لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

نوه آیت‌الله خمینی: دولت برآمده از این انتخابات، توان حل هیچ مشکلی را ندارد


حسن خمینی از نامزدهای بالقوه اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری بود ولی رهبر جمهوری اسلامی او را از نامزدی «نهی» کرد.
حسن خمینی از نامزدهای بالقوه اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری بود ولی رهبر جمهوری اسلامی او را از نامزدی «نهی» کرد.

نوه آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، با انتقاد شدید از ردصلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان گفت اگر جای کاندیداهای تایید صلاحیت شده انتخابات بودم انصراف می‌دادم.

سایت جماران به نقل از حسن خمینی نوشته است که «دولت برآمده از این انتخابات، توان حل هیچ مشکلی را ندارد و ناتوان در حل مسائل صحنه را ترک خواهند کرد».

او روز چهارشنبه پنجم خرداد افزود که «عامل اصلی چنین ردصلاحیت‌هایی توجه نداشتن به عنصر زمان و مکان در اجتهاد و ماندن در همان اندیشه بسته و ناکارآمد است».

شورای نگهبان از میان ۵۹۲ داوطلب ثبت‌نام کرده، تنها صلاحیت ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را تایید کرده است.

علی لاریجانی مشاور رهبر جمهوری اسلامی و رئیس پیشین مجلس، اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی، مصطفی تاجزاده از چهره‌های شاخص اصلاح طلبان، مسعود پزشکیان نایب رئیس سابق مجلس و محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری پیشین ایران، از غایبان بزرگ این فهرست هستند.

این فهرست هفت‌ نفره عینا تایید فهرستی است که خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، دوشنبه شب بر اساس یک منبع «مطلع» منتشر کرد و جنجال گسترده‌ای در فضای سیاسی ایران ایجاد کرد.

حسن خمینی می‌گوید: «این‌که کسی بگوید اگر مردم در انتخابات شرکت نکنند مشروعیت نظام باقی است ناشی از نشناختن روح و ماهیت جمهوری اسلامی است».

اشاره او به سخنان عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان است که در مصاحبه‌ با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود: «مشارکت احتمالی پایین در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هیچ مشکل حقوقی ایجاد نخواهد کرد و اعتبار و مشروعیت آن همچنان پابرجاست».

حسن خمینی خود از نامزدهای بالقوه اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ بود ولی آن‌گونه که یاسر خمینی روز ۲۴ فروردین گفته بود علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با این تصمیم مخالفت کرد و او را از شرکت در انتخابات «نهی» کرد.

حسن خمینی در آذر سال ۱۳۹۴ نیز برای عضویت در مجلس خبرگان نام‌نویسی کرد اما صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان رد شد.

انتخابات ریاست‌جمهوری ایران روز ۲۸ خرداد در شرایطی برگزار خواهد شد که رشته اعتراضات اخیر سراسری در ایران، از جمله در دی‌ماه ۹۶، مردادماه ۹۷ و آبان‌ماه ۹۸ کلیت نظام جمهوری اسلامی را هدف گرفته‌اند و در آن‌ها شعارهایی علیه هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا نیز سر داده شده است.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، ایسپا، که یک نهاد دولتی است هشدار داده که میزان مشارکت در انتخابات امسال حدود ۳۹ درصد از واجدان شرایط خواهد بود که از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ پایین‌ترین میزان خواهد بود.

گسترش فقر، تداوم برخوردهای امنیتی با فعالان سیاسی، مدنی و روزنامه‌نگاران، سرکوب گسترده و خونین اعتراضات مردمی، سرنگون کردن هواپیمای اوکراینی به دست سپاه پاسداران و پنهان‌کاری و اظهارات خلاف واقع در این‌باره در کنار سو مدیریت همه‌گیری کرونا جزو مواردی است که به شکلی فزاینده و چشمگیر به نارضایتی‌های عمومی در سال‌های اخیر دامن زده است.

شمار زیادی از فعالان سیاسی، مدنی و فرهنگی با راه‌اندازی کارزارهایی خواهان تحریم انتخابات شده‌اند.

بر اساس گزارش سایت جماران و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/ف.رق/ک.ر
XS
SM
MD
LG