لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۶

دیدار هیئت حماس با ظریف


اسامه حمدان، از اعضای هیئت اعزامی حماس به تهران
اسامه حمدان، از اعضای هیئت اعزامی حماس به تهران

اعضای یک هیئت اعزامی حماس به تهران دوشنبه شانزدهم مرداد با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، دیدار کردند.

رسانه‌های ایران گزارش دادند، ظریف در دیدار دوشنبه بر حمایت ایران از «آرمان فلسطین و مقاومت تأکید کرد» و گفت، موضع ایران در خصوص فلسطین «اصولی و غیرقابل تغییر» است.

به گزارش خبرگزاری فارس، هیئت حماس نیز «از موضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در خصوص فلسطین و مقاومت تشکر و قدردانی کرد».

این نخستین بار در سال‌های گذشته است که یک هیئت بلندپایه حماس به تهران رفته و با مقامات ارشد جمهوری اسلامی دیدار می‌کند.

دلیل رسمی سفر هیئت حماس به ایران، حضور در آیین تحلیف دومین دوره ریاست جمهوری حسن روحانی روز شنبه چهاردهم مرداد بود.

دعوت ایران برای اسماعیل هنیه رئیس جدید دفتر سیاسی حماس بود؛ علی برکه نماینده حماس در لبنان که خود هفته گذشته با حسین امیر عبداللهیان مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس ایران در سفر او به بیروت دیدار کرد، به خبرگزاری تسنیم گفته است هنیه نیز «به محض بازگشت به نوار غزه» به تهران می‌رود.

علی برکه به تسنیم گفته بود، «روابط حماس و ایران طبیعی شده… بویژه این‌که ایران تنها کشوری است که پول و سلاح در اختیار مقاومت می‌گذارد».

به‌نوشته وب‌سایت اسرائیلی وای.نت، در سال‌های سردی روابط تهران و حماس نیز، کمک‌های نظامی و مالی ایران به این جنبش فلسطینی کاملاً قطع نشده بود.

هیئت حماس به ریاست عزت الرشق و نیز با عضویت صالح العروری، اسامه حمدان و زهار جبارین از جمعه در ایران بسر می‌برد. خالد قدومی نماینده دائم حماس در تهران نیز این هیئت را در دیدارها با مقامات جمهوری اسلامی همراهی می‌کند.

سفر هیئت حماس به تهران چند هفته بعد از آن صورت گرفته که فرمانده شاخه قدس سپاه پاسداران ایران برای اسماعیل هنیه رئیس جدید دفتر سیاسی حماس و یحیی السنوار رئیس حماس در نوار غزه پیام شادباش فرستاد.

قاسم سلیمانی در آن پیام بر ادامه حمایت ایران از گروه‌های «جبهه مقاومت» تأکید کرد.

ایران مناسبات گرمی با حماس از آغاز برپایی آن در سی سال گذشته داشت اما جنگ داخلی سوریه این روابط را سرد کرد، زیرا حماس با خودداری از همکاری با ایران و حزب‌الله با هدف کمک به حکومت بشار اسد، به شماری از گروه‌های معارضین همسو با اخوان‌المسلمین در سوریه کمک آموزشی و پشتیبانی داد.

همزمان، هیئت حماس در حالی به تهران رفته که اختلافات میان این جنبش با حکومت فلسطینی در روزهای گذشته تشدید شده است.

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان شنبه گفته بود، تا جنبش حماس متعهد به آشتی متعهد نشود و قدرت در نوار غزه را واگذار نکند، حکومت خودگردان به کاهش بودجه برای باریکه غزه ادامه می‌دهد.

حماس سخنان رئیس تشکیلات فلسطینی را «ستیزه‌جویانه» تلقی کرد و او را «شریک اسرائیل در محاصره غزه» برای «شکست مقاومت» نامید.

سفر کم‌سابقه پادشاه اردن به رام‌الله

در این میان، ملک عبدالله دوم پادشاه اردن دوشنبه شانزدهم مرداد برای دیدار با محمود عباس به رام‌الله رفت.

حضور پادشاه اردن در کرانه باختری یک امر کم‌سابقه است. آخرین بار او پنج سال پیش به رام‌الله رفته بود.

به گزارش رسانه‌های فلسطینی و اردنی، پادشاه اردن بعد از درگیری‌های هفته‌های اخیر میان فلسطینیان و اسرائیل بر سر تدابیر امنیتی در مسجد الاقصی به رام‌الله رفته تا بر «وحدت» مواضع اردن و فلسطینیان در خصوص الاقصی تأکید کند.

ملک عبدالله دوم یکشنبه پانزدهم مرداد در نشستی در امان از آمریکا خواست تلاش برای صلح میان اسرائیل و فلسطینیان را افزایش دهد، و ابراز نگرانی کرد که وضعیت کنونی، آشتی را از هر زمان دیگر دورتر کرده است.

پادشاه اردن در این سفر با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل ملاقات نمی‌کند و این در حالی است که فاصله رام‌الله تا بیت المقدس کمتر از بیست دقیقه است.

تحلیلگران در رسانه‌های اسرائیل از جمله دکتر رونیت میرزاو، استاد دانشگاه حیفا، گفته‌اند، عدم درخواست دیدار با نتانیاهو نشان ناخرسندی اردن از تصمیمات یکجانبه اخیر اسرائیل در مورد الاقصی است.

با وجود آنکه اسرائیل در پی تظاهرات گسترده فلسطینیان تدابیر اتخاذ شده در مورد الاقصی را لغو کرد اما فضای تنش‌آلود میان فلسطینیان و اسرائیل در بیت المقدس کماکان ادامه یافته است.

برپایه توافق صلح اسرائیل و اردن در سال ۱۹۹۴، اسرائیل موظف است هر تصمیمی را در مورد الاقصی با مشارکت اردن اتخاذ کند.

حکومت پادشاهی اردن هاشمی متولی مسجد الاقصی و دیگر اماکن اسلامی زیر کنترل اسرائیل است.

ملک عبدالله دوم یک‌شنبه در امان گفته بود که «سیاست‌های اردن در مورد الاقصی و ایستادگی فلسطینیان ساکن بیت‌المقدس اماکن مقدس اسلامی را حفظ کرد.»

XS
SM
MD
LG