لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۸

بنجامین بریر، برای نخستین بار «نام چهارمین فرانسوی بازداشتی در ایران» را اعلام کرد


بنجامین بریر
بنجامین بریر

بنجامین بریر، گردشگر فرانسوی که اواخر اردیبهشت امسال از زندان در ایران آزاد شد، روز جمعه ۱۷ شهریور در پیامی برای نخستین بار نام چهارمین شهروند فرانسوی بازداشتی در ایران را اعلام کرد.

آقای بریر در پیام اینستاگرامی خود در حمایت از شهروندان خارجی بازداشت شده در ایران گفته است که به مدت «سه سال گروگان حکومت» جمهوری اسلامی ایران بود و بهار امسال از زندان رها شده و اکنون «آزاد است.»

این گردشگر فرانسوی تاکید کرده است: «اما بسیاری همچنان خودسرانه در بازداشت هستند. از جمله سسیل کولر، ژاک پاریس٬ لوئی ارنو، اولیور و بسیاری دیگر همچنان در بازداشت هستند.»

این نخستین بار است که نام چهارمین بازداشتی فرانسوی در ایران اعلام می‌شود. با این حال بنجامین بریر توضیحی بیشتری در خصوص هویت «اولیور» و نام خانوادگی او ارائه نکرده ولی میگوید او ۳۰ مهرماه سال گذشته بازداشت شده است. با این حال، مشخص نیست که «چهارمین شهروند فرانسوی» چگونه در ایران بازداشت شده است.

امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهور فرانسه، ششم شهریور «خواستار آزادی چهار شهروند فرانسوی بازداشتی در ایران» شد٬ اما اسامی این چهار شهروند را ذکر نکرد.

رسانه‌های بین المللی همان زمان از لوئی ارنو کارمند، سسیل کولر عضو سندیکای نیروی کارگر فرانسه و همسرش ژاک پاریس به عنوان سه تن از «شهروندان فرانسوی بازداشتی در ایران» یاد کردند.

خبرگزاری فرانسه نیز نوشت بود که هویت چهارمین شهروند فرانسوی مشخص نیست.

رئیس‌ جمهور فرانسه گفته بود که «هیچ چیزی بازداشت اتباع فرانسوی در زندان‌ها و در شرایطی غیرقابل قبول در ایران» را توجیه نمی‌کند.

درخواست حمایت از بازداشت شدگان در ایران

بنجامین بریر در ادامه پیام خود خواستار حمایت همگان از بازداشتی‌ها در ایران شده است.

او گفته است: «حمایت شما مهم است. حتی یک اقدام کوچک نیز اهمیت دارد. اگر امروز من آزاد هستم به خاطر ابراز حمایت و همبستگی‌ها» است.

بنجامین بریر در اواخر اردیبهشت امسال به همراه برنارد فیلان، گردشگر فرانسوی-‌ایرلندی، آزاد شد.

وزیر خارجه فرانسه علت آزادی این دو شهروند را «مسائل بشردوستانه» عنوان کرده بود.

لویی آرنو ۳۵ ساله، شهروند فرانسوی بازداشت شده در ایران یک کارمند امور بانکی‌ است که تابستان ۱۴۰۱ تصمیم گرفت به همه کشورهای «جاده ابریشم» سفر کند. او در پی مسافرت به ایتالیا، یونان، ترکیه، گرجستان و ارمنستان، ۱۱ شهریور پارسال وارد خاک ایران شد و در روز ششم مهر بازداشت شد.

سسیل کولر، عضو سندیکای نیروی کارگر فرانسه و همسرش ژاک پاریس که با روادید گردشگری به ایران سفر کرده بودند، ۱۱ اردیبهشت سال گذشته همزمان با «روز جهانی کارگر» توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شدند.

جمهوری اسلامی پس از پنج ماه و مهرماه پارسال با انتشار«اعترافات اجباری» این زوج فرانسوی، آن‌ها را به «جاسوسی» متهم کرد.

وزارت خارجه فرانسه بلافاصله پس از پخش «اعترافات اجباری» این زوج فرانسوی، واکنش نشان داده و جمهوری اسلامی را به «گروگانگیری حکومتی» متهم کرده بود.

دولت فرانسه بارها از رفتار جمهوری اسلامی در «بازداشت شهروندان غربی» به‌عنوان «دیپلماسی گروگان‌گیری» برای «چانه‌زنی در مذاکرات» با غرب، یاد کرده ‌است.

با استفاده از اینستاگرام و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG