لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۶

نگاه خبرگزاری‌های بین‌المللی به انتخابات ایران


شماری از رأی‌دهندگان در یک حوزه انتخاباتی-۱۱ اسفند
شماری از رأی‌دهندگان در یک حوزه انتخاباتی-۱۱ اسفند

برخی خبرگزاری‌های بین‌المللی با پوشش انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری که روز جمعه ۱۱ اسفند در ایران آغاز شده، پیش‌بینی کرده‌اند که اصولگرایان برنده هر دو انتخابات شوند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به آغاز رأی‌گیری در انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان پرداخته و نوشته که انتظار می‌رود اصولگرایان تسلط خود را بر هر دو مجلس حفظ کنند.

بر اساس این گزارش، ایران از زمان انتخابات پیشین مجلس شورای اسلامی تحت تحریم‌های شدید بین‌المللی قرار گرفته که به بحران اقتصادی دامن زده است. در نتیجه این بحران، تورم به بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته و ارزش ریال ایران در برابر دلار آمریکا به شدت سقوط کرده است.

معصومه، شهروند ۴۰ ساله ایرانی، به خبرگزاری فرانسه گفته که قیمت‌ها به شدت بالا بوده و همچنان در حال افزایش هستند.

او افزوده است: «فکر نمی‌کنم نمایندگانی که انتخاب می‌شوند قادر باشند این وضعیت را بهبود بخشند».

از سوی دیگر، ایران در سال ۱۴۰۱ با موج اعتراضات گسترده پس از جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد روبرو شد و به‌دنبال جنگ غزه، تهران بیشتر در تنش‌های منطقه‌ای درگیر شده است.

خبرگزاری فرانسه نوشته انتظار می‌رود شمار شرکت‌کنندگان در این انتخابات پایین باشد و بر اساس یک نظرسنجی تلویزیون حکومتی جمهوری اسلامی، بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که در انتخابات شرکت نمی‌کنند.

در انتخابات پیشین مجلس شورای اسلامی تنها ۴۲.۵ درصد از افراد واجد شرایط، رأی دادند که پایین‌ترین نرخ از زمان انقلاب بهمن ۱۳۵۷ به شمار می‌رود.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، پس از این‌که نامزدهای اصلاح‌طلب و میانه‌رو در انتخابات چهار سال پیش از گردونه رقابت‌ها حذف شدند، اصولگرایان و نواصولگرایان تندرو ۲۳۲ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس را از آن خود کردند و انتظار می‌رود که در این دوره نیز حاکمیت خود را بر مجلس تثبیت کنند.

همچنین انتظار می‌رود که اصولگرایان تسلط خود را بر مجلس خبرگان ۸۸ نفره حفظ کنند.

افزایش سرخوردگی و نارضایتی ایرانی‌ها

خبرگزاری رویترز نیز پیش‌بینی کرده است که پیروز این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان، اصولگرایان خواهند بود.

به نوشته این خبرگزاری، ایرانی‌ها روز جمعه برای انتخاب یک مجلس جدید رأی خواهند داد، اما با توجه به افزایش سرخوردگی ناشی از بحران اقتصادی و نارضایتی از اعمال محدودیت‌ها بر آزادی‌های سیاسی و اجتماعی توسط روحانیون تندرو حاکم، رأی‌دهندگان ترجیح می‌دهند که در خانه بمانند.

این گزارش می‌افزاید: با توجه به ردصلاحیت گسترده میانه‌روها و محافظه‌کاران، و از سوی دیگر بیانیه‌های اصلاح‌طلبان که انتخابات امروز ایران را «غیرآزاد و غیرمنصفانه» خوانده‌اند، رقابت اکنون بین تندروها و اصولگرایانی است که خود را وفادار به آرمان‌های انقلاب اسلامی معرفی می‌کنند و همین مسئله امید حاکمان برای حضور گسترده مردم در پای صندوق‌های رأی را کمرنگ می‌کند.

نظرسنجی‌های رسمی هم نشان می‌دهد که احتمالاً حدود ۴۱ درصد در انتخابات روز جمعه شرکت خواهند کرد.

مهران، دانشجوی ۲۲ ساله ساکن اصفهان، به رویترز گفته است: «من به‌دنبال تغییر رژیم هستم و تا زمانی که رأی دادن موجب تقویت حکومت جمهوری اسلامی می‌شود تصمیم دارم که در انتخابات شرکت نکنم».

او افزوده که «من می‌خواهم آزاد زندگی کنم».

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، «دشمنان» را متهم کرده است که تلاش می‌کنند رأی‌دهندگان ایرانی را دلسرد کنند.

زهرا، زن ۲۶ ساله خانه‌دار ساکن تهران، به رویترز گفته که در انتخابات شرکت خواهد کرد، زیرا «جهان متوجه خواهد شد که ما از رهبرمان حمایت می‌کنیم که گفته است رأی‌دادن وظیفه ماست».

این خبرگزاری نیز با اشاره به اعتراضات پارسال ایران پس از جان‌باختن مهسا (ژینا) امینی و شرایط وخیم اقتصادی کشور، نوشته است: بسیاری از تحلیلگران می‌گویند اکثریت مردم ایران دیگر بر این باور نیستند که حاکمان روحانی قادر به حل بحران اقتصادی باشند که ناشی از ترکیب تحریم‌های اقتصادی آمریکا، سوء مدیریت و فساد در کشور است.

در حالی که هواداران نظام حاکم احتمالاً به نامزدهای تندرو رأی می‌دهند، بخش زیادی از مردم به‌دلیل وخیم‌تر شدن سطح استانداردهای زندگی و تقلب گسترده در انتخابات احتمالاً رای نخواهند داد.

رویترز به این موضوع هم اشاره کرده که فعالان مدنی و گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی با استفاده از هشتگ توئیتری «رأی، بی رأی» در شبکه‌های اجتماعی، گفته‌اند که حضور گسترده در انتخابات به معنای مشروعیت بخشیدن به جمهوری اسلامی است.

پرسش اصلی تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات است

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی که روز جمعه منتشر کرد، پرسش اصلی در این انتخابات را میزان حضور رای‌دهندگان در پای صندوق‌ها دانسته است.

این خبرگزاری با اشاره به این‌که تندروها طی دو دهه گذشته بر مجلس شورای اسلامی تسلط داشته‌اند، نوشته که این مجلس اخیراً تمرکز خود را روی اموری چون حجاب اجباری برای زنان گذاشته که پس از اعتراض‌های گسترده سال ۱۴۰۱ به یک موضوع حاد تبدیل شده است.

به نوشته آسوشیتدپرس، در هفته‌های اخیر فراخوان‌هایی برای تحریم انتخابات از جمله توسط نرگس محمدی، برنده جایزه صلح نوبل، صورت گرفته و او این انتخابات را «فریب» خوانده است.

این خبرگزاری در گزارش خود همچنین به یک نظرسنجی مؤسسه «ایسپا» وابسته به خبرگزاری ایسنا اشاره کرده که روز پنجشنبه منتشر شد و در آن پیش‌بینی شده است که در تهران تنها ۲۳.۵ درصد افراد واجد شرایط رأی در انتخابات شرکت می‌کنند و در کل کشور ۳۸.۵ درصد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های فرانسه، رویترز، آسوشیتدپرس؛ ک.ر./ب.ب.
XS
SM
MD
LG