لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۷

جام جهانی هندبال: بحرين در چهار بازی ۱۴۰ گل خورد، سوئد به آرژانتين باخت


اين روزها در ورزش آسيا، همه نگاه ها معطوف به پانزدهمين دوره فوتبال جام ملت های آسياست. اما تمرکز رسانه های ورزشی جهان، بر مسابقات جهانی هندبال و رقابت های تنيس آزاد استرالياست.

نکته جالب از رقابت های قهرمانی جهان در هندبال داخل سالن اين است که ميانگين تماشاگرانش در هر بازی، تقريباً دو برابر ميانگين حضور تماشاگران در قطر، محل برگزاری فوتبال جام ملت های آسيا بوده است!

بيست‌ودومين دوره جام جهانی هندبال، اولين رويداد مهم ورزش جهان در سال ۲۰۱۱ است که از ۲۳ دی در سوئد آغاز شده.

در حال حاضر تيم های هر گروه، چهار بازی انجام داده اند و با يک بازی ديگر، رقابت های مقدماتی به پايان می رسد. در بازی افتتاحيه، تيم ميزبان به مصاف شيلی رفت و به برتری ۲۸ بر ۱۸ رسيد.

در مرحله دوم، از هر گروه سه تيم صعود می کنند و در دو گروه شش تيمی تقسيم خواهند شد. دو داور ايرانی به نام‌های محسن کرباسچی و مجيد کلاهدوزان در جمع داوران مسابقات اين دوره در سوئد هستند. غير از اين دو، از آسيا فقط دو داور اماراتی حضور دارند.

وضعيت بازی ها در گروه های مختلف به شرح زير است.

گروه A

بحرين که برای نخستين بار به جام جهانی هندبال راه پيدا کرده، ۱۴۰ گل در چهار بازی دريافت کرد تا همراه با استراليا ضعيف ترين تيم های اين دوره از رقابت ها لقب بگيرند.

در بازی بحرين با آلمان، لارس کافمن به تنهايی ۹ بار دروازه بحرين را گشود. در ديدار با فرانسه هم ژيلوم ژولی ۱۱ گل به بحرين زد تا از مدعيان اصلی کسب عنوان آقای گلی باشد.

در دور قبلی رقابت های جام جهانی هندبال به ميزبانی کرواسی، فرانسه در فينال ميزبان را شکست داد. فرانسوی ها که قهرمانی المپيک پکن را نيز در کارنامه دارند در صدر جدول اين گروه ايستاده اند.

آلمانی ها با هاينر براند پا به مسابقات گذاشته اند. کسی که ۱۳ سال است اين تيم را هدايت می کند. آن ها با دو شکست مقابل فرانسه و اسپانيا، وضعيت متزلزلی در رده سوم گروهشان دارند.

گروه B

ايسلندی ها شگفتی ساز اين گروه بوده اند. آن ها در جضور مجارستان، نروژ، اتريش، برزيل و ژاپن به صدر جدول تکيه زده اند.

آرون پالمارسون، والور سيگورسون و الکساندر پترسون، مثلث مرگبار ايسلند در فتح دروازه های رقيبان لقب گرفته اند. بازی آن ها با نروژ که هاوارد ودسن را در خط آتش خود دارد، تيم سرگروه را مشخص خواهد کرد.

گروه C

دانمارک در شهر مالمو که نيم ساعت بيشتر با کپنهاگ فاصله ندارد، با انبوه تماشاگرانش و کسب چهار پيروزی پياپی به صدر جدول رسيده.

لارس کريستيانسن از بهترين های رقابت های جام بيست و دوم بوده اما به گمان ناظران رقابت ها، بهترين بازيکن جام تاکنون ميکل هانسن بوده است. او با قدرت بدنی استثنايی و شوت های مهارنشدنی اش ۱۱ بار دروازه صربستان را باز کرد و ۱۲ گل هم در سه ديدار ديگر زد.

در آخرين بازی دانمارک که مقابل الجزاير برگزار شد و قضاوت آن را محسن کرباسچی از ايران بر عهده داشت، اولريک ويلبک با ميدان دادن به نيمکت نشين ها به برتری ۲۶-۱۹ رسيد تا در انتظار بازی با کرواسی باشد. ديدار حيثيتی صربستان و کرواسی در اين گروه به تساوی رسيد.

گروه D

در آخرين گروه، آرژانتين که مقابل کره جنوبی به تساوی رسيده بود، با برتری ۲۷-۲۲ مقابل ميزبان رقابت ها و ۱۰ هزار تماشاگر مبهوتش، بزرگترين شگفتی جام را رقم زده است. فدريکو پيزارو ستاره اين ديدار بود.

صدر جدول اما در اختيار لهستان است. سوئد با برتری در بازی آخر مقابل لهستان می تواند با يک شکست در صدر جدول بايستد.

گفتنی است، جام جهانی هندبال از ۱۹۳۸ در آلمان آغاز شد. رقابت های داخل سالن و فضای باز به تناوب برگذار می شدند. جام جهانی هندبال خارج از سالن در مجموع هفت دوره برگزار شد که آخرين دوره‌ اش در سال ۱۹۶۶ با ميزبانی اتريش بود. در آن رقابت ها، شش جام به آلمان رسيد و يک جام هم نصيب سوئد شد. از آن به بعد فقط جام جهانی داخل سالن به انجام می رسد.

نکته جالب اين جاست که در تاريخ رقابت های جام جهانی هندبال، هيچ تيم تيم غير اروپايی تاکنون نتوانسته به جمع سه تيم برتر رقابت‌ها راه پيدا کند. جام جهانی ۲۰۱۳ در اسپانيا برگزار خواهد شد.
XS
SM
MD
LG