لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۶

ویروس زیکا؛ این‌بار برای درمان سرطان مغز؟


پشه‌های ناقل زیکا
پشه‌های ناقل زیکا

اینکه می‌گوید «عدو شود سبب خیر گاهی»، این‌بار ظاهرا در علم پزشکی درست از آب در آمده است.

به گزارش مجله «فورچون»، تحقیقات تازه‌ای نشان می‌دهد ویروس زیکا که عوارضی مثل کوچکی جمجمه و اختلال رشد مغزی کودکان را در پی دارد، ممکن است در درمان بیماری گلیوبلاستوما، که نوعی سرطان مرگبار مغزی است، به کار آید.

نتایج تحقیقاتی که در مجله اکسپریمنتال مدیسن منتشر شد نشان می‌دهد که تزریق ویروس زیکا باعث کاهش اندازه تومورهای سرطانی مغز موش‌های آزمایشگاهی می‌شود و از ابتلاس سلول‌های اطراف این تومورها به سرطان هم جلوگیری می‌کند.

ویروس زیکا به سلول‌های بنیادی مغزهای جنین که در رحم در حال رشد هستند حمله می‌کند اما در مغز بزرگسالان اثر چندانی ندارد. بیماری گلیوبلاستوما، هم از سلول‌های بنیادی مغز شروع می‌شود اما در هنگام رشد به سلول‌های دیگر مغز هم نفوذ می‌کند.

به گزارش سرویس جهانی بی‌بی‌سی، دکتر مایکل دایموند یکی از محققان این پروژه عقیده دارد که ویروس زیکا می‌تواند سلول‌های سرطانی مغز را مورد حمله قرار دهد و از بین ببرد.

با آنکه تفاوت بین مغز موش و انسان زیاد است اما نتایج این تحقیقات آنچنان امیدوارکننده بود که دکتر دایموند و همکارانش می‌گویند تا دو سال آینده ممکن است بتوانند این آزمایش را بر روی مغز انسان هم پیاده‌سازی کنند.

نخستین مورد ابتلا به ویروس زیکا در سال ۲۰۱۵ میلادی در برزیل گزارش شد. پشه‌های های ناقل ویروس «زیکا» تاکنون در بیش از ۵۰ کشورشناسایی شده‌اند.

کوچک بودن سر، یکی از چند مورد نابهنجاری در هنگام تولد است که به زیکا نسبت داده شده است. زیکا همچنین باعث مشکلات دوران رشد شده و به سیستم عصبی صدمه وارد می‌کند و می‌تواند به مرگ منجر شود.

XS
SM
MD
LG