لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۸

ادامه درگیری‌های شدید در شرق اوکراین؛ ورود نیروهای روسیه به حومه شهر سیورودونتسک


نمایی از ویرانه‌های شهر سیورودونتسک بر اثر حملات سنگین ارتش روسیه
نمایی از ویرانه‌های شهر سیورودونتسک بر اثر حملات سنگین ارتش روسیه

فرماندار ایالت لوهانتسک در شرق اوکراین روز دوشنبه ۹ خرداد گفت نیروهای روسیه وارد حومه شهر سیورودونتسک شده‌اند و افزود نبرد برای تصرف ویرانه‌های این شهر به کانون اصلی تهاجم روسیه در ناحیه دونباس بدل شده است.

سرهی گایدای افزود: «ارتش روسیه از همان تاکتیک همیشگی خود استفاده می‌کند. چند ساعت به‌طور مداوم اهداف خود را با توپخانه هدف قرار می‌دهد و بعد حمله می‌کند. اعضای واحدهایی که حمله می‌کنند کشته می‌شوند ولی آتش توپخانه و حمله زمینی ادامه پیدا می‌کند تا بالاخره در برخی نقاط می‌توانند پیشروی کنند».

در هفته‌های اخیر حملات سنگین به شهرها و شهرک‌های ناحیه دونباس در شرق اوکراین هدف اصلی تهاجم روسیه بوده است. تعدادی از این شهرها در روزهای گذشته به تصرف روسیه درآمده است ولی در نقاط دیگر ارتش اوکراین هنوز مقاومت می‌کند.

فرماندار لوهانتسک گفت با توجه به گرم شدن هوا، «بوی شدید مرگ» در حومه شهر به مشام می‌رسد. به گفته او، نیروهای روسیه در حاشیه جنوب شرقی و شمال شرقی شهر سیورودونتسک پیشروی کرده‌اند ولی نیروهای اوکراینی با مقاومت در روستایی واقع در جنوب مانع محاصره کامل این منطقه شده‌اند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در پیام روزانه خود تصرف سیورودونتسک را «هدف مهم نیروهای اشغالگر» توصیف کرد و گفت ارتش اوکراین با تمام قوا در برابر این تهاجم مقاومت می‌کند. او افزود: «حدود ۹۰ درصد از ساختمان‌های شهر آسیب دیده و بیش از دو سوم خانه‌ها ویران شده‌اند».

تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا

همزمان، رهبران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جلسه روزهای دوشنبه و سه‌شنبه خود قرار است تحریم‌های جدید علیه روسیه از جمله تحریم واردات نفت از آن کشور را بررسی کنند. مذاکرات یک ماه اخیر در مورد قطع واردات نفت از روسیه به نتیجه نرسیده است و به طور مشخص دولت مجارستان می‌گوید در شرایط فعلی نمی‌تواند فقدان نفت روسیه را جبران کند.

رابرت هابک، وزیر اقتصاد آلمان، در آستانه نشست روز دوشنبه ابراز نگرانی کرد که اتحاد کشورهای اروپایی «در آستانه فرو ریختن» است. پیش‌نویس مصوبات این جلسه که در اختیار خبرگزاری رویترز قرار گرفت نشان می‌دهد که تصمیمات مهمی اتخاذ نخواهد شد.

ولی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت در نهایت در این زمینه توافق خواهد شد و ابراز امیدواری کرد که رهبران اتحادیه اروپا تا غروب دوشنبه در مورد تحریم‌های جدید علیه روسیه تصمیم‌گیری کنند.

شرایط برای ضد حمله نیروهای اوکراینی

سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه، روز یکشنبه گفت: «آزادسازی دونباس اولویت نامشروط» مسکو است.

با تصرف سیورودونتسک و لیسیچانسک، یکی دیگر از شهرهای مهم منطقه که در سمت غربی رود دونتس قرار دارد، روسیه تمامی قلمرو ایالت لوهانتسک را اشغال خواهد کرد و مسکو می‌تواند مدعی پیروزی شود. اما با تمرکز روی تصرف این شهرها ممکن است شرايط برای ضد حمله نیروهای اوکراینی در نقاط دیگر فراهم شود.

در روزهای گذشته شواهدی از ضد حمله اوکراین در جنوب به خصوص در اطراف شهر خرسون که در ماه فوریه به تصرف روسیه درآمد دیده می‌شود. کی‌یف می‌گوید در روزهای اخیر در سه روستا واقع در کرانه جنوبی رودخانه اینهولتس که مرز ناحیه خرسون تلقی می‌شود نیروهای روسیه را به حالت دفاعی درآورده است.

کارشناسان نظامی غربی می‌گویند ضد حمله اوکراین در این ناحیه بعید است در آینده نزدیک به پیروزی مهمی دست یابد ولی می‌تواند نقشه کلی تهاجم روسیه را مختل کرده و آن کشور را مجبور کند نیروهای مستقر در خرسون را تقویت کند.

رهبران اوکراین در روزهای اخیر بار دیگر از غرب تقاضا کرده‌اند که کمک‌های تسلیحاتی به آن کشور را افزایش دهد. ولودیمیر زلنسکی در پیام غروب یکشنبه گفت در روزهای آینده قرار است «اخبار خوبی» در این مورد دریافت کند.

همزمان، کاترین کولونا، وزیر خارجه در دولت جدید فرانسه روز دوشنبه در سفر به کی‌یف از گورهای جمعی در بوچا، یکی از شهرک‌های حومه پایتخت دیدار کرد. دولت اوکراین می‌گوید قبل از عقب‌نشینی روسیه از این مناطق صدها غیرنظامی توسط سربازان روسیه به قتل رسیده‌اند. روسیه این اتهامات را رد کرده است.

دادستانی اوکراین اخیرا اعلام کرد که یک سرباز روسیه را به اتهام قتل یک غیرنظامی و تجاوز به همسر او در بروواری، یکی از شهرک‌های حومه کی‌یف که در ماه مارس روی داده است غیابی محاکمه خواهد کرد. این اولین دادرسی مربوط به خشونت‌های جنسی سربازان روسیه است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG