لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۴

صلاحیت حسن روحانی برای انتخابات خبرگان رد شد


حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین جمهوری اسلامی
حسن روحانی، رئیس‌جمهور پیشین جمهوری اسلامی

وب‌سایت رسمی حسن روحانی، می‌گوید طبق اعلام یکی از مقامات شورای نگهبان، صلاحیت حسن روحانی برای نامزدی در انتخابات آتی مجلس خبرگان رهبری تأیید رد شده است.

این وب‌سایت روز چهارشنبه، چهارم بهمن، نوشت که موضوع رد صلاحیت رئیس‌جمهور پیشین ایران، «از طریق وزارت کشور نیز به طور رسمی اعلام خواهد شد».

این خبر پس از آن در سایت رسمی حسن روحانی منتشر شد که صبح چهارشنبه خبرهایی غیررسمی در زمینه رد صلاحیت او، در خبرگزاری‌های داخلی ایران منتشر شد.

این خبرها واکنش فوری شورای نگهبان را به دنبال داشت، و طحان نظیف، سخنگوی این نهاد، با ذکر این‌که «هنوز اسامی داوطلبان انتخابات مجلس خبرگان رهبری به وزارت کشور اعلام نشده» خواستار پرهیز از گمانه‌زنی در مورد رد صلاحیت‌ها شد.

حسن روحانی در حالی از رد شدن صلاحیت خود خبر داده که او هم‌اکنون عضو مجلس خبرگان رهبری است و برای نامزدی در انتخابات آتی مجلس خبرگان که قرار است در اسفندماه برگزار شود ثبت نام کرده است.

یک روز پیش از اعلام رد صلاحیت روحانی در سایت او، نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، گفته بود که «در دولت قبل همه همت روحانی و دولتش بر این بود که بتواند از طریق ارتباط با آمریکا مسائل و مشکلات کشور را حل کنند» و حسن روحانی را تهدید به «رسانه‌ای کردن پرونده سیاه او» کرد.

به فاصله چند هفته تا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان در ایران، حسن روحانی، رئیس‌ جمهور پیشین، به‌تازگی گفت که «اکثریت مردم» قصد ندارند در این انتخابات شرکت کنند.

او افزود: «اقلیت حاکم می‌خواهد انتخابات خلوت باشد و کسی پای صندوق رأی نرود. اکثریت مردم هم نمی‌خواهند پای صندوق بروند.»

قرار است دور دیگری از انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری روز ۱۱ اسفند برگزار شود.

در دوره پیشین انتخابات مجلس، بر اساس آمارهای دولتی، بیش از نیمی از مردم ایران در انتخابات شرکت نکردند.

با توجه رقابتی نبودن انتخابات در ایران و نارضایتی‌های فزاینده مردمی، بخصوص پس از اعتراض‌های سال ۱۴۰۱ پیش‌بینی می‌شود که درصد شرکت در انتخابات آتی نیز رقم پایینی باشد.

روحانی که خود در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴۰۰ رئیس‌جمهور ایران بوده و انتخابات پیشین مجلس زیر نظر وزارت کشور دولت او برگزار شد، پیشتر گفته است که بعد از اعتراضات آبان ۱۳۹۸ «آب از سر» حکومت گذشت و اکنون دیگر برای مقام‌های جمهوری اسلامی مهم نیست که مشارکت در انتخابات کم باشد.

پیش از او، محمود احمدی‌نژاد و اکبر هاشمی رفسنجانی، رؤسای جمهور سابق ایران، نیز در ادوار گذشته انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت شده بودند.

XS
SM
MD
LG