لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۶

هاآرتص: انتقال نبرد اسرائیل علیه ایران از سوریه به لبنان


به نوشته روزنامه اسرائیلی هاآرتص، اسرائیل بعد از حملات متعدد دو سال اخیر با هدف «جلوگیری از تثبیت نظامی ایران در سوریه» اکنون نبرد با ایران را به لبنان معطوف می‌کند.

این گزارش دوشنبه ۱۲ آذر همزمان با دیدار نخست‌وزیر و رئیس موساد اسرائیل با وزیر خارجه آمریکا برای بحث در مورد ایران منتشر شد.

به نوشته هاآرتص، ارتش اسرائیل از تقویت توان حزب‌الله لبنان در نتیجه حضور جنگجویان این سازمان در جنگ داخلی سوریه و عواقب بازگشت واحدهای حزب‌الله به لبنان، در پی برقراری آرامش نسبی در جنگ سوریه، «نگران است».

هاآرتص با استناد به سخنان ژنرال ارشد اسرائیلی عاموس یادلین نوشته‌است که با «تغییر رفتار ایران در سوریه» در نتیجه فشارهای روسیه، اکنون «نبرد اسرائیل- ایران به کشورهای دیگر کشیده می‌شود».

ژنرال یادلین، فرمانده پیشین سازمان اطلاعات نظامی اسرائیل و رئیس یک مؤسسه مطالعات امنیتی این کشور، پس از حمله هوایی پنج‌شنبه‌شب گذشته به سوریه که به اسرائیل نسبت داده شد، به رادیوی تل‌آویو گفت اینکه کشورش تا پیش از این حمله، به مدت دو ماه و نیم حملات به سوریه را متوقف کرد به این دلیل بود که ایران به خاطر دریافت پیام روسیه، در خاک سوریه «تغییر تاکتیک» داده اما «در حال انتقال همه چیز به لبنان است».

به گفته یادلین، مسکو به تهران پیام داده بود، «لطمه به ثبات سوریه را که به‌دور از منافع روسیه است، دوست ندارد».

در این میان، به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بنیامین نتانیاهو شامگاه دوشنبه ۱۲ آذر در دیدار با مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، در مورد «اقدامات ایران در لبنان و سوریه» و نیز «طرح‌های موشکی ایران» گفت‌وگو می‌کند.

بنیامین نتانیاهو که از دو هفته پیش وزیر دفاع کشورش نیز هست، یوسی کوهن، رئیس موساد، سازمان جاسوسی، و مئیر بن شبات، مشاور امنیت ملی کشورش را نیز به دیدار با مایک پومپئو برده‌است.

نخست‌وزیر اسرائیل سه ماه پیش در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با نشان دادن تصاویری از لبنان مدعی شد که حزب‌الله این مناطق را به انبار موشک‌های ایرانی مبدل کرده‌است.

حزب‌الله در واکنش گفت «سکوت عامدانه» با هدف «ایجاد ابهام» را دنبال می‌کند اما وزیر خارجه لبنان با بردن سفیران ده‌ها کشور به نقاط یاد شده، ادعای اسرائیل را رد کرد.

رفیق حریری، نخست‌وزیری لبنان، نیز پیش‌تر اظهارات نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل را در خصوص وجود کارخانه‌های ایرانی تولید موشک نقطه‌زن برای حزب‌الله رد کرده بود.

رسانه‌های اسرائیل به تازگی مدعی هستند که برخی پروازهای ایران از سوریه که در ادامه مسیر به لبنان می‌رسد، «مشکوک» به حمل جنگ‌افزار برای حزب‌الله هستند.

در ارتباط با این «شک»، نام شرکت هوایی «فارس ایرقشم» مطرح شده‌است.

رسانه‌های اسرائیل در مورد پرواز یک هواپیمای «فارس ایرقشم» نیز که پنج‌شنبه گذشته مستقیم از تهران به فرودگاه رفیق حریری بیروت رسید، مدعی شدند که هواپیما حامل جنگ‌افزار برای حزب‌الله بود.

برخی از رسانه‌های اسرائیل میان پرواز هواپیمای یادشده به بیروت و حمله ساعات بعد منتسب به اسرائیل به سوریه ارتباط قائل شدند.

حزب‌الله یک روز بعد از آن حمله، در یک پیام ویدیویی با زیرنویس عبری، به اسرائیل «هشدار» داد که اگر با حمله به لبنان «گستاخی کند»، از کرده خود «پشیمان خواهد شد».

ویدیوی «هشدار» حزب‌الله به اسرائیل شامل تصاویر ماهواره‌ای از «کِریا»، ساختمان وزارت دفاع اسرائیل در تل‌آویو، پایگاه‌های نظامی بویژه پایگاه‌های نیروی هوایی این کشور، مجتمع آمونیاک بندر حیفا، و کوره اتمی دیمونا بود.

در ویدیوی «هشدار» حزب‌الله در روز جمعه سخنان دبیرکل حزب‌الله شنیده می‌شد که می‌گوید «هر حمله اسرائیل به لبنان، واکنش خواهد داشت».

حسن نصرالله به تازگی تأکید کرده که توازن قوا در منطقه به سود «جبهه مقاومت» تغییر کرده و «هدف اسرائیل در جلوگیری از دستیابی حزب‌الله به «راکت‌های دقیق ناکام مانده‌است».

یک سخنگوی عرب‌زبان ارتش اسرائیل در شبکه‌های اجتماعی نظامیان این کشور در واکنش به ویدیوی حزب‌الله نوشته بود «کسانی که در خانه شیشه‌ای زندگی می‌کنند، نباید سنگ بیندازند».

یک فرمانده نظامی اسرائیل هفته گذشته گفت، کشورش باید «حملات هدفمند» برای کشتن سران و فعالان «سازمان‌های تروریستی» را از سربگیرد؛ او مشخصاً به حسن نصرالله اشاره کرد.

فرمانده ارتش اسرائیل سه ماه پیش نیز گفته بود در هر عملیات نظامی جدید اسرائیل در لبنان، حزب‌الله و ارتش لبنان به یکسان هدف خواهند بود.
آخرین برخورد نظامی مستقیم اسرائیل و حزب‌الله، جنگ ۳۴ روزه تابستان ۱۳۸۵ با تلفات و ویرانی سنگین در طرف لبنانی بود.

XS
SM
MD
LG