لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۹

محکومیت تهیه‌کننده سرشناس هالیوود به دلیل ارتکاب جرایم جنسی


هاروی واینستاین، ششم ژانویه در دادگاهی در نیویورک
هاروی واینستاین، ششم ژانویه در دادگاهی در نیویورک

هاروی واینستاین، یکی از بانفوذترین تهیه‌کنندگان هالیوود روز دوشنبه پنجم اسفند به ارتکاب جرایم جنسی محکوم شد.

محکومیت او پیروزی بزرگی برای جنبش «من هم» به شمار می‌رود که در افشای جرایم و تلاش بر محکومیت آقای واینستاین نقش مهمی داشت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دادگاه آقای واینستاین را به دلیل تعرض جنسی به یک دستیار تولید در خانه خودش در سال ۲۰۰۶ و تجاوز به یک زن در سال ۲۰۱۳ محکوم شناخت.

حکم دادگاه نیویورک پس از هفته‌ها دادرسی و ارائه شواهد بی‌پرده‌ای از جرایم جنسی آقای واینستاین از جمله تجاوز، رابطه جنسی اجباری و به خدمت گرفتن روسپیان صادر شد.

صدور این حکم پس ازسال‌های متمادی بر سر زبان افتادن اتهامات جنسی علیه این تهیه‌کننده با نفوذ هالیوودی صادر شد. افشای گسترده و بی‌پرده اتهامات علیه او در سال ۲۰۱۷ بالاخره به تشکیل پرونده و سپس بازداشت و محاکمه او منجر شد.

درعین حال این افشاگری‌ها از جمله در شکل‌گیری جنبش «#من‌هم» (می تو) نقش چشم‌گیری داشت؛ جنبشی که از آن زمان تاکنون در تشویق زنان در سراسر جهان برای افشای جرایم جنسی مردان پرقدرت نقش مهمی ایفا کرده است.

هیئت منصفه دادگاه متشکل از هفت مرد و پنج زن پس از پنج روز بحث و مشورت بالاخره او را مجرم تشخیص داد.

هاروی واینستاین یکی از تولید‌کنندگان موفق و سرشناس هالیوود بود و شمار قابل توجهی از فیلم‌های او مثل «سخنرانی پادشاه»، «ویل هانتینگ خوب»، «داستان عامه‌پسند» و «شکسپیر عاشق» جوایز اسکار برده‌اند. درعین حال او در موفقیت فیلم‌سازانی مثل کوین اسمیت و کوئنتین تارانتینو نقش موثری داشت.

هاروی واینستاین اکنون با اعلام جرم و پرونده دیگری در لس‌آنجلس روبه‌رو است. در آن پرونده دادستانی آقای واینستاین را به تجاوز به یک زن و آزار جنسی یک زن دیگر در طول چندین شب همزمان با مراسم اسکار سال ۲۰۱۳ متهم کرده است.

محاکمه هاروی واینستاین اولین مورد دادرسی به شکایت های بیش از ۹۰ زن ازجمله چند هنرپیشه سرشناس مثل گوئینت پارتلو، سلما هایک و اوما تورمن علیه اوست. اکثر این شکایت‌ها به دلیل اینکه سال‌های زیادی از وقوع آن می گذرد قابل دادرسی نیستند.

XS
SM
MD
LG