لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۱

واکنش تند رهبر حماس و چند مقام ایرانی به تصمیم ترامپ درباره اورشلیم


رهبر گروه حماس در واکنش به تصمیم رئیس جمهوری آمریکا،‌خواستار «انتفاضه جدید» علیه اسرائیل شد.
رهبر گروه حماس در واکنش به تصمیم رئیس جمهوری آمریکا،‌خواستار «انتفاضه جدید» علیه اسرائیل شد.

در ادامه واکنش‌های عمدتا منفی به تصمیم دونالد ترامپ درباره اورشلیم (بیت المقدس)، اسماعیل هنیه، رهبر گروه حماس، در یک سخنرانی این اقدام را «اعلان جنگ به فلسطینی‌ها» توصیف کرد.

رئیس ‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه، ۱۵ آذر، در یک سخنرانی تاریخی و به رغم مخالفت‌ تقریبا تمام کشورهای منطقه، شهر اورشلیم‌ (بیت‌المقدس) را به عنوان پایتخت کشور اسرائیل به رسمیت شناخت و وعده داد که سفارت ایالات متحده را از تل‌آویو به این شهر منتقل کند.

تغییر سیاست آمریکا در مورد اورشلیم‌ (بیت‌المقدس) در حالی است که جامعه جهانی پیش و پس از این اقدام در این باره ابراز نگرانی جدی کرده بود.

به رسمیت شناختن اورشلیم‌ (بیت‌المقدس) به عنوان پایتخت دولت یهود، در حالی که این شهر برای مسلمانان و مسیحیان نیز اهمیت زیادی دارد، یک تغییر راهبردی در سیاست آمریکا محسوب می‌شود که می‌تواند عواقب منطقه‌ای و جهانی داشته باشد.

تصمیم دونالد ترامپ درباره به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل البته حامیانی نیز داشته است که مهم‌ترین آنها دولت اسرائیل به ریاست بنیامین نتانیاهو است.

با این حال تصمیم مذکور بیشتر با مخالفت روبه‌رو بوده، مخالفت‌هایی که هم‌چنان ادامه دارد.

از جمله رهبر گروه حماس روز پنجشنبه ۱۶ آذر، در واکنشی تند تصمیم رئیس جمهوری ایالات متحده را «اعلان جنگ» و «قاتل» مذاکرات صلح بین اسرائیل و فلسطین توصیف کرد.

به گزارش شبکه خبری الجزیره از شهر غزه، اسماعیل هنیه گفت: «تصمیم آمریکا، یعنی تعرض، یعنی اعلان جنگ به ما، و به حرمین شریفین مسلمانان و مسیحیان در قلب فلسطین.»

آقای هنیه همچنین تاکید کرد که «فلسطینیان بیت‌المقدس (اورشلیم) را پایتخت کشور آینده خود می‌دانند». او در ادامه خواستار به راه انداختن «انتفاضه‌ای» جدید علیه «دشمن صهیونیستی» شد.

همچنین به نوشته رویترز،‌ رهبر حماس از محمود عبتس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین،‌خواست از روند مذاکرات صلح با اسرائیل کناره گیری کند.

فلسطینی‌ها و تشکیلات حاکم بر آنها امیدوارند که در صورت تشکیل کشوری مستقل، پایتخت آن در شرق بیت‌المقدس (اورشلیم) بنا شود، امیدی که اکنون بسیاری از مقامات و کارشناسان آن را در خطر و نقش بر آب می‌بینند.

از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری فرانسه، اکرم الکعبی، رهبر گروه «النجبا» عراق، روز پنجشنبه تهدید کرد که نیروهای آمریکایی در این کشور هدف حمله قرار خواهند گرفت.

بر اساس این گزارش، گروه النجبا در سال ۲۰۱۳ میلادی تاسیس شد و از حمایت سپاه پاسداران ایران برخوردار است. این گروه ۱۵۰۰ شبه نظامی در اختیار دارد و بخشی از جنبش حشدالشعبی به شمار می رود که در جنگ با گروه حکومت اسلامی (داعش) شرکت داشته است.

در ایران نیز واکنش منفی از سوی مقامات جمهوری اسلامی به تصمیم دونالد ترامپ هم‌چنان ادامه دارد.

از جمله به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی،‌ ایرنا، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور، روز چهارشنبه چنین نظر داد: «با توجه به تبعات امنیتی و سیاسی هرگونه تصمیم در مورد شهر قدس، مسئولیت بی‌ثباتی و ناامنی حاصل از این گونه اقدامات نابخردانه مستقیماً بر عهده رژیم صهیونیستی و آمریکا خواهد بود.»

مقامات جمهوری اسلامی از کشور اسرائیل به عنوان «رژیم صهیونیستی» نام می‌برند و آن را به رسمیت نمی‌شناسند.

آقای شمخانی تاکید کرد: «قدس شریف پایتخت کشور اسلامی فلسطین است و دولت آمریکا نمی تواند با بحران‌سازی در مورد این شهر مقدس، افکارعمومی جهانی را از شکست‌های حقارت‌بار در منطقه... به‌ویژه در سوریه و عراق منحرف کند.»

علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین‌الملل، نیز در اظهار نظری تند، دونالد ترامپ را فردی «بی‌ثبات و ناآگاه» و اقدام او را «نابخردانه» خواند.

آقای ولایتی گفت: «سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت از مردم مظلوم فلسطین و محکوم کردن اقدامات رژیم صهیونیستی و آمریکا در به چالش کشیدن ثبات منطقه ای و بین‌المللی بوده و بی تردید راه مقاومت و ایستادگی ادامه خواهد داشت.»

پیشتر وزارت خارجه ایران نیز در بیانیه‌ای رسمی تصمیم دولت آمریکا را «محکوم کرده» و «نقض آشکار قطعنامه‌های بین‌المللی» توصیف کرده بود.

در همین حال،‌ هشت عضو شورای امنیت سازمان ملل، در میان آنها شماری از مهم‌ترین هم‌پیمانان آمریکا، مانند بریتانیا، فرانسه، ایتالیا و مصر، خواستار تشکیل نشست اضطراری این شورا در روز جمعه، ۱۷ آذر‌ماه شده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، نیز با تاکید بر مخالفت چندباره خود با موضوع انتقال سفارتخانه و پذیرش اورشلیم به‌ عنوان پایتخت اسرائیل گفت: «در این شرایطِ پراضطراب‌، بگذارید روشن بگویم: جایگزینی برای تشکیل دو کشور وجود ندارد.»

بر پایه مصوبه‌ کنگره آمریکا در سال ۱۹۹۵، ایالات متحده باید در نهایت، سفارت‌خانه‌ خود در اسرائیل را از تل‌آویو به اورشلیم‌ (بیت‌المقدس) منتقل کند. با این همه تا پیش از این تمامی رئیسان جمهوری آمریکا، چه جمهوری‌خواه و چه دموکرات، هر شـش ماه یک ‌بار فرمانی را امضا می‌کردند که در عمل، اجرای این مصوبه را به تأخیر می‌انداخت.

پس از اعلام شفاهی تصمیم خود، آقای ترامپ نیز همین فرمان را همچون دیگر روسای جمهور آمریکا امضا کرد و اجرای عملی و رسمی تصمیم خود را به تاخیر انداخت.

XS
SM
MD
LG