لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۷

رئیس دومین شرکت نفتی روسیه بر اثر سقوط از پنجره اتاقی در بیمارستان درگذشت


راویل مگانوف (راست) در کنار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه
راویل مگانوف (راست) در کنار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه

راویل ماگانف، مدیر «لوک اویل» دومین شرکت بزرگ نفتی روسیه روز پنجشنبه ۱۰ شهریور بر اثر سقوط از پنجره بیمارستانی در شهر مسکو درگذشت. این جدیدترین مورد از مرگ ناگهانی مدیران و سرمایه‌داران بزرگ روسیه است.

رسانه‌های روسیه نیز مرگ راویل ماگانف را تایید کرده‌اند ولی در مورد دلیل و یا نحوه مرگ او گزارشی منتشر نشده است.

دو منبع که او را به خوبی می‌شناسند به خبرگزاری رویترز گفتند که خودکشی او بسیار بعید است.

یک منبع نزدیک به شرکت «لوک اویل» نیز گفت تصور مدیران شرکت این است که آقای ماگانف خودکشی کرده است ولی او تاکنون هیچ مدرکی در تایید این فرضیه ندیده است.

پلیس مسکو در پاسخ به خبرگزاری رویترز در مورد این حادثه، کمیته تحقیقات فدرال روسیه را مسئول این تحقیقات معرفی کرد و این نهاد نیز به سئوالات رویترز پاسخ نداد.

شرکت نفتی «لوک اویل» در بیانیه‌ای گفت راویل ماگانف «در پی یک بیماری طولانی درگذشته است». این بیانیه افزود: «هزاران کارمند شرکت به شدت از این ضایعه متاثر هستند و به خانواده آقای ماگانف تسلیت می گویند».

طی چند ماه اخیر چندین مدیر ارشد شرکت‌های انرژی مهم روسیه به شکل مرموز و ناگهانی درگذشته‌اند.

یک روز پس از شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، جسد الکساندر تیولاکف، مدیرعامل گازپروم در پارکینگ منزلش پیدا شد.

در ماه آوریل، جسد سرگی پروتوسنیا، یک مدیر سابق «نوواتک» بزرگترین تولیدکننده گاز مایع روسیه همراه با جسد همسر و دخترش در ویلایی در شمال شرقی اسپانیا پیدا شد. پلیس اسپانیا در تحقیقات اولیه اعلام کرد که به احتمال فراوان آقای پروتوسنیا، همسر و دخترش را کشته و سپس خودکشی کرده است.

در ماه مه رسانه‌های روسی گزارش دادند که جسد الکساندر سوبوتین، یکی از مدیران سابق «لوک اویل» در زیرزمین خانه‌ای در حومه مسکو پیدا شده است.

همان ماه به گزارش رسانه‌های روسی جسد ولادیسلاو آوایف، معاون سابق مدیرعامل بانک گازپروم همراه با جسد همسر و دخترش در آپارتمانی در شهر مسکو کشف شد.

راویل ماگانف در سال ۱۹۹۳ و به فاصله کوتاهی پس از تاسیس «لوک اویل» در این شرکت استخدام شد و در سال ۲۰۲۰ به مقام مدیر عامل منصوب شد. برادر او مدیرعامل یک شرکت نفتی کوچک‌تر به نام «تات نفت» است.

شرکت «لوک اویل» در اقدامی غیرمعمول در روسیه از حمله نظامی به اوکراين انتقاد کرد. هیئت مدیره این شرکت روز سوم مارس در بیانیه‌ای از «رویدادهای فاجعه‌بار» در اوکراین ابراز نگرانی کرد و خواستار «پایان هر چه سریع‌تر جنگ از طریق مذاکره» شد.

آقای ماگانف یکی از نزدیکان واگیت آلکپروف، موسس شرکت «لوک اویل» بود و معمولا در جلسات شرکت‌های بزرگ نفتی و وزارت انرژی روسیه برای تصمیم‌گیری درمورد سیاست‌های نفتی این کشور در چارچوب اوپک و هم پیمانان شرکت می‌کرد.

واگیت آلکپروف معاون سابق وزیر نفت اتحاد شوروی بود و در ماه آوریل امسال حدود یک هفته پس از مسدود شدن دارایی‌هایش توسط دولت بریتانیا که بخشی از تحریم‌های غرب علیه اولیگارش‌های روس بود از ریاست هیئت مدیره «لوک اویل» استعفا داد.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG