لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۶

شهردار تهران: بخشی از املاک نجومی را از تیم قالیباف پس گرفتیم


پیروز حناچی، شهردار تهران
پیروز حناچی، شهردار تهران

پیروز حناچی، شهردار تهران، می‌گوید «املاکی» که در اختیار محمدباقر قالیباف، شهردار پیشین تهران، همسر وی و دیگر اعضای «تیم» آن‌ها بود، بازپس گرفته شده است.

مشاور سابق قالیباف هم گفته که از حناچی شکایت خواهیم کرد.

شهردار تهران روز چهارشنبه ۱۹ آذر در یک گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرگزاری ایلنا گفته که حدود «شش هزار متر مربع از املاک شهرداری از تیم» محمدباقر قالیباف، شهردار سابق تهران، بازپس گرفته شده است.

آن طور که او اعلام کرده، بخشی از این املاک «در اختیار» شهردار اسبق و همسرش و مرتضی طلایی و معصومه آباد، نمایندگان سابق شورای شهر، بوده است.

شهردار تهران در اظهارات خود به صراحت گفته که «املاک نجومی سند خورده‌اند و بازپس‌گیری آن‌ها از عهده ما بر نمی‌آمد. سیستم قضایی تعقیب کرد و قیمت واقعی خیلی از آن‌ها را گرفتیم».

در پرونده املاک نجومی که نخستین بار سال ۹۵ مطرح شد، گزارش‌های سازمان بازرسی کل کشور و برخی رسانه‌ها نشان داد که در دوران حضور محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران، املاک متعددی «به قیمت غیرواقعی» و «بسیار پایین» همراه با «۵۰ درصد» تخفیف و در اقساط‌ «۶۰ ماهه» به افراد مختلف واگذار شده است.

پس از طرح این پرونده و علیرغم تایید سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر فروش غیرقانونی حداقل ۲۰۰ ملک توسط شهرداری تهران، تاکنون گزارشی از رسیدگی قضایی درباره نقش و مسئولیت محمدباقر قالیباف در این زمینه منتشر نشده است.

حمید علیزاده که قاضی پرونده املاک نجومی هم بود، به اتهام همکاری در شبکه رشوه‌گیری اکبر طبری، معاون اجرایی صادق لاریجانی، رئیس پیشین قوه قضائیه، بازداشت شده است.

پیش از این نیز محمد میرلوحی، عضو شورای شهر تهران گفته بود پرونده املاک نجومی مربوط به دوره حضور محمدباقر قالیباف در شهرداری تهران کماکان باز است و به ۲۰۰۰ مورد رسیده است.

آقای میرلوحی در مصاحبه با روزنامه اعتماد البته افزوده که پرونده املاک نجومی در قوه قضاییه «سر به نیست» شده است.

پس از انتشار گفت‌و‌گوی حناچی، معاون پیشین قالیباف در شهرداری تهران اعلام کرد: «هیچ ملکی از شهرداری در اختیار قالیباف و همسرش نیست و از پیروز حناچی شهردار تهران شکایت می‌کنیم».

ناصر امانی مشاور شهردار پیشین تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس گفت که وکیل محمدباقر قالیباف، درباره «اتهاماتی» که امروز حناچی مطرح کرده، «شکایتی با عنوان افترا و نشر اکاذیب، تنظیم کرده که بزودی در دستگاه قضایی ثبت و پیگیری خواهد شد».

قالیباف پیش از این نیز علیه برخی از افشاکنندگان پرونده «املاک نجومی» از جمله یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار و محمود میرلوحی، عضو شورای شهر تهران طرح شکایت کرده بود.

XS
SM
MD
LG