لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۴

تغییرات جدید ربات مکالمه گوگل؛ زبان فارسی هم در «بارد» فعال شد


«بارد» در ماه فوریه راه‌اندازی شد ولی به‌دلیل روند بررسی انطباق آن با قوانین حفاظت از اطلاعات شخصی در اروپا، شروع فعالیت آن در این قاره به تاخیر افتاد
«بارد» در ماه فوریه راه‌اندازی شد ولی به‌دلیل روند بررسی انطباق آن با قوانین حفاظت از اطلاعات شخصی در اروپا، شروع فعالیت آن در این قاره به تاخیر افتاد

گوگل روز پنجشنبه ۲۲ تیر خبر داد که «بارد»، ربات مکالمه این شرکت، در سراسر اروپا و برزیل نیز فعال شده و صدها میلیون نفر دیگر می توانند از آن استفاده کنند.

گوگل افزود که برای رقابت با چت جی‌بی‌تی، محصول مشابه مایکروسافت، و بهره‌برداری بیشتر از فناوری هوش مصنوعی مولد که توجه جهان را به خود جلب کرده، ابزارها و امکانات جدیدی به «بارد» افزوده که یکی از آن‌ها زبان‌های جدید است.

«بارد» در ماه فوریه راه‌اندازی شد ولی به‌دلیل روند بررسی انطباق آن با قوانین حفاظت از اطلاعات شخصی در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا، شروع فعالیت آن در این قاره به تاخیر افتاد.

گوگل در بیانیه خود افزود که در این زمینه «به شکل فعالی با کارشناسان، سیاستگذاران و نهادهای ناظر بر قوانین حریم خصوصی همکاری کرده است.»

کمیسیون حفاظت از داده‌ها در جمهوری ایرلند که به‌دلیل ثبت مرکز اروپایی شرکت گوگل در این کشور مهم‌ترین نهاد ناظر بر فعالیت آن در اروپاست، گفت که فهرست بسیار دقیقی از سئوالات خود در مورد نحوه کار «بارد» را به گوگل داده است.

این کمیسیون افزود که گوگل به همین دلیل راه‌اندازی «بارد» را به تعويق انداخت و قبل از شروع فعالیت آن در اروپا در روز پنجشنبه «چندین مورد مهم را بخصوص در زمینه افزایش شفافیت و کنترل بیشتر کاربران تغییر داد.»

گوگل در بیانیه خود این تغییرات را برشمرده و می‌گوید که «بارد» اکنون به بیش از ۴۰ زبان از جمله عربی، اسپانیایی، چینی، آلمانی، هندی و فارسی قابل استفاده است.

علاوه بر این، در نتیجه این تغییرات، کاربران می‌توانند لحن و سبک پاسخ‌های «بارد» را به سلیقه و صلاحدید خود تنظیم کرده و قبل از ارسال آن را بخوانند. گوگل می‌گوید افزودن این ابزار به بررسی تلفظ دقیق کلمات و یا شنیدن یک قطعه شعر و نثر کمک می‌کند.

گوگل افزود که کاربران انگلیسی زبان اکنون می‌توانند برای تنظیم دقیق‌تر پاسخ «بارد» از بارگذاری تصویر نیز کمک بگیرند.

موج جدید اختراعات در زمینه هوش مصنوعی امکان راه‌اندازی ربات‌های گوناگون مکالمه توسط شرکت‌های فناوری دیجیتال را فراهم کرده که به کاربران امکان می‌دهد به صورت نوشتاری یا با عکس و ویدئوهایی که همه با تقلید از کار انسان تولید می‌شوند، پاسخ دهند.

ایلان ماسک که چند ماه پیش همراه با گروهی از نوآوران و دانشمندان عرصه کامپیوتر در مورد پیامدهای ناشناخته هوش مصنوعی هشدار داده و خواستار توقف موقت این نوآوری‌ها شده بود، چند روز پیش اعلام کرد که شرکتی برای فعالیت در زمینه هوش مصنوعی تاسیس کرده است.

او با استفاده از تعبیرهای گنگ و پرطمطراق گفت که هدف این شرکت «درک عالم هستی» است.

ابزارهای جدید فناوری هوش مصنوعی در عرصه ارتباطات عمومی نگرانی‌هایی را در زمینه اطلاعات شخصی و حریم خصوصی کاربران، نشر اطلاعات غلط و گمراه کننده و نقض قوانین مالکیت معنوی برانگیخته‌اند.

دولت ایتالیا دو ماه پیش به دلیل همین نگرانی‌ها، فعالیت «چت جی‌پی‌تی» در این کشور را به‌طور موقت ممنوع کرد و اتحادیه اروپا نیز در حال تنظیم جامع‌ترین مقررات جهان برای نظارت بر کاربرد فناوری هوش مصنوعی در عرصه‌های عمومی است.

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و رادیو فردا/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG