لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۱

انتقال اولین گروه پناهجویان خردسال از یونان به سایر کشورهای اتحادیه اروپا


کودکان پناهجو در کمپ موریا، یونان
کودکان پناهجو در کمپ موریا، یونان

دولت یونان روز چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۲ نفر از کودکان پناهجوی بدون سرپرست ساکن اردوگاه‌های پر ازدحام را به لوکزامبورگ منتقل کرد.

این اولین مورد از طرح انتقال بیش از هزار کودک پناهجو به سایر کشورهای اتحادیه اروپاست که تحت تاثیر نگرانی از شیوع ویروس کرونا در اردوگاه‌های پناهجویی یونان اهميت بيشتری پيدا کرده است.

به گزارش رویترز، قرار است روز شنبه نيز یک گروه ۵۰ نفره از این خردسالان به آلمان منتقل شوند و چند روز بعد هم ۲۰ نفر دیگر راهی سوئیس خواهند شد. دولت یونان امیدوار است که طی ماه‌های آینده بتواند حدود هزار و ۶۰۰ نفر از این کودکان را به سایر کشورهای عضو اتحادیه بفرستد.

کودکانی که روز چهارشنبه به لوکزامبورگ منتقل شدند ۱۱ تا ۱۵ ساله بودند، ده نفر از آنها اهل افغانستان و دو نفر دیگر اهل سوریه هستند.

در حال حاضر حداقل ۵ هزار و ۲۰۰ پناهجو و مهاجر خردسال و بدون سرپرست در یونان هستند. اکثر آنها اهل سوریه، افغانستان، عراق و کشورهای آفریقایی‌اند و در اردوگاه‌های پناهجویی در جزایر یونان و در شرایط بسیار سختی زندگی می‌کنند.

معاون وزیر مهاجرت یونان گفت هر چند تعداد پناهجویان خردسالی که امروز منتقل شدند بسیار کم است ولی این یک پیام جدی برای سایر کشورهاست تا از سرمشق لوکزامبورگ تبعیت کنند. او افزود یونان در زمینه مهاجرت بار سنگین و نامتناسبی بر دوش دارد.

او در مصاحبه‌ای با رادیو تلویزیون دولتی گفت: «یونان با دو بحران روبرو است، یکی بحران مهاجرت و دیگری بحران کرونا. ترکیب این دو عامل شرایط پیچیده گذشته را دشوارتر کرده است.»

دولت یونان که مقررات قرنطینه و منع رفت و آمد را خیلی سریع به اجرا گذاشت در کنترل شیوع ویروس کرونا به نسبت بسیاری از کشورهای اروپايی دیگرعملکرد خوبی داشته و تاکنون در این کشور ۲ هزار و ۱۷۰ مورد ابتلا و حدود صد مورد مرگ بر اثر ویروس کرونا ثبت شده است.

پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد یونان پس از حدود ۱۰ سال رکود شدید تحت تاثیر بحران بدهی‌های خارجی آن کشور اکنون به دلیل از دست دادن درآمد توریسم در دوران شیوع ویروس کرونا به شدت لطمه ببیند.

دیده‌بان حقوق بشر در هفته جاری از دولت یونان خواست تمامی پناهجویان و مهاجران خردسال را آزاد کند چون نگهداری آنها در اردوگاه‌های پر ازدحام و یا بازداشتگاه‌های پلیس احتمال ابتلا آنها به ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.

یکی از مسئولان سازمان بین المللی مهاجرت نیز روز چهارشنبه گفت: «در شرایط کنونی که با بحران کرونا روبرو هستیم اهمیت طرح انتقال پناهجویان و مهاجران خردسال به سایر کشورهای اروپایی دو چندان شده است.»

در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ صدها هزار نفر از پناهجویان و مهاجرانی که از جنگ و فقر در کشورهای خود می‌گریختند برای رسیدن به اتحادیه اروپا وارد یونان شدند. پس از توافق اتحادیه اروپا و ترکیه برای جلوگیری از حرکت مهاجران به سوی یونان تعداد آنها رو به کاهش گذاشت.

در حال حاضر ترکیه میزبان حدود ۳.۴ میلیون مهاجر و پناهجو است و در یونان ۱۲۰ هزار نفر در انتظار بررسی تقاضای پناهندگی هستند. اکثر این افراد در اردوگاه‌های پر ازدحام در جزایر شرقی یونان زندگی می‌کنند و گروه‌های امدادرسان و مدافع حقوق بشر می‌گویند شرایط زندگی آنها بسیار سخت است.

XS
SM
MD
LG