لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۷

هاآرتص: سفیر اسرائیل موفق شد در مورد برجام بر موضع واشینگتن تأثیر بگذارد


سفارتخانه اسرائیل در واشینگتن
سفارتخانه اسرائیل در واشینگتن

روزنامه اسرائیلی هاآرتص گزارش داده است که دولت نفتالی بنت «امیدوار است» خودداری واشینگتن از خارج کردن نام سپاه پاسداران از فهرست آمریکایی سازمان‌های تروریستی، «فروپاشی و شکست مذاکرات وین» را رقم بزند.

هاآرتص شامگاه شنبه ۲۰ فروردین نوشت که دولت اسرائیل از تعللی که در روند پیشرفت مذاکرات وین در پی درخواست ایران برای پاک کردن نام سپاه از سیاهه تروریستی ایجاد شد، «استفاده کرد» و بر مقامات آمریکایی و صحنه سیاست داخلی آمریکا تأثیر گذاشت.

این در حالی است که به نوشته این روزنامه تا پیش از این‌که اصرار جمهوری اسلامی ایران برای زدودن نام سپاه از فهرست تروریستی به یکی از موضوع‌های اصلی در میز مذاکرات وین تبدیل شود، دولت نفتالی بنت به‌شدت کوشش داشت تا بر متن توافق تازه‌ای که در حال تنظیم بود، تأثیری بگذارد اما تا آن زمان، موفقیتی نداشت.

به نوشته هاآرتص، اسرائیل با بهره‌گیری از این فرصت، و به‌ویژه از طریق فعالیت مایک هرتزوگ، سفیر اسرائیل در واشینگتن، توانست نظرات خود را با مقامات و عوامل بانفوذ در صحنه سیاست داخلی آمریکا در میان بگذارد و توجه آن‌ها را به عواقب این احتمال جلب کرده و با موضع خود همراه نماید.

روزنامه آمریکایی واشینگتن‌پست نیز روز شنبه نوشته بود که تصمیم احتمالی آمریکا در خودداری از اجابت درخواست ایران در حذف نام سپاه از فهرست تروریستی، نشان «موفقیت تلاش‌های متمرکز لابی اسرائیلی» در هفته‌های اخیر در واشینگتن بوده‌است.

به نوشته واشینگتن‌پست، نفتالی بنت، نخست‌وزیر و یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل، این سیاست را هماهنگ کرده و آن را اجرایی کردند.

نفتالی بنت و یائیر لاپید کمتر از ۴ هفته پیش در یک بیانیه مشترک در اورشلیم/بیت‌المقدس، دولت جو بایدن را از پاک کردن نام سپاه از اف‌تی‌او، فهرست آمریکایی سازمان‌های تروریستی، برحذر داشتند و نوشتند که برای اسرائیل «سخت است باور کند که تعریف سپاه به عنوان سازمان تروریستی، در ازای وعده توخالی رژیم ایران برای آسیب نزدن به آمریکایی‌ها لغو شود».

پس از تماس‌های مقامات اسرائیلی با سیاستمداران بارز آمریکایی از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، در سه هفته اخیر، صدای مخالفت آن‌ها با احتمال پاک کردن نام سپاه از فهرست تروریستی بلندتر به گوش می‌رسد.

در این راستا، غیر از مخالفت‌های قاطع جمهوری‌خواهان، پنج تن از اعضای نمایندگان کنگره که هم‌حزبی آقای بایدن هستند، روز پنج‌شنبه گذشته در یک نشست خبری در واشینگتن، زدودن لکه تروریستی از پیشانی سپاه را خطری برای امنیت آمریکا و هم‌پیمانان آن در منطقه نامیدند.

۱۱ تن از سناتورهای بانفوذ، شامل مارکو روبیو و تد کروز، نیز روز جمعه دولت بایدن را فراخواندند که در صورت رفتن به سوی توافق احیای برجام، شماری از جنگ‌افزارها و تجهیزات فوق‌پیشرفته نظامی، شامل هواپیماهای مدرن سوخت‌رسانی را که تنها در اختیار ارتش آمریکا است، «سریعاً و بدون فوت وقت» به ارتش اسرائیل تحویل دهد تا از خود «در برابر ایران» دفاع کند.

از سوی دیگر، سایت خبری- تحلیلی وای.نت، متعلق به روزنامه پرتیراژ اسرائیلی یدیعوت آخرونوت، روز شنبه در یک مقاله با لحن تند علیه دولت جو بایدن نوشت که دستگاه دیپلماسی آمریکا در مورد توافق احیای برجام با ایران «دارد اسرائیل را فریب می‌دهد».

رون بن‌ییشای، مفسر باسابقه اسرائیلی نوشته است: «چیزی که در ظاهر سخت شدن موضع دولت بایدن در مورد مذاکرات وین است، در واقع یک کوشش مایوسانه آمریکایی برای رسیدن به سازش با ایران است.»

به نوشته آقای بن‌ییشای که تحلیل‌های او از سوی بسیاری از سیاستمداران اسرائیلی پذیرفته می‌شود، اعلام آمریکا که تنها نیروی قدس، تروریستی است، همزمان می‌تواند نشان آن باشد که واشینگتن در صدد پاک کردن نام کلیت سپاه از فهرست ترور است.

ژنرال مارک میلی، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، هفته گذشته در نشست توجیهی در کمیته نیروهای مسلح سنا گفت نظر شخصی او این است که نیروی قدس سپاه یک موجودیت تروریستی است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که دیدگاه جو بایدن در مورد نیروی قدس سپاه با موضع ژنرال میلی مطابقت دارد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل، فروردین ۱۳۹۸، دقایقی پس از تروریستی نامیدن سپاه از سوی دونالد ترامپ، در پیامی به رئیس‌جمهور وقت آمریکا نوشت: «این، قبول یک خواسته مهم دیگر من در راستای منافع مشترک دو کشور ما و کشورهای دیگر منطقه است».

نیروی قدس یکی از بازوان پنج‌گانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و عامل اجرای عملیات نظامی و شبه‌نظامی برون‌مرزی رژیم ایران در سراسر جهان است.

آمریکا در طول سال‌ها بر این باور بوده که نیروی قدس از آغاز موجودیت خود در کار طراحی و اجرای توطئه‌های تروریستی متعدد برای ضربه زدن به نظامیان و غیرنظامیان آمریکایی و غربی یا هدف قرار دادن منافع آمریکا و متحدین آن در آسیای غربی یا نقاط دیگر جهان بوده‌است.

اقدام آمریکا در تروریستی نامیدن سپاه نخستین بار بود ک نام نهاد اصلی نظامی یک کشور خارجی را در این فهرست قرار می‌داد.

با استفاده از هاآرتص، وای‌نت و واشینگتن‌پست؛ ف.ر / پ.پ
XS
SM
MD
LG