وی بیشتر با بازی در فیلم به یادماندنی «برباد رفته» در سال ۱۹۳۹ با نقش «ملانی همیلتون» به اوج شهرت رسید و اتفاقا تنها بازمانده در میان بازیگران این فیلم به کارگردانی ویکتور فلمینگ آمریکایی بود.

تصویری از فیلم کلاسیک «بر باد رفته»؛ اولیویا دو هاویلند در نقش ملانی همیلتون
تصویری از فیلم کلاسیک «بر باد رفته»؛ اولیویا دو هاویلند در نقش ملانی همیلتون


این فیلم تقریبا چهار ساعته روایتی از عشق یک دختر جنوبی در جریان جنگ داخلی آمریکا است و رکورد فروش در جهان را با احتساب نرخ تورم تاکنون حفظ کرده و به عنوان نقطه عطفی در سینمای جهان مطرح شده است.

این هنرپیشه همچنین یکی از کم‌شمار بازماندگان «دوران طلایی» سینمای کلاسیک هالیوود به شمار می‌رفت.

او دو بار جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن را برای بازی در فیلم‌های «هر کس سوی خودش» و «وارثه» به دست آورده، اما قبل از آنها هم جایزه اسکار دیگری به‌خاطر ایفای نقش مکمل در فیلم «بر باد رفته» گرفته بود.

خانم دو هاویلند در سال ۱۹۱۶ از والدینی انگلیسی در توکیو متولد شد. مادرش لیلیان آگوستا هنرپیشه تئاتر و خواهر کوچکترش جون فونتین نیز از بازیگران مطرح هالیوود بود و در فیلم‌هایی نظیر «ربکا» و «نامه‌ای از زنی ناشناس» ایفای نقش کرد و برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم «تردید» شد.

خانم دو هاویلند در اوج شهرت، حضور خود در سینما را از دهه پنجاه کم رنگ‌تر کرد و از سال ۱۹۸۸ به طور کامل از دنیای سینما خداخافظی کرد، اما در پرونده بازیگری خود مشارکت در ساخت ده‌ها فیلم سینمایی را برجای گذاشت.

علت درگذشت وی، مرگ طبیعی گزارش شده است.

XS
SM
MD
LG