لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

شمار کشته‌شدگان فوران آتش‌فشان در گواتمالا به ۶۹ نفر رسید


شمار قربانیان فوران آتش‌فشان «فو‌ئه‌گو» در گواتمالا به دست‌کم ۶۹ نفر رسیده است و مقام‌های دولتی همچنان از احتمال افزایش این رقم خبر می‌دهند.

سازمان سوانح طبیعی گواتمالا ۱۵ خرداد ماه شمار قربانیان فعلی را ۶۹ نفر، شمار زخمی‌ها را ۴۶ نفر و افرادی که در پناهگاه‌های موقت اسکان داده شده‌اند، نزدیک به دو هزار نفر اعلام کرد. به گفته این سازمان بیش از ۳۲۰۰ نفر موفق شده‌اند از محل فاجعه بگریزند.

شمار کمی از پیکرهای پیدا شده قابل شناسایی هستند. خبرگزاری آسوشیتدپرس به‌نقل از فانوئل گارسیا، مدیر سازمان پزشکی قانونی گواتمالا می‌گوید «خیلی سخت است که هویت اجساد را مشخص کرد. بعضی از اجساد حتی اثر انگشت هم ندارند… اگر بشود سعی می‌کنیم از طریق دی‌ان‌ای هویتشان را مشخص کنیم».

بیش از ۳۲۰۰ نفر موفق شده‌اند از محل فاجعه بگریزند
بیش از ۳۲۰۰ نفر موفق شده‌اند از محل فاجعه بگریزند

همزمان گزارش‌های مختلفی در مورد ناپدید شدن شهروندان منتشر شده‌است. برخی از خانواده‌ها از هم جدا شده‌اند و برخی نیز موفق به فرار از مناطق اصلی سانحه‌دیده نشده‌اند.

آتش‌فشان ‌فوئه‌گو، پیش از ظهر روز ۱۳ خرداد فوران کرد و ساعاتی پس از آن گدازه‌ها به سطح زمین رسیدند. رسانه‌های محلی مردمی را نشان داده‌اند که پای برهنه، در حالی‌که خاکستر بدن‌هایشان را فراگرفته، در حال فرار از محل هستند.

این آتش‌فشان، که از فعال‌ترین آتش‌فشان‌های آمریکای مرکزی است، در ۴۰ کیلومتری جنوب‌غرب گواتمالاسیتی، پایتخت گواتمالا قرار دارد.

مشکلات و خطرات ناشی از آتش‌فشان تنها محدود به فوران و گسیل‌شدن گدازه‌ها به مناطق مسکونی نیست.
مشکلات و خطرات ناشی از آتش‌فشان تنها محدود به فوران و گسیل‌شدن گدازه‌ها به مناطق مسکونی نیست.

فرودگاه پایتخت گواتمالا پس از فوران آتش‌فشان فعالیت‌ها و پروازهای ورودی و خروجی خود را متوقف کرده بود، اما ساعاتی پیش اعلام شد فعالیت‌های معمول آن از سر گرفته شده‌است.

مشکلات و خطرات ناشی از آتش‌فشان تنها محدود به فوران و گسیل‌شدن گدازه‌ها به مناطق مسکونی نیست. خاکستر آتش‌فشان می‌تواند بر سقف خانه‌ها نشسته و سنگینی آن می‌تواند به ریزش سازه‌ها بیانجامد. تنفس در مناطق نزدیک به آتش‌فشان نیز مشکل است و مواد غذایی و آب آشامیدنی نیز باید در برابر خاکستر محافظت شوند.

جیمی مورالس، رئیس‌جمهوری گواتمالا، برای نظارت بر امور امدادرسانی و انتقال آسیب‌دیدگان به مناطق سانحه‌دیده سفر کرده‌است.

گواتمالا بزرگ‌ترین کشور در آمریکای مرکزی و با مکزیک، السالوادر و هندوراس هم‌مرز است. بر اساس آماری از سال ۲۰۱۱، بیش از ۵۰ درصد مردم این کشور زیر خطر فقط به‌سر می‌برند.

بر پایه گزارش‌های اسوشیتدپرس و خبرگزاری فرانسه|ت.ت|خ.ک
XS
SM
MD
LG