لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۹

انتشار گرافیکی از دست خامنه‌ای باعث لغو امتیاز روزنامه کلید شد


تصویر گرافیکی روزنامه کلید از دست علی خامنه‌ای
تصویر گرافیکی روزنامه کلید از دست علی خامنه‌ای

دو روز پس از انتشار تصویر گرافیکی از دست رهبر جمهوری اسلامی در مطلبی با موضوع «خط فقر» در صفحه اول روزنامه «کلید»، هیات نظارت بر مطبوعات ایران رای به لغو امتیاز این روزنامه داده است.

علاءالدین ظهوریان، دبیر هیات نظارت بر مطبوعات، خبر لغو امتیاز روزنامه کلید را تایید کرده است ولی به دلیل آن اشاره نکرده است. روز گذشته، ایمان شمسایی، مدیرکل مطبوعات وزارت ارشاد گفته بود جلسه هیات نظارت برای بررسی و تصمیم‌گیری درباره گرافیک منتشر شده در روزنامه کلید تشکیل خواهد شد.

روزنامه کلید روز شنبه، ۱۵ آبان در مطلبی با عنوان «میلیون‌ها خانوار ایرانی زیر خط فقر» از یک تصویر گرافیکی استفاده کرده بود که در حال ترسیم خط فقر بود. حامیان رهبر جمهوری اسلامی روز گذشته با انتشار گسترده این تصویر در شبکه‌های اجتماعی، آن را شبیه دست علی خامنه‌ای و توهین به رهبر حکومت ایران دانسته بودند.

گزارش‌های منتشره در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که طرح استفاده شده در صفحه اول روزنامه کلید ابتدا در وب‌سایت کیهان لندن منتشر شده بود.

با وخیم شدن اوضاع اقتصادی ایران، انتقاد از نقش رهبر جمهوری اسلامی در بحران‌های اقتصادی و گسترش فقر و فساد در سال‌های اخیر افزایش یافته است و در شعارهای اعتراض‌های دی ۹۶ و آبان ۹۸ نیز بخش مهمی از شعارهای معترضان درباره فساد، تبعیض و فقر بود.

ابوالفضل قدیانی، فعال سیاسی و منتقد رهبر جمهوری اسلامی، نیز روز گذشته در بیانیه‌ای با اشاره به نقش علی خامنه‌ای در بروز بحران‌های اقتصادی، از «تحمیل فقر» به عنوان «خشونت سیستماتیکی» نام برده بود که باعث مرگ خاموش انسان‌ها، سوء تغذیه، فساد، اعتیاد و فحشا شده است.

مقام‌های حکومت ایران به طور معمول درباره انتقادات علیه رهبر جمهوری اسلامی بسیار حساس هستند و برخی فعالان سیاسی که با طرح انتقاد علیه علی خامنه‌ای، خواستار برکناری یا استعفای او شده بودند، بازداشت شده و در زندان به سر می‌برند.

بر اساس ماده ۲۷ قانون مطبوعات ایران، اگر هیات نظارت بر مطبوعات موردی را «اهانت» به رهبر جمهوری اسلامی تشخیص دهد، امتیاز نشریه را لغو می‌کند و مدیرمسئول و نویسنده نیز به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند.

توقیف یک روزنامه به دلیل طرح انتقادی علیه رهبر جمهوری اسلامی در حالی صورت می‌گیرد که بر اساس گزارش سالانه سازمان گزارشگران بدون مرز، جمهوری اسلامی ایران از نظر آزادی خبرنگاری، در میان ۱۸۰ کشور مورد بررسی در قعر جدول و در رتبه ۱۷۴ قرار دارد.

در این جدول، پس از ایران تنها ۶ کشور وضعیت بدتری از نظر آزادی خبرنگاری دارند که به ترتیب عبارتند از ویتنام، جیبوتی، چین، ترکمنستان، کره شمالی و اریتره.

روزنامه کلید، نخستین روزنامه‌ای است که امتیاز آن در دولت ابراهیم رئيسی لغو می‌شود. او در مناظره‌های انتخاباتی امسال گفت که در دوران حضور او در قوه قضاییه هیچ روزنامه‌ای «بسته نشد» و از این موضوع به عنوان یکی از نقاط قوت کارنامه خود یاد کرد.

XS
SM
MD
LG