لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

آغاز رسیدگی به شکایت مرکز اسلامی هامبورگ از دستگاه امنیت داخلی آلمان


هامبورگ
هامبورگ

به‌ دنبال شکایت مرکز اسلامی هامبورگ وابسته به جمهوری اسلامی ایران از دستگاه امنیت داخلی آلمان، دادگاه عالی اداری هامبورگ روز جمعه، هشت اردیبهشت، رسیدگی به این شکایت را آغاز کرد.

مرکز اسلامی هامبورگ از اداره حفاظت از قانون اساسی آلمان به عنوان دستگاه امنیت داخلی این کشور شکایت کرده که چرا این مرکز را مکانی برای انتشار ایدئولوژی جمهوری اسلامی معرفی کرده است.

محمدهادی مفتح رئیس مرکز اسلامی هامبورگ و نماینده مستقیم علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در این مرکز در آبان‌ماه سال ۱۴۰۱، در اوج اعتراضات سراسری در ایران، از آلمان اخراج شد.

دولت آلمان با اتهام «حمایت سازمان‌های شبه‌نظامی شیعه افراطی و تروریستی» پنج ماه پیشتر حکم اخراج او را صادر کرده بود، اما آن‌ طور که نشریه «بیلد» خبر داده بود، این آخوند ایرانی ۴۶ ساله تا آخرین لحظه در برابر اخراج مقاومت کرده و با این استدلال که فرزندانش باید به مدرسه بروند، از طریق وکیل در تلاش بود تا ۲۶ ژانویه سال بعد در آلمان بماند.

آن‌ طور که بیلد نوشته بود، آقای مفتح، همان طور که نماینده مستقیم رهبر جمهوری اسلامی است، به طور مستقیم هم به حکومت ایران گزارش می‌دهد.

پیش از آن نیز سلیمان موسوی‌فر، معاون رئیس مرکز اسلامی هامبورگ، حکم اخراج خود از این کشور را دریافت کرده بود. علت اخراج وی نیز حمایت از «سازمان‌های شبه‌نظامی شیعه افراطی» و نیز «سازمان‌های تروریستی» عنوان شده بود.

اداره امنیت داخلی هامبورگ سال ۲۰۲۱ اعلام کرده بود که به اسنادی دست یافته‌ که نشان می‌دهند مسجد «آبی» یا مسجد «امام علی» که همان مرکز اسلامی هامبورگ است، «مرکز مستقیم فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران» در آلمان بوده و از «ساختارهای محلی حزب‌الله» که فعالیت آن در آلمان ممنوع شده، پشتیبانی می‌کند.

حزب‌الله لبنان در آلمان در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارد و فعالیت آن ممنوع است.

این نهاد اطلاعاتی بر «وابستگی مستقیم» این مرکز به جمهوری اسلامی و تبدیل آن به یکی از «مهم‌ترین نهادهای» حکومت ایران در اروپا تأکید کرده است.

دستگاه امنیت داخلی آلمان نیز در چندین گزارش تأیید کرده بود که مرکز اسلامی هامبورگ، وابسته به جمهوری اسلامی است و ایدئولوژی آن را ترویج می‌کند.

قاضی دادگاه در جلسه رسیدگی به این شکایت که روز جمعه، هشتم اردیبهشت، برگزار شد، به وکیل مرکز اسلامی هامبورگ گفت که نتیجه دادگاه قابل پیش‌بینی نیست و اگرچه امروز قرار است به شکایت شما رسیدگی شود، اما «شکایت‌های متعددی هم علیه مرکز اسلامی هامبورگ مطرح است که باید به آنها هم رسیدگی شود».

شماری از ایرانیان مقیم آلمان بارها مقابل این مرکز تجمع کرده و خواستار تعطیلی آن شده‌اند.

ده‌ها انجمن مهاجران، بسیاری از چهره‌های سرشناس دانشگاهی و سیاستمداران از احزاب مختلف نیز در نامه‌ای سرگشاده به سنای هامبورگ، خواستار تعطیلی این مرکز شده بودند.

در این نامه آمده بود: «همکاری با یک نهاد افراطی، توهین به جامعه دموکراتیک شهر و تهدیدی برای امنیت داخلی آن است.»

گروهی از تجار ایرانی مقیم هامبورگ در سال ۱۳۳۲ با برگزاری جلسه‌ای در هتل آتلانتیک هامبورگ تصمیم به احداث یک مرکز اسلامی و مسجدی برای مسلمانان شیعه این شهر گرفتند.

آیت‌الله حسین طباطبایی بروجردی به عنوان مرجع تقلید شیعیان ایران، با این پیشنهاد موافقت و محمد محققی لاهیجی را برای انجام این طرح راهی آلمان کرد.

آقای محققی لاهیجی از زمان تأسیس این مرکز تا سال ۱۳۴۴ ریاست آن و مسجد «امام علی» واقع در آن را بر عهده داشت. محمد حسینی بهشتی، محمد مجتهد شبستری و محمد خاتمی، از جمله مسئولان بعدی این مرکز بودند. از سال ۲۰۱۸ تا پیش از اخراج محمدهادی مفتح نیز، او ریاست این مرکز را برعهده داشت.

با استفاده از گزارش‌های ان‌.د.‌ار، تی‌آنلاین و رادیو فردا/ ب. ب./ف. دو.
XS
SM
MD
LG