لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۷

مقامات آمریکایی از احتمال «کشته شدن پسر اسامه بن لادن» خبر دادند


منابع اطلاعاتی آمریکایی می‌گویند، حمزه بن لادن احتمالا در سال ۱۹۸۹ در عربستان متولد شده است.
منابع اطلاعاتی آمریکایی می‌گویند، حمزه بن لادن احتمالا در سال ۱۹۸۹ در عربستان متولد شده است.

مقام‌های آمریکایی روز چهارشنبه ۹ مرداد از «مرگ» حمزه بن لادن، پسر اسامه بن‌لادن رهبر گروه القاعده خبر دادند.

به گزارش وال استریت جورنال، این مقام‌ها گفته‌اند، جزئیات زمان ، محل و شرایط پیرامون مرگ حمزه بن لادن هنوز مشخص نیست، اما پیام‌های رد و بدل شده بین شبه نظامیان نشان می دهد كه وی كشته شده است.

با این حال، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در کاخ سفید در پاسخ به پرسشی در این خصوص گفت که نمی خواهد در این مورد صحبت کند.

مقامات ایالات متحده در سالهای اخیر نسبت به تهدیدهای مكرر حمزه بن لادن که خواستار حمله به آمریکایی ها و همچنین متحدان آمریکا شده بود، ابراز نگرانی کرده بودند.

در همین راستا در دهم اسفندماه سال گذشته دولت آمریکا جایزه‌ای یک میلیون دلاری در ازای هر گونه اطلاعات در مورد محل اختفای حمزه بن لادن تعیین کرد.

وزارت خارجه آمریکا گفته بود که حمزه بن لادن «در حال یافتن جایگاه رهبر» در گروه القاعده است. سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا بیش از پیش پسر کوچک بن لادن را به عنوان جانشین بالقوه او در نظر می‌گیرند.

در سال های اخیر گزارش هایی در خصوص حضور حمزه بن لادن که برخی از او به عنوان «ولیعهد جهاد» یاد کرده بودند در افغانستان،‌ سوریه، عراق و حتی ایران منتشر شده است.

منابع اطلاعاتی آمریکایی می‌گویند، حمزه بن لادن احتمالا در سال ۱۹۸۹ در عربستان متولد شده است.

سال‌ها اين گمانه مطرح بود كه فرزندان اسامه بن لادن از زمان فرار رهبر گروه القاعده از افغانستان در ايران به سر مى‌برند.

سازمان‌هاى جاسوسى غربى در اين زمينه به طور ويژه به نام دو تن از پسران بن لادن به نام سعد و حمزه اشاره مى‌كردند که، به گفته آنها، نقش مهمى در گروه القاعده دارند.

در همین زمینه در دو سال پیش محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس گفت که ایران به نیروهایی از القاعده پناه داده و آنها را به آمریکا تحویل نمی‌دهد.

او همچنین افزود که پسر اسامه بن لادن که رهبر جدید القاعده است، در ایران ساکن است و با برخورداری از حمایت جمهوری اسلامی، از داخل ایران به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

ایران بلافاصله این اتهام را رد کرده و در مقابل عربستان را به تاسیس القاعده متهم کرد.

حمزه بن لادن تهدید کرده بود که انتقام خون پدرش را از آمریکا خواهد گرفت.

اسامه بن لادن بنیانگذار گروه القاعده و طراح اصلی حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ بود که در سال ۲۰۱۱ توسط نیروهای آمریکا در پاکستان کشته شد.

با استفاده از وال استریت جورنال، سی ان ان، و رادیو فردا؛ خ/ت
XS
SM
MD
LG