لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۸

سفیر آمریکا در سازمان ملل: قاچاق انسان نمونه بارز نقض حقوق بشر است


نیکی هیلی
نیکی هیلی

نیکی هیلی، نماینده ایالات متحده در سازمان ملل متحد، می‌گوید قاچاق انسان در جریان بحران‌ها و درگیری‌ها، نمونه بارزی از نقض حقوق بشر است که تمام دنیا را تهدید می‌کند.

خانم هیلی ۳۰ آبان در جلسه شورای امنیت در مورد قاچاق انسان، گفته است ایالات متحده با تمرکز تلاش‌ها بر «پیشگیری، حمایت و تعقیب قانونی»، به مبارزه با قاقچاق انسان ادامه می‌دهد.

به گفته این دیپلمات ارشد آمریکا، قاچاق انسان، و درگیری‌های مسلحانه و نبردهای جاری در گوشه‌وکنار جهان، به‌هم پیوند خورده‌ و به چالش‌های تهدید‌کننده صلح و امنیت جهانی، می‌افزایند.

خانم هیلی از سازمان ملل خواسته‌است تلاش‌ها برای مقابله با این چالش‌ها را بهبود بخشد.

قاچاق انسان از جمله مسائلی‌ست که در سال‌های گذشته و با بالا گرفتن برخی درگیری‌های مرگبار در کشورهای آسیایی و آفریقایی به چالشی فزاینده تبدیل شده‌است.

پلیس بین‌الملل، اردیبهشت ماه سال گذشته در گزارشی گفته بود شبکه‌های قاچاق انسان تنها از انتقال موج گسترده مهاجران و پناهجویان به جنوب اروپا، بیش از پنج میلیارد دلار درآمد داشته‌اند.

اینترپل گفته بود در سال ۲۰۱۵ میلادی ۹۰ درصد از مهاجران و پناهجویانی که به اروپا رفته‌اند، از «امکانات و کمک‌های» شبکه‌های قاچاق انسان در مسیر خود استفاده کرده‌اند.

همان زمان هشدار داده شده بود که مسیر قاچاق انسان، در عین حال برای قاچاق مواد مخدر، سلاح و یا انتقال پیکارجویان افراطی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف نیز سال گذشته اعلام کرده بود بیش از ۲۸ میلیون کودک در سراسر جهان، بر اثر جنگ‌ و بحران‌های موجود آواره شده‌اند‌ و در معرض خطر قتل، تجاوز و قاچاق قرار گرفته‌اند.

کاخ سفید آمریکا در مهر ماه گذشته اعلام کرد دستورات لازم، برای قرار دادن ایران، ونزوئلا و چهار کشور آفریقایی در فهرست کشورهایی که در تلاش برای مبارزه با قاچاق انسان «فروگذار کرده‌اند» را داده‌است.

در گزارش تیر ماه وزارت خارجه آمریکا گفته شده بود ایران برای مقابله با قاچاق انسان، گام‌هایی برداشته از جمله اینکه مراکزی برای کمک به قربانیان این معضل تاسیس کرده است؛ با این همه تاکید شده بود ایران تلاش محسوسی نکرده و از «سوءاستفاده» برای اعزام قربانیان قاچاق انسان و کودکان به جنگ در سوریه و عراق نیز انتقاد شده بود.

سخنگوی وزارت خارجه ایران، اتهام‌های مطرح شده علیه ایران را به شدت محکوم کرده و دولت آمریکا را «فاقد صلاحیت لازم» برای ارائه چنین گزارش‌هایی توصیف کرده‌است.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، سودان و کره شمالی در راس بدترین کشورهایی قرار دارند که قاچاق انسان در آن‌ها صورت می‌گیرد.

XS
SM
MD
LG