لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۷

نیمی از بزرگ‌ترین دریاچه‌ها و منابع آبی جهان در حال خشک شدن‌ است


عکس آرشیوی از پایین رفتن سطح آب دریای خزر
عکس آرشیوی از پایین رفتن سطح آب دریای خزر

یک پژوهش علمی که روز پنجشنبه ۲۸ اردیبهشت انتشار یافته، نشان می‌دهد، بیش از نیمی از بزرگ‌ترین دریاچه‌ها و منابع آبی جهان در حال خشک شدن‌ هستند و این موضوع، ساکنین کره زمین را در آینده با خطر کمبود آب مواجه خواهد کرد.

بر اساس این پژوهش که در نشریه ساینس انتشار یافته است، تغییرات آب و هوایی و مصرف روزافزون و بی‌رویه آب، عاملان اصلی این فاجعه زیست‌محیطی هستند.

بلاجی راجاگوپالان، پروفسور دانشگاه کلرادو بولدر و از نویسندگان این مقاله پژوهشی، در این باره به خبرگزاری فرانسه گفته است: «وضعیت نگران‌کننده دریاچه‌های جهان، پیامدهای گسترده و زیادی دارد. این‌ نکته که ۲۵ درصد از جمعیت جهان در کرانه دریاچه‌هایی زندگی می‌کنند که در حال خشک شدن هستند، واقعا توجه ما را به خود جلب کرده است.»

به باور او، این موضوع زندگی حدود دو میلیارد نفر از ساکنین کره زمین را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

دریاچه‌ها بر خلاف رودخانه‌ها که بیشترین توجه دانشمندان حوزه محیط زیست را معطوف به خود کرده‌اند، چندان تحت نظر نبوده‌اند و این در حالی است که به گفته راجاگوپالان، دریاچه‌ها از اهمیتی حیاتی در تامین آب جهان برخوردارند.

اما فجایع زیست‌محیطی شایان توجهی که در دریاچه‌های بزرگی نظیر خزر و آرال رخ داده است، از بحران وسیع‌تری حکایت دارد.

مقاله مذکور حاصل تحقیقات یک تیم پژوهشی است که دانشمندانی از کشورهای آمریکا، فرانسه و عربستان سعودی را در بر می‌گیرد. این تیم مشاهدات ماهواره‌ای سال‌های ۱۹۹۲ تا ۲۰۲۰ را در مورد هزار و ۹۷۲ فقره از بزرگ‌ترین دریاچه‌های کره زمین، مبنای تحقیقات خود قرار داده‌ است.

از آنجایی که مشاهدات ماهواره‌ای در مواردی که ابعاد بزرگ‌تری دارند، از دقت بیشتری برخوردار است، تحقیقات این تیم بیشتر بر بررسی دریاچه‌ها و منابع بزرگ‌تر آب‌ شیرین متمرکز شده است. در عین حال، هر چه منابع آبی بزرگ‌تر باشد، اهمیتش در زندگی انسان‌ها و حیات وحش نیز افزون‌تر خواهد بود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری فرانسه؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG