لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۴

درخواست یونان برای اقدام جهانی جهت آزادی دو نفتکش توقیف‌شده توسط سپاه


نفتکش «لانا» (پگاس سابق)
نفتکش «لانا» (پگاس سابق)

دولت یونان خواستار اقدام جامعه جهانی برای آزادسازی خدمه و دو نفتکش توقیف شده توسط سپاه پاسداران شده است.

یوآنیس پلاکیوتاکیس، وزیر کشتیرانی یونان گفت: «ما از همه کشورها می‌خواهیم تا برای پایان دادن به این رویداد غیرقابل قبول و اطمینان از عدم تکرار آن، دست به اقدام بزنند.»

به‌دنبال توقیف نفتکش «لانا» (پگاس سابق) با ۷۰۰ هزار بشکه نفت ایران توسط یونان و تحویل محموله نفتی آن به آمریکا در هفته گذشته، نیروی دریایی سپاه روز جمعه گذشته دو نفتکش با پرچم یونان را در آب‌های خلیج فارس توقیف کرد.

یوآنیس پلاکیوتاکیس تصریح کرده که توقیف دو نفتکش توسط سپاه پاسداران یک «تهدید» برای امنیت کشتیرانی و تجارت است و بر فعالیت مهم‌ترین نمایشگاه کشتیرانی و تجارت دریایی پوسایدونیا در یونان با حضور ۱۹۰۰ شرکت از ۹۰ کشور جهان «سایه‌ای» از تردید انداخته است. این نمایشگاه روز دوشنبه کار خود را آغاز می‌کند.

ملینا تراولوس، رئیس اتحادیه کشتی‌داران یونان نیز در یک کنفرانس خبری گفت، جامعه جهانی تجارت دریایی، کشورها و همه باید بسیج شوند، چرا که باید به این وضعیت خاتمه داد.

ملینا تراولوس تصریح کرده است که برخی از ملوان‌های این دو نفتکش، جوانانی هستند که در اولین مأموریت کشتی‌رانی خود بودند.

گارد ساحلی یونان روز پنجشنبه اعلام کرد که این نفتکش‌های یونانی به بندرعباس منتقل شده‌اند.

گارد ساحلی یونان همچنین گفته است که ۹ ملوان یونانی و یک ملوان قبرسی از جمله خدمه این دو نفتکش بودند، ولی در خصوص هویت سایر خدمه و ملیت آنها اظهارنظری نکرده است.

این در حالی است که سازمان بنادر و دریانوردی ایران پیشتر اعلام کرده بود که «تمامی خدمه هر دو کشتی یونانی در صحت و سلامت کامل به سر می‌برند و در حالی که روی کشتی قرار دارند، مطابق قوانین بین‌المللی از آن‌ها محافظت، نگهداری و هر گونه خدمات لازم به آن‌ها ارائه می‌شود».

سازمان بنادر و دریانوردی ایران می‌گوید که علت توقیف دو نفتکش یونانی «برخی تخلفات دریایی» بوده است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه اقدام سپاه پاسداران در توقیف این دو نفتکش یونانی را «غیرقابل توجیه» خواند و آن را محکوم کرد.

فرانسه نیز اقدام ایران را محکوم کرده و اتحادیه اروپا هم در مورد توقیف نفتکش‌های یونانی ابراز نگرانی عمیق کرده است.

با استفاده از خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG