لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۴۶

رصد امواج گرانشی و انقلاب در علم ستاره شناسی


ستاره‌شناسان موفق شدند امواجی را که از برخورد دو ستاره نوترونی در ۱۳۰ میلیون سال قبل بوجود آمده بود، رصد کنند.

به گزارش واشنگتن‌ پست، ۱۳۰ میلیون سال قبل، هسته‌های دو ستاره در حال ذوب شدن به هم برخورد می‌کنند و اشعه‌‌های گامای حاصل از این انفجار، به تازگی در کره زمین ثبت شد.

انفجار ناشی از برخورد این دو ستاره نوترونی در میلیون ها سال قبل - که به گفته دانشمندان منجر به تولید یک سیاه‌چاله شده است، باعث ایجاد موج‌های گرانشی در فضا شده بود. علت اهمیت رصد کردن امواج این انفجار این است که این اولین پدیده فضایی است که هم توسط تلسکوپ‌های سنتی (که قادر به دریافت امواج الکترومغناطیسی مانند گاما هستند) و هم توسط رصدخانه موج گرانشی تداخل لیزری (لایگو) رصد شده است.

بر اساس فرضیه نسبیت عام اینشین، جرم می‌تواند فضا-زمان را خمیده کند و در نتیجه میدان گرانشی‌ای بسازد که می‌تواند نور را منحرف کند. موج‌های گرانشی به‌وجود آمده در اثر این میدان گرانشی در سراسر گیتی پراکنده می‌شوند. تنها چند سال است که دانشمندان موفق به رصد کردن این امواج گرانشی شده‌اند. (جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۱۷ به سه دانشمندی رسید که این امواج را ردیابی و اثبات کردند.)

به گزارش گاردین، پس از اینکه امواج گرانشی ناشی از این انفجار در دو رصدخانه لایگو (در ایالت‌های واشنگتن و لویزیانای آمریکا) رصد می‌شوند، دانشمندان خبر را به سراسر جهان مخابره می‌کنند. هزاران محقق در بیش از ۷۰ آزمایشگاه و رصدخانه در جهان توسط تلکسوپ‌ها و ماهواره می‌توانند امواج الکترومغناتیسی این انفجار را ثبت کنند. این همان نتیجه‌ای است که دانشمندان از دو سال پیش که اولین امواج گرانشی فضایی توسط پروژه لایگو رصد شد، منتظر آن بودند.دیو ریتز، مدیر پروژه لایگو می گوید: «چیزی که در خصوص این کشف حیرت آور است این که برای اولین بار ما می‌توانیم یک تصویر کامل از یکی از ترسناک‌ترین و خشن‌ترین حوادث جهان را بدست آوریم. »

این کشف برای اولین باراخترفیزیکدانان راقادر خواهند کرد که در مطالعه و مشاهده جهان از دو عنصر کلیدی یعنی نور و جاذبه استفاده کنند. خانم جولی مک‌انری، اخترفیزیکدان سازمان فضایی آمریکا، ناسا، عقیده دارد که این اتفاق دنیای ستاره‌شناسی را دگرگون خواهد کرد. او می‌گوید: ما قادر خواهیم بود که راه‌‌های متفاوت مشاهده جهان را با هم ادغام کنیم. فکر می‌کنم به همین خاطر میزان دانش ما به سرعت بالاتر خواهد رفت.

XS
SM
MD
LG