لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۴

توقیف نفت‌کش روسی در آب‌های یونان؛ آمریکا: کشتی پگاس حامل نفت ایران است


تصویری آرشیوی از نفت‌کش روسی پگاس
تصویری آرشیوی از نفت‌کش روسی پگاس

گارد ساحلی یونان روز سه‌شنبه اعلام کرد که در راستای تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو به دلیل تهاجم نظامی به اوکراین، یک نفت‌کش روسی را در نزدیکی جزیره اویا توقیف کرده است.

از سویی ایالات متحده ضمن استقبال از این اقدام گفت که نفت‌کش روسی حامل نفت خام ایران بوده است.

اتحادیه اروپا اوایل ماه جاری میلادی با وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه برای مقابله با آن‌چه کرملین «عملیات نظامی ویژه» نامیده است، ورود شناورهای روسی به بنادر کشورهای عضو این اتحادیه، به جز چند مورد استثنا، را ممنوع کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، نفت‌کش پگاس که با پرچم روسیه تردد می‌کند به همراه ۱۹ خدمه آن در نزدیکی کاریستوس در ساحل جنوبی اویا توقیف شده است.

سفارت روسیه در آتن، پایتخت یونان، در شبکه اجتماعی توییتر نوشت که این رخداد را بررسی می‌کند و دراین‌باره با مقامات یونانی در تماس است.

یک مقام وزارت کشتی‌رانی یونان گفت: «این نفت‌کش در راستای تحریم‌های اتحادیه اروپا توقیف شده است.»

همچنین یکی از سخنگوهای وزارت خارجه ایالات متحده عنوان کرد که واشینگتن از تلاش یونان برای اجرای تحریم‌هایی که در واکنش به «حمله سبعانه و غیرقابل توجیه روسیه به اوکراین» وضع شده است، استقبال می‌کند.

وی افزود: «ما از گزارش‌ها در این‌باره که این نفت‌کش حامل نفت خام ایران بوده است، مطلعیم.» این مقام دولت آمریکا اما توضیحی بیشتری درباره گزارش‌های مورد اشاره و چگونگی راستی‌آزمایی آن نداد.

در عین حال یک مقام گارد ساحلی یونان نیز گفت که محموله نفت این کشتی مصادره نشده است.

مشخص نیست که این محموله را چه کسی بار نفت‌کش کرده، اما این کشتی تحت مدیریت شرکت ترانس‌مورفلوت در روسیه است. ترانس‌مورفلوت نیز در این‌باره توضیحی نداده است.

نفت‌کش پگاس که ماه گذشته میلادی به لانا تغییر نام داد اخیرا گزارش داده بود که موتور آن نیاز به تعمیرات دارد. بر اساس گزارش خبرگزاری آتن، این نفت‌کش به سمت شبه‌جزیره جنوبی پلوپونز حرکت می‌کرد تا بار خود را تحویل یک نفت‌کش دیگر بدهد، اما شرایط جوی باعث شد تا در نزدیکی کاریستوس، جایی که توقیف شد، لنگر بیندازد.

گروه آمریکایی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» که حرکت نفت‌کش‌های مربوط به ایران را از طریق ماهواره‌ها رصد می‌کند، می‌گوید که نفت‌کش پگاس حامل ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران است که ماه اوت در جزیره سیری ایران بارگیری شد.

به گفته این گروه، نفت‌کش پگاس قصد داشته است که قبل از عزیمت به یونان محموله خود را در یکی از بنادر ترکیه تخلیه کند.

رویترز به نقل از شاهدان عینی نوشته که نفت‌کش پگاس تا بعدارظهر سه‌شنبه همچنان در خلیج کاریستوس لنگر انداخته بود.

با استفاده از گزارش‌ خبرگزاری رویترز؛ س.ن
XS
SM
MD
LG