لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۹

نماینده خامنه‌ای در سپاه: سخنان ظریف درباره قاسم سلیمانی هرگز فراموش نمی‌شود


حاجی‌ صادقی در سخنان خود وزیر خارجه ایران را به طرح «اتهامات دروغ و نسبت‌های ناروا» علیه سپاه پاسداران متهم کرد.
حاجی‌ صادقی در سخنان خود وزیر خارجه ایران را به طرح «اتهامات دروغ و نسبت‌های ناروا» علیه سپاه پاسداران متهم کرد.

در ادامه واکنش‌ها به فایل صوتی محمدجواد ظریف، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در سپاه پاسداران گفته است انتشار مصاحبه محمدجواد ظریف «حرکت برنامه‌ریزی شده» بوده و سخنانی که او درباره قاسم سلیمانی گفت «هرگز فراموش» نمی‌شود.

عبدالله حاجی صادقی که روز دوشنبه ۱۳ اردیبهشت به صورت آنلاین برای نیروهای عقیدتی و سیاسی سپاه سخنرانی می‌کرد، سخنان ظریف درباره فعالیت‌های سپاه را «بی‌اساس و نادرست» دانست و گفت برخی «هزینه‌های میلیاردی برای کارنامه‌سازی» و ایجاد محبوبیت می‌کنند و اهداف انتخاباتی دارند.

محمدجواد ظریف در یک گفت‌وگوی جنجالی که روز پنجم اردیبهشت منتشر شد، انتقادات بی‌سابقه‌ای را از تسلط نظامیان بر سیاست خارجی ایران مطرح کرد و گفت حکومت ایران «میدان» یعنی عرصه فعالیت سپاه پاسداران را بر «دیپلماسی» ترجیح داده و قاسم سلیمانی، فرمانده «میدان» نظام، را به وارد کردن آسیب به دیپلماسی متهم کرد.

آقای ظریف همچنین قاسم سلیمانی را متهم کرد که در مسیر تلاش‌های دولت روسیه برای «نابود کردن» دستاوردهای برجام دولت روحانی با مسکو همراه بود و با «اراده روسیه» موجب درگیری بیشتر ایران در جنگ سوریه شد.

نماینده رهبر جمهوری اسلامی این بخش از حرف‌های ظریف را رد کرده و مدعی شد که قاسم سلیمانی، روسیه را «سرباز جبهه مقاومت کرد» و «هشت سال مذاکره» دولت «به اندازه مذاکرات دیپلماتیک حاج قاسم تاثیر نداشت».

حاجی‌ صادقی در بخش دیگری از سخنانش وزیر خارجه ایران را به طرح «اتهامات دروغ و نسبت‌های ناروا» علیه سپاه پاسداران متهم کرد و خطاب به وی گفت: «انگار مفهوم شهادت را نمی‌دانید».

پیش از این، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز ۱۲ اردیبهشت در یک سخنرانی که از شبکه حکومتی خبر صداوسیما پخش شد، با دفاع از نیروی قدس سپاه پاسداران و عملکرد فرمانده سابق آن، قاسم سلیمانی، گفت که «نیروی قدس بزرگترین عامل موثر در جلوگیری از دیپلماسی منفعل در غرب آسیاست».

او بدون نام بردن از محمدجواد ظریف، از فایل صوتی و اظهارات او درباره قاسم سلیمانی انتقاد کرد و گفت: «این حرف‌ها تکرار حرف‌های خصمانه دشمنان ما و آمریکاست».

وزیر خارجه ایران نیز بلافاصله در واکنش به این سخنان یادداشتی در صفحه اینستاگرامش منتشر کرد و سخنان علی خامنه‌ای را «ختم کلام» دانست و از این‌که حرف‌هایش باعث «تکدر خاطر» رهبر جمهوری اسلامی شده، ابراز تاسف کرد.

در واکنشی دیگر به فایل صوتی ظریف، حسین امیرعبداللهیان، دستیار رئیس مجلس در امور بین‌الملل، گفته است حرف‌های علنی وزیر خارجه ایران «دقیقاً در نقطه مقابل مصاحبه محرمانه» اوست و ظریف از فعالیت‌های قاسم سلیمانی «استفاده بسیار زیادی کرده است».

خبرگزاری فارس نیز امروز یک کلیپ با شعر خوانی محمود کریمی، مداح نزدیک به دفتر رهبر، را منتشر کرده که در آن با شبیه‌سازی حوادث کنونی به حوادث صدر اسلام، از حامیان برجام به عنوان «عمرو عاص» یاد شده است.

این مداح با توصیف مذاکرات هسته‌ای به عنوان «مذاکرات سیاه»، گفته است: «سرِ نیزه که رحل قرآن شد/وقت تضعیف «مرد میدان» شد».

این عبارت اشاره به جنگ صفین در صدر اسلام دارد که بر اساس روایت‌های موجود، با مشورت عمروعاص، سپاهیان معاویه قرآن را سر نیزه کرده و با «ایجاد تردید و تفرقه» در سپاه امام اول شیعیان، او را وادار به پایان جنگ و توافق کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایسنا و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ر.ح/ک.ر
XS
SM
MD
LG