لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۴

گروسی: کار نظارتی آژانس بر برنامه هسته‌ای ایران به طور فزاینده‌ای دشوار شده است


رافائل گروسی
رافائل گروسی

رافائل گروسی٬ مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی٬ در مصاحبه‌ای گفته است که آژانس قادر نیست وظیفه‌اش در نظارت بر تاسیسات هسته‌ای در ایران به طور کامل انجام دهد.

رافائل گروسی در مصاحبه با کریستین امانپور از «سی ان ان» در حاشیه نشست گلاسکو که روز پنجشنبه منتشر شد، در خصوص مشکلات پیش آمده درباره ایران تصریح کرد، این حقیقت است که نظارت بر برنامه هسته‌ای در ایران ضعیف شده است و به طور فزاینده‌ای انجام وظایف ما (در ایران) دشوار شده است.


او اضافه کرد، آژانس بین المللی انرژی اتمی نقش نظارتی و راستی آزمایی در برنامه هسته‌ای ایران دارد و در هرگونه توافق در خصوص برنامه هسته‌ای ایران این آژانس است که باید موقعیت و وضعیت این برنامه را تایید کند.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اضافه کرد، اگر آنها (مقام‌های ایران) می‌خواهند کسی بگوید که همه چیز درست است و هیچ انحرافی( در برنامه اتمی آنها) وجود ندارد، ما باید بتوانیم هر آنچه در این زمینه لازم است انجام دهیم. ولی در این برهه چنین توانایی را نداریم.

رافائل گروسی تصریح کرد که آژانس می‌بایست به همه برنامه هسته‌ای ایران دسترسی داشته باشد.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال مصوبه آذرماه سال گذشته مجلس شورای اسلامی، دسترسی بازرسان آژانس به تاسیسات هسته‌ای خود را محدود و از اسفندماه ۹۹ اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کرد.

در چارچوب این اقدام، آژانس ماه‌هاست که اجازه دسترسی به اطلاعات دوربین‌های نظارتی در سایت‌های هسته‌ای ایران را ندارد. ایران همچنین شهریور امسال مانع تعویض کارت حافظه دوربین‌های مجتمع تسا در کرج شد.

ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۲۲ شهریور امسال توافق کرده بودند که کارت ذخیره اطلاعات دوربین‌های آژانس در تاسیسات هسته‌ای ایران تعویض شود، ولی مقام‌های دولت ایران می‌گویند با توجه به حمله‌ خرابکارانه به تاسیسات کرج، در این مرکز تحقیقات جنایی در جریان است و این مرکز شامل توافق ایران و آژانس نمی‌شود.

محدودیت‌های برجام

رافائل گروسی در ادامه این مصاحبه و در پاسخ به پرسشی در خصوص وضعیت برنامه هسته‌ای ایران در شرایط کنونی و در مقایسه با زمان دستیابی به توافق هسته‌ای موسوم به برجام در سال ۲۰۱۵ گفت، بسیاری از خطوط و محدودیت‌های تعیین شده در خصوص میزان ذخایر اورانیوم غنی شده، آب سنگین و تعداد سانتریفیوژها از بین رفته است.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اضافه کرد، همانطور که می‌دانید این اقدامات (ایران در عدول از برجام) پاسخی بود به خروج آمریکا از برجام در سال ۲۰۱۸ و اعمال تحریم‌ها علیه این کشور.

رافائل گروسی در ادامه تصریح کرد، اما نکته مثبت این است که دو طرف الان خواهان بازگشت (به برجام) هستند.

او همچنین گفت که هدفش از سفر و دیدار با مقام‌های جمهوری اسلامی این است که «اعتماد سیاسی» بین دو طرف افزایش یابد.

هنوز تاریخ سفر گروسی به تهران مشخص نشده است اما او هفته گذشته گفته بود که قبل از آغاز مذاکرات بین ایران و اعضای برجام که در هشتم آذر در نظر گرفته شده است، می‌خواهد به ایران سفر کند و ابراز امیدواری کرده بود که در سفر پیش رو به تهران با وزیر خارجه و رئیس‌جمهوری ایران دیدار کند.

با استفاده از سی ان ان و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG