لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۲

قوه قضائیه جمهوری اسلامی از اعدام حبیب اسیود، شهروند ایرانی-سوئدی، دفاع کرد


مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه
مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه

درحالی که اتحادیه اروپا و وزارت خارجه آمریکا اعدام حبیب اسیود (حبیب فرج‌الله چعب)‌، شهروند ربوده‌شده ایرانی-سوئدی را به شدت محکوم کرده‌اند، قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه از این اعدام دفاع کرد.

به گزارش ایسنا، مسعود ستایشی، سخنگوی قوه قضائیه، در نشست خبری روز سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت خود گفت که اگر جمهوری اسلامی، این شهروند اروپایی را نمی‌رُبود، او «همچنان مشغول ادامه جنایت‌های خود بود».

قوه قضائیه جمهوری اسلامی حبیب اسیود را متهم به قتل شهروندان در ایران کرده است و مسعود ستایشی در ادامه نشست خبری خود همچنین مدعی شد که آقای اسیود «به این قتل‌ها افتخار می‌کرد».

سخنگوی قوه قضائیه برای این مدعاهای خود شواهد و مدارکی ارائه نکرد.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران روز ۱۶ اردیبهشت از اعدام حبیب چعب به «جرم» رهبری گروه «النضال» و مشارکت در طراحی حملات مسلحانه‌ای که در یک دهه اخیر به مرگ ده‌ها تن از ایرانیان منجر شده بود، خبر داد.

حبیب چعب حدود دو سال‌ونیم پس از آن‌که از سوی مأموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در جریان سفری از سوئد به ترکیه، ربوده، به ایران منتقل و اعدام شد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، این اعدام را به‌شدت محکوم کرده‌اند.

سخنگوی قوه قضائیه ایران در ادامه نشست خبری خود بدون ارائه مدارکی، گفت که در پرونده حبیب اسیود «رد پای سرویس‌های امریکایی کاملاً هویدا است» و در ادامه نیز کشورها و نهادهایی را که خواستار توقف حکم اعدام او بوده و خواهان روند دادرسی شفاف در این پرونده بوده‌اند، متهم کرد که «مربیان» حبیب اسیود بوده و «تروریست‌ساز» هستند.

مسعود ستایشی در ادامه نیز افزود که «علی‌رغم اتهامات نام‌برده ... روال قانونی برای او تعطیل نشد و ... از وکیل برخوردار بود.»

این اظهارات درحالی بیان می‌شود که شورای اتحادیه اروپا پیش از این در بیانیه‌ای ضمن محکومیت شدید اعدام این شهروند ایرانی-سوئدی، با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی تعداد فزاینده‌ای از شهروندان اتحادیه اروپا و ایرانیان دوتابعیتی را به صورت خودسرانه بازداشت کرده، گفت این افراد از حفاظت کنسولی و رویه منصفانه دادرسی محروم هستند که این امر به منزله نقض کامل قوانین بین‌المللی است.

در پی اعدام حبیب اسیود نگرانی نسبت به احتمال اجرای حکم اعدام جمشید شارمهد، شهروند آلمانی-ایرانی نیز افزایش یافته است.

آقای شارمهد، مجری برنامه رادیویی اینترنتی «تُندر» سه سال پیش در جریان یک سفر کاری و در زمانی که به‌دلیل وضعیت ناشی از کرونا در امارات گرفتار شده بود، توسط مأموران اطلاعاتی حکومت ایران، ربوده و به ایران منتقل شد.

با استفاده از ایسنا، فارس و گزارش‌های رادیو فردا؛ پ.پ/ب.ب
XS
SM
MD
LG