لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۱

نماینده آلمان در پارلمان اروپا خواستار آزادی جلالی و شارمهد، دو زندانی دوتابعیتی، شد


دیدار هانا نویمان (سمت راست) با ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی، زندانی دوتابعیتی در ایران
دیدار هانا نویمان (سمت راست) با ویدا مهران‌نیا، همسر احمدرضا جلالی، زندانی دوتابعیتی در ایران

هانا نویمان، نماینده آلمان در پارلمان اروپا، خواستار آزادی احمدرضا جلالی و جمشید شارمهد، زندانیان سیاسی دوتابعیتی در ایران، شد.

خانم نویمان این درخواست را پس از دیدار با ویدا مهرا‌ن‌نیا، همسر احمدرضا جلالی، شهروند ایرانی-سوئدی زندانی در ایران مطرح کرد.

او در توئیتی ضمن اعلام خبر این دیدار، خواستار آزادی احمدرضا جلالی، جمشید شارمهد و سایر زندانیانی شد که «ناعادلانه در ایران در بازداشت به سر می‌برند».

احمدرضا جلالی و جمشید شارمهد که هر دو علاوه بر شهروندی ایرانی، تابعیت به ترتیب سوئد و آلمان را نیز دارند، در ایران به اعدام محکوم شده‌اند.

مقام‌های قضایی جمهوری اسلامی پس از صدور حکم حبس ابد برای حمید نوری در سوئد تهدید کرده بودند که حکم اعدام جلالی، این پزشک و محقق را اجرا خواهند کرد.

حمید نوری، معروف به حمید عباسی، معاون دادیار سابق زندان گوهردشت، به دلیل نقش داشتن در کشتار زندانیان سیاسی دهه شصت در ایران، با اتهام‌های «جنایت جنگی از نوع بین‌المللی» و «قتل عمد» در استکهلم محاکمه و در نهایت به حبس ابد محکوم شد.

احمدرضا جلالی پزشک و استاد دانشگاه ایرانی‌تبار و شهروند سوئد که در سال ۱۳۹۵ برای شرکت در یک کنفرانس علمی به ایران سفر کرده بود توسط مأموران وزارت اطلاعات بازداشت و در دادگاه انقلاب تهران به اتهام «جاسوسی و فروش اطلاعات به اسرائیل» و «فساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شد.

جمشید شارمهد نیز فعال سیاسی و مجری رادیویی، متولد سال ۱۳۳۴، تبعه ایران و دارای تابعیت مضاعف آلمان است. او مرداد سال ۱۳۹۹ در جریان سفری به امارات متحده عربی، توسط ماموران امنیتی جمهوری اسلامی در دوبی ربوده و به ایران منتقل شد.

رسانه‌های رسمی و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی این شهروند دوتابعیتی را به عنوان رئیس «گروه تندر» (رسانه منتسب به انجمن پادشاهی ایران در آمریکا) معرفی کردند. وی در دادگاه‌های جمهوری اسلامی به «فساد فی‌الارض» متهم شد.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی در هفته جاری اعلام کرد که حکم اعدام وی از سوی دیوان عالی کشور تأیید شده است.

وزیر خارجه آلمان روز چهارشنبه ششم اردیبهشت، در واکنش به این خبر، با «غیرقابل قبول» خواندن حکم اعدام جمشید شارمهد، از جمهوری اسلامی ایران خواست تا اجرای حکم این شهروند دوتابعیتی ایرانی-آلمانی را متوقف کند.

با استفاده از گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG