لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۷

حمله هکرهای ناشناس به نشست وکلای خانواده‌های پرواز ۷۵۲ درباره غرامت


هکرهای ناشناس روز سه‌شنبه،‌ ۱۴ دی‌ماه، نشست ویدئویی وکلای خانواده‌های قربانیان هواپیمای مسافربری اوکراینی سرنگون شده به دست سپاه پاسداران جمهوری اسلامی را برای دقایقی مختل کردند.

آن طور که خبرگزاری رویترز نوشته، این اختلال که با پخش موزیک با صدای بلند و تصاویر خشونت‌آمیز انجام شده بیش از دو دقیقه طول کشیده است.

این اختلال اندکی پس از آن رخ داد که مارک آرنولد، یکی از وکلای مدافع شش خانواده شاکی از جمهوری اسلامی گفت: «اگر کسی از جمهوری اسلامی ایران در این تماس ویدئویی حاضر است، [بداند برای تامین غرامت به بازماندگان] ما به دنبال دارایی‌های شما هستیم.»

اظهارات او پس از آن مطرح شد که در آستانه دومین سالگرد هدف قرار گرفتن پرواز پی‌اس‌۷۵۲ هواپیمایی اوکراین توسط موشک‌های سپاه پاسداران، دادگاه عالی استان انتاریو کانادا بر اساس شکایت شش نفر از بازماندگان، جمهوری اسلامی را به پرداخت ۱۰۷ میلیون دلار غرامت به این افراد محکوم کرد.

پس از بیان این اظهارات، تصاویر عروسکی با دندان‌های تیز و سگی با چشم‌های درخشان روی صفحه نمایش این نشست ظاهر شد و پس از آن نیز ویدئوکلیپی از مردی در حال خواندن آهنگ رپ با اشعار رکیک پخش شد.

با این حال وکلای حاضر به این نشست که در اپلیکیشن «زوم» برگزار می‌شد، خاتمه دادند و بار دیگر بدون هیچ مشکلی نشست مجازی خود را از سر گرفتند.

هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این اختلال را بر عهده نگرفته است.

مارک آرنولد پس از رای دادگاه عالی انتاریو در گفت‌و‌گو با صدای آمریکا گفته بود: «بنا داریم هر چیز و هر فرد مرتبط با جمهوری اسلامی را تعقیب قرار دهیم؛ چه در بانک‌های کانادا، مستغلات در کانادا، شرکت در کانادا و در کانادا در کل و در سطح بین‌المللی که مال ایران است.»

پرواز پی‌اس ۷۵۲ هواپیمایی اوکراین بامداد ۱۸ دی ۱۳۹۸ به‌ فاصله کوتاهی پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی تهران با شلیک دو موشک پدافند سپاه پاسداران سرنگون شد و تمامی ۱۷۶ سرنشین آن از جمله ۱۶۴ ایرانی جان باختند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران سه روز تمام سرنگونی این هواپیما با موشک‌های سپاه را تکذیب کردند اما بعد از انتشار تصاویر و شواهد توسط برخی از کشورهای خارجی، مجبور به اعتراف شدند.

متهمان این پرونده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران، ستاد کل نیروهای مسلح و برخی مقامات ارشد نظامی مانند محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، حسین سلامی فرمانده سپاه، امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه و سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش هستند.

با این حال بر اساس ابلاغیه دادسرای نظامی تهران که ۶۰۰ روز بعد از سرنگونی هواپیما در اختیار خانواده‌های شاکی در ایران قرار گرفت برای همه متهمان اصلی و رده بالای پرونده قرار منع تعقیب صادر شده است، اقدامی که مورد اعتراض گسترده قرار گرفته است.

خانواده قربانیان در ایران که بارها تجمعات اعتراضی تشکیل داده‌اند، با «عمدی» دانستن سرنگونی این هواپیما توسط سپاه پاسداران، آن را «جنایت برنامه‌ریزی شده» خوانده‌اند و خواستار محاکمه مسئولان ارشد جمهوری اسلامی هستند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG