لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

گروسی برای مذاکره درباره تداوم فعالیت‌ راستی‌آزمایی اساسی آژانس به تهران می‌رود


رافائل گروسی در جریان سفر قبلی به ایران
رافائل گروسی در جریان سفر قبلی به ایران

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است، روز شنبه دوم اسفند در تهران با مقام‌های جمهوری اسلامی در خصوص تداوم فعالیت‌های راستی‌آزمایی اساسی آژانس مذاکره خواهد کرد.

این سفر یک روز قبل از پایان پایان ضرب الاجل ایران برای تعویق پروتکل الحاقی و اعمال محدودیت در زمینه بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی براساس مصوبه مجلس صورت می‌گیرد.

رافائل گروسی در توییتی نوشته است، فردا من به تهران می‌روم تا با مقامات ارشد ایران در خصوص دستیابی به یک راه حل قابل قبول برای دو طرف ، مطابق با قوانین ایران دیدار کنم که براساس آن آژانس بین المللی انرژی اتمی بتواند به فعالیت‌های راستی آزمایی اساسی خود ادامه دهد. چشم انتظار موفقیت هستیم، که به نفع همه است.

در همین زمینه، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در توییتی حمایت خود را از اقدامات و تلاش‌های مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده است.

جوزپ بورل نوشته است، حمایت کامل خود را از کار فنی و بی‌طرفانه سازمان بین‌المللی انرژی اتمی اعلام می‌کنم. از تلاش‌های رافائل گروسی درخصوص نظارت آژانس بر فعالیت های اساسی به ویژه سفر مهم فردا تشکر می‌کنم.

مصوبه ۱۱ آذرماه امسال مجلس ایران که به تایید شورای نگهبان نیز رسید، دولت را ملزم کرد که اگر تا سوم اسفند، تحریم‌های مالی، بانکی و نفت حذف نشود، بازرسان آژانس از کشور اخراج شوند و ایران اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

در همین حال، کاظم غریب‌آبادی، سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین ۲۷ بهمن اعلام کرد که نامه توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران در چارچوب برجام به آژانس ارائه شده است.

به گفته کاظم غریب آبادی، ایران اقدامات داوطلبان از قبیل «حضور درازمدت آژانس در ایران، اقدامات شفاف‌ساز در رابطه با کیک زرد، اقدامات شفاف‌ساز در رابطه با غنی‌سازی و دسترسی‌ها» در چارچوب برجام را متوقف خواهد کرد.

به دنبال ارائه این نامه، آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد، رافائل گروسی پیشنهاد کرده است جهت دستیابی به یک راه حل قابل قبول برای آژانس در مورد تداوم فعالیت‌های اساسی راستی‌آزمایی به ایران سفر کند.

بر اساس پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح هسته‌ای، «ان‌پی‌تی»، که ایران در چارچوب برجام اجرای داوطلبانه آن را پذیرفته است، بازرسان آژانس اجازه دارند هر زمان که لازم بدانند، به طور سرزده از تأسیسات هسته‌ای ایران بازرسی کنند.

در صورت توقف اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران، آژانس دیگر نخواهد توانست به تاسیسات هسته‌ای ایران به طور سرزده دسترسی داشته باشد و چنین حضور با هماهنگی دولت ایران صورت خواهد گرفت.

روز گذشته وزیران خارجه اعضای اروپایی برجام و آمریکا در بیانیه‌ای از ایران خواستند که از برداشتن گام‌های اضافی، خصوصا در زمینه تعویق پروتکل الحاقی و اعمال محدودیت در زمینه بازرسی‌های آژانس، خودداری کرده و عواقب «شدید» آن را در نظر داشته باشد.‎

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا با خروج از برجام در اردیبهشت ۹۷ ٬ در چارچوب راهبرد «فشار حداکثری»، تحریم‌های گسترده و شدیدی علیه ایران وضع کرد.

ایران نیز در واکنش به این اقدام آمریکا عدول از تعهدات هسته‌ای خود را از سال ۱۳۹۸ آغاز کرد و در ماه‌های اخیر عدول از تعهدات خود در چارچوب توافق برجام را تشدید کرده است.

با استفاده از توییتر و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG