لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۲

حسن روحانی: ۴۲ درصد در انتخابات ۹۸ شرکت کردند ولی مسئولان متنبه نشدند


حسن روحانی می‌گوید «جبران سردی فضای انتخابات به آسانی امکان‌پذیر نیست»
حسن روحانی می‌گوید «جبران سردی فضای انتخابات به آسانی امکان‌پذیر نیست»

رئیس‌جمهور پیشین ایران در دفاع از شرکت در انتخابات امسال گفته که «عده‌ای می‌گویند اگر در انتخابات شرکت نکنیم و آمار شرکت‌کنندگان کاهش پیدا کند مسئولان متوجه و متنبه می‌شوند» اما در انتخابات سال ۹۸ مجلس، «۴۲ درصد» واجدان شرایط شرکت کردند «ولی مسئولان متنبه نشدند».

حسن روحانی دوشنبه ۲۵ دی‌ماه در دیدار با اعضای «خانه کارگر» افزود: انتخابات سال ۱۴۰۰ ریاست جمهوری «با مشارکت ۴۸ درصدی برگزار شد. پس کاهش مشارکت تأثیر نداشت».

مشخص نیست این انتقادات متوجه کدامیک از مقامات جمهوری اسلامی است، زیرا آقای روحانی به مدت هشت سال رئیس‌جمهور بود و به گفته بسیاری از کارشناسان، خود نیز در بروز نارضایتی‌های عمومی و کاهش مشارکت نقش داشته است.

دو انتخاباتی هم که به آن‌ها اشاره کرده، توسط دولت خود او برگزار شده است که پایین‌ترین میزان مشارکت را در چهار دهه گذشته رقم زد.

رئیس‌جمهور سابق ایران در حالی از عدم حضور واجدان شرایط در پای صندوق‌های رای انتقاد کرده، که اواخر آبان امسال گفته بود: بعد از اعتراضات آبان ۱۳۹۸ «آب از سر» حکومت گذشت و اکنون دیگر برای مقام‌های جمهوری اسلامی مهم نیست که مشارکت در انتخابات کم باشد.

آقای روحانی در ادامه اظهارات روز دوشنبه خود گفت: «با ۳۰ درصد مشارکت هم مجلس تشکیل می‌شود و قانونی تصویب می‌کند که لازم‌الاجرا است. مهم است چه مجلسی با چه ترکیبی تشکیل شود.»

رئیس‌جمهور سابق ایران با اشاره به این‌که «سردی فضای انتخابات» از سال ۹۸ آغاز شده است، تاکید کرد: «جبران سردی فضای انتخابات به آسانی امکان‌پذیر نیست.»

او ۲۹ آذر امسال هم گفته بود که «راضی کردن» مردم برای شرکت در انتخابات امسال «مشکل» است.

رهبر جمهوری اسلامی ایران و مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی در هفته‌های اخیر در اظهارنظرهای خود تلاش کرده‌اند که رای‌دهندگان بیشتری را ترغیب کنند تا در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در اسفند امسال شرکت کنند.

آقای خامنه‌ای در ماه‌های گذشته در چند مناسبت مختلف، این انتخابات را «بسیار مهم» خواند، در دیدار با زنان گفت که «همسران و فرزندان خود را به فعالیت در انتخابات وادار کنید» و در نهایت مدعی شد که «مخالفت با انتخابات مخالفت با اسلام است».

این در حالی است که روند مشارکت در انتخابات مختلف جمهوری اسلامی از سال ۹۸ سیر نزولی داشته و در آخرین انتخابات که سال ۹۸ برگزار شد، کمتر از نیمی از افراد واجد شرایط پای صندوق‌های رای حاضر شدند.

در آن انتخابات، بیش از سه میلیون و ۷۰۰ هزار رأی سفید و باطله به دست آمد که بیش از ۱۳ درصد کل آرا را تشکیل می‌داد و بعد از ابراهیم رئیسی در مقام دوم قرار گرفت.

جامعه ایران در سال‌های اخیر با مشکلات بزرگ اقتصادی، تحریم‌های ناشی از سیاست‌های رهبران جمهوری اسلامی و سرکوب وسیع نیروهای امنیتی و انتظامی نیروهای امنیتی روبرو بوده و آمارهای شرکت‌کنندگان در چند انتخابات گذشته نشان می‌دهد که رای‌دهندگان، امید خود را به تغییر از طریق صندوق رای از دست داده‌اند.

بر اساس گزارش‌ سایت رسمی حسن روحانی و رادیو فردا/پ.م/ک.ر
XS
SM
MD
LG