لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

روند رسمی انتقال قدرت در آمریکا آغاز شد


اداره خدمات عمومی ایالات متحده روز دوشنبه با ارسال نامه‌ای به جو بایدن، رئیس جمهور منتخب آمریکا، اعلام کرد که دولت دونالد ترامپ آماده است تا فرایند انتقال قدرت را به طور رسمی آغاز کند.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان که به این نامه دست یافته است در گزارش خود عنوان کرد که نامه مورداشاره اولین قدم دولت ایالات متحده برای اقرار به شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری است.

امیلی مورفی، رئیس اداره خدمات عمومی آمریکا تاکید داشته که کاخ سفید هیچ فشاری به او برای تاخیر در روند انتقال رسمی قدرت نیاورده و او بر اساس ترس یا جانبداری از کسی تصمیم‌گیری نمی‌کند.

خانم مورفی در نامه خود نوشته که او صرفا «به طور مستقل و بر اساس شواهد موجود و قوانین تصمیم‌گیری کرده است».

ساعتی پس از انتشار این نامه، دونالد ترامپ نیز در توییتی آن را تایید و گفت که از امیلی مورفی به خاطر «تصمیم محکم و وفاداری‌اش به کشور» آمریکا تشکر می‌کند و او به خاطر رعایت مصالح ملی به خانم مورفی پیشنهاد می‌دهد که طبق آیین‌نامه‌ها عمل کند.

آقای ترامپ در ادامه مدعی شد که خانم مورفی این مدت به خاطر عدم شروع روند انتقال قدرت «مورد آزار و اذیت قرار گرفته و تهدید شده است» در حالی که او نمی‌خواهد شاهد چنین شرایطی برای خانم مورفی، خانواده وی و کارکنان اداره خدمات عمومی باشد.

دونالد ترامپ در نهایت تاکید کرده که به رغم این نامه، شکایت انتخاباتی او همچنان مفتوح است و او با قدرت به این راه ادامه خواهد داد.

آقای ترامپ تاکنون پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری را به رسمیت نشناخته و بدون ارائه شواهد و مستندات، رقیب خود را به تقلب و دستکاری در آرا متهم کرده است.

این میان عدم آغاز روند انتقال قدرت، انتقاد شدید دمکرات‌ها و آقای بایدن را به دنبال داشته که به ویژه تاکید دارند این مسئله بر مبارزه دولت آینده آمریکا با بحران کرونا تاثیری منفی خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG