لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۰

روز بیست‌وهفتم جنگ؛ مقاومت شبه‌نظامیان حماس در برابر پیشروی ارتش اسرائیل به سوی شهر غزه


سربازان اسرائیلی در حال پیشروی در عمق نوار غزه
سربازان اسرائیلی در حال پیشروی در عمق نوار غزه

پیشروی تانک‌ها و سربازان اسرائیل به سوی شهر غزه در روز پنجشنبه ۱۱ آبان با مقاومت شدید پیکارجویان حماس روبرو شد که با شلیک خمپاره، موشک ضد تانک و حمله و گریز تلاش می‌کنند حرکت نیروهای اسرائیلی را متوقف کنند.

همزمان، با ادامه حملات سنگین هوایی اسرائیل، اداره بهداشت نوار غزه اعلام کرد که تعداد تلفات به بالای ۹ هزار کشته و بیش از ۳۲ هزار مجروح رسیده است.

هر چند نیروی زمینی اسرائیل از روز جمعه از چند مسیر وارد نوار غزه شده است ولی به نظر می‌رسد در حال حاضر هدف اصلی این عملیات تصرف شهر غزه، پر جمعیت‌ترین نقطه در این باریکه است.

سخنگوی ارتش اسرائیل روز پنجشنبه گفت: «ما در دروازه‌های شهر غزه هستیم.»

از گفته‌های ساکنان شهر و ویدئوهایی که حماس منتشر کرده است می‌توان دریافت که پیکارجویان این گروه و جهاد اسلامی فلسطین از روش‌های جنگ چریکی نظیر شلیک موشک به سوی خودروهای زرهی و تیراندازی به سوی سربازان و سپس عقب‌نشینی به داخل ساختمان‌های تخریب شده و شبکه گسترده تونل‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند.

با توجه به دشواری‌های نبرد در مناطق شهری متراکم به نظر می‌رسد که در حال حاضر تاکتیک اسرائیل تجمع و استقرار نیروی بزرگی در بخش شمالی نوار غزه است و نه تصرف کامل این باریکه.

فرمانده واحدهای مهندسی ارتش اسرائیل نیز گفت نیروهای این کشور در اولین مرحله از تضمین امنیت راه‌های پیشروی به سمت شهر غزه هستند ولی با تله‌های انفجاری و مین‌های زیادی روبرو می‌شوند.

او افزود: «حماس خوب یاد گرفته و به خوبی برای این نبرد آماده شده است.»

حزب‌الله لبنان از حملات پهپادی به مواضع اسرائیل خبر داد

در تحولی دیگر، حزب‌الله لبنان از حملات پهپادی به مواضع فرماندهی ارتش اسرائیل در منطقه مورد مناقشه «مزارع شبعا» در مرز دو کشور خبر داد.

حزب‌الله روز پنج‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد دو پهپاد حامل مواد منفجره موضع فرماندهی ارتش اسرائیل در این منطقه را هدف قرار دادند.

این نخستین بار است که این گروه تحت حمایت ایران آشکارا از حملات پهپادهای حامل «مقادیر هنگفتی مواد منفجره» خبر می‌دهد. چند روز پیش نیز حزب‌الله از حملات موشک‌های زمین به هوا علیه اسرائیل خبر داده بود.

اسرائیل مزارع شعبا به مساحت ۳۹ کیلومتر مربع را در جنگ ۱۹۶۷ تحت کنترل گرفت.

هم سوریه و هم لبنان مدعی مالکیت قلمرو این منطقه هستند.

نیروهای حزب‌الله از زمان آغاز درگیری نظامی اسرائیل و حماس در ۱۵ مهر، بارها حملاتی به مواضع نیروهای اسرائیلی در مناطق مرزی داشته و اسرائیل نیز بارها مواضع حزب‌الله را هدف قرار داده است.

تخریب گسترده در سراسر غزه

ساکنان شهر غزه می‌گویند در طول شب گذشته صدای شلیک گلوله‌های تانک، خمپاره و سلاح‌های سبک متوقف نشده است و تانک ها و بولدوزرهای زرهی ارتش اسرائیل در مسیر حرکت خود بسیاری از ساختمان‌ها را ویران می‌کنند.

ارتش اسرائیل به ساکنان شمال نوار غزه گفته است که به جنوب بروند. ولی جنوب نوار غزه نیز از حملات این کشور در امان نبوده است.

به گفته اداره بهداشت نوار غزه که در کنترل حماس است، روز پنجشنبه بر اثر شلیک گلوله تانک سه فلسطینی در خان یونس و در بمباران مدرسه‌ سازمان ملل در یکی از اردوگاه‌های آوارگان در جنوب نوار غزه نیز پنج نفر کشته شدند.

ادامه خروج شهروندان خارجی از نوار غزه

مقامات مرزبانی فلسطینی گفتند روز چهارشنبه در مجموع ۳۲۰ تبعه خارجی و یا فلسطینیان دو تابعیتی توانستند از طریق گذرگاه مرزی رفح به مصر بروند و امروز نیز قرار است حدود ۴۰۰ نفر دیگر از نوار غزه خارج شوند.

علاوه بر این، ده‌ها مجروح که حال آن‌ها وخیم است از روز گذشته به یک بیمارستان صحرایی ارتش و هلال احمر مصر در صحرای سینا منتقل شده‌اند.

همزمان، سفیر اسرائیل در آلمان روز پنجشنبه در مصاحبه با یک رسانه اسرائیلی گفت این کشور از مدتی پیش درخواست کرده است که کشورهای اروپایی برای مداوای مجروحان غزه کشتی‌های بیمارستانی به منطقه اعزام کنند.

او افزود: «هنوز نمی‌دانم چنین اقدامی انجام شده است یا نه.»

آمارهای گوناگون در مورد تلفات جبالیا

اداره بهداشت نوار غزه گفت روز پنجشنبه در سومين حمله هوايی اسرائيل به اردوگاه جباليا دست‌کم ۳۷ نفر ديگر که در محوطه يک مدرسه سازمان ملل پناه گرفته بودند کشته شدند.

در مورد تلفات حملات هوایی اسرائیل به اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال نوار غزه آمارهای گوناگونی منتشر شده است.

اداره بهداشت نوار غزه روز چهارشنبه گفت دست‌کم ۵۰ نفر در این حملات کشته شده‌اند. ولی دفتر رسانه‌ای حماس روز پنجشنبه ادعا کرد که تعداد تلفات بمباران‌های سه‌شنبه و چهارشنبه در جبالیا دست‌کم ۱۹۵ کشته، ۷۷۷ مجروح و ۱۲۰ مفقودالاثر است.

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل گفت: «حملات نامتناسب اسرائیل» به اهداف غیرنظامی می‌تواند مصداق جنایات جنگی باشد.

مقامات بهداشتی در کرانه باختری نیز اعلام کردند که در جریان حملات ارتش اسرائیل در این منطقه در روز پنجشنبه دست‌کم چهار فلسطینی از جمله سه نوجوان کشته شده‌اند.

اقدامات ديپلماتيک و فشار افکار عمومی برای توقف جنگ

هر چند آمریکا و بسیاری از کشورهای غربی طبق معمول از اسرائیل حمایت می‌کنند ولی انتشار اخبار و تصاویر مربوط به تلفات غیرنظامی بالا، وضعیت وخیم مردم در نوار غزه و تظاهرات گسترده هفته‌های اخير در کشورهای عربی و غربی درخواست برای توقف موقت حملات و یا آتش‌بس را افزايش داده است.

به‌رغم اقدامات دیپلماتیک بین المللی نشانه‌ای از توقف حملات اسرائیل دیده نمی‌شود.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، چهارشنبه‌شب خواستار توقف جنگ برای آزادی گروگان‌ها و ارسال کمک‌های بشردوستانه شد.

بحرین روز پنجشنبه اعلام کرد که در واکنش به ادامه حملات اسرائیل به نوار غزه سفیر خود را از آن کشور فراخوانده است. اردن نیز روز سه شنبه همین اقدام را انجام داد.

از سوی دیگر، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در شروع یک سفر منطقه‌ای دیگر با وزیر دفاع عربستان سعودی در ریاض دیدار کرد.

سازمان ملل و سایر نهادهای امداد‌رسان می‌گویند به‌دلیل کمبود سوخت، فعالیت یک سوم از مجموع ۳۵ بیمارستان غزه، از جمله تنها مرکز درمان سرطان، متوقف شده و همه مراکز درمانی به پناهگاه غیرنظامیان تبدیل شده‌اند.

امارات متحده عربی خبر داد که هزار کودک مجروح را برای مداوا می‌پذیرد و ترکیه نیز اعلام کرد که بیماران مبتلا به سرطان را برای درمان به این کشور منتقل خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG