لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۷

دبیرکل سازمان ملل: ایران نگرانی‌ها درباره برنامه اتمی و موشکی خود را برطرف کند


آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد (عکس از آرشیو)
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد (عکس از آرشیو)

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، از ایران خواسته است ضمن بازگشت «به اجرای کامل» توافق هسته‌ای موسوم به برجام، نگرانی‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای و موشک‌های بالستیک خود را برطرف کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید روز سه شنبه ۱۸ آذرماه به نسخه‌ای از گزارش آنتونیو گوترش به شورای امنیت سازمان ملل متحد دست یافته که در آن دبیرکل سازمان ملل متحد از اقدام دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از برجام و بازگرداندن تحریم علیه ایران در سال ۱۳۹۷ و همچنین تصمیم سال گذشته ایران در نقض تعهدات هسته‌ای خود از جمله درباره سانتریفیوژها و غنی سازی اورانیوم ابراز تاسف کرده است.

آنتونیو گوترش در گزارش خود درباره قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت گفته است، توافق هسته‌ای موسوم به برجام در پنج سال گذشته «از سوی جامعه جهانی به طور گسترده‌ای به عنوان نمادی از اثربخشی چندجانبه گرایی، دیپلماسی و گفت‌وگو و یک موفقیت برای منع تکثیر تسلیحات هسته‌ای» شناخته شده است.

ایران و شش قدرت جهانی شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان در ۱۳۹۴ به توافقی جامع برای حل‌وفصل ابهامات برنامه هسته‌ای ایران دست یافتند که براساس آن ایران برخی از فعالیت‌های هسته‌ایش را محدود کرد و در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه تهران تعلیق شد. چند ماه بعد شورای امنیت با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ برجام را تایید کرد.

اما دولت دونالد ترامپ در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ از توافق هسته‌ای شش قدرت جهانی با ایران خارج شد و تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را برگرداند.

به دنبال خروج آمریکا از برجام ایران نیز از تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب برجام عدول کرد و برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده است.

این در حالی است که به دنبال برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دولت جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب تا ۲۰ ژانویه (۴۱ روز دیگر) روی کار خواهد آمد و گزینه آقای بایدن برای سمت مشاور امنیت ملی، هم گفته است ، دولت جدید آمریکا می‌خواهد با پیوستن مجدد به توافق هسته‌ای با ایران و مجبور کردن تهران به پیروی از مفاد برجام، ایران را «دوباره محدود» کند.

در همین زمینه، مجلس ایران هفته گذشته با تصویب قانونی دولت را موظف کرده است که در صورت «عدم اجرای کامل تعهدات کشورهای ۱+۴ در قبال ایران و عادی نشدن روابط کامل بانکی و عدم رفع موانع صادرات و فروش نفت ایران» دو ماه پس از تصویب این قانون، اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف کند.

نقض تحریم‌ها توسط یک «نهاد»

آنتونیو گوترش در گزارش خود درباره اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ نوشته است، سازمان ملل متحد اطلاعاتی را دریافت کرده است که نشان می دهد یک «نهاد» تحریم شده که نام آن مشخص نشده در اقدامی «مغایر» تحریم ها «شیرفلکه‌ها، دستگا‌ه‌های الکترونیکی و تجهیزات اندازه گیری مورد استفاده در آزمایشات زمینی سوخت مایع موشک‌های بالستیک و وسایل پرتاب فضایی» به ایران فرستاده است.

آقای گوترش در ادامه گفته است که دبیرخانه سازمان ملل در صدد کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه است.

به گزارش آسوشیتدپرس، شورای امنیت سازمان ملل قرار است در ۲۲ دسامبر (۱۳ روز دیگر) برای بررسی گزارش آنتونیو گوترش نشستی برگزار کند.

آنتونیو گوترش سالانه دو گزارش در خصوص چگونگی اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت٬ به این شورا ارائه می‌کند.

XS
SM
MD
LG