لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۰

حسن نصرالله از دولت لبنان خواست از ایران فرآورده‌های نفتی بخرد


دبیرکل حزب‌الله می‌گوید: «کسی قصد پیاده کردن نمونه ایرانی و تغییر رویکرد در لبنان را ندارد».
دبیرکل حزب‌الله می‌گوید: «کسی قصد پیاده کردن نمونه ایرانی و تغییر رویکرد در لبنان را ندارد».

دبیرکل حزب‌الله لبنان به دولت لبنان پیشنهاد کرده است که احتمال خرید فرآورده‌های نفتی از ایران را بررسی کند؛ ایران آماده است این معامله با لیره لبنانی انجام شود.

حسن نصرالله شامگاه سه‌شنبه ۱۷ تیر در یک سخنرانی ویدیوئی در چهاردهمین سالروز جنگ ۳۴ روزه اسرائیل و حزب‌الله، آمادگی ایران برای تامین سوخت لبنان را «فداکاری» نامید و از دولت این کشور خواست از هر کشوری در جهان که برای کمک به لبنان آمادگی دارد، استقبال کند.

شرایط اقتصادی لبنان در دوره اخیر به‌شدت بحرانی‌ است، سوخت کمیاب شده و ارزش لیر از مهر پارسال تا حال، ۸۰ درصد کاهش یافته است.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه سوریه با نام «قانون قیصر» که از ماه گذشته اجرایی شد و هشداری نسبت به هر نوع همکاری و معامله با سوریه است، اوضاع اقتصادی لبنان را وخیم‌تر کرده و سقوط ارزش لیر شتاب بیش‌تری گرفته است.

اعتراض‌های جامعه لبنان به ویژه جوانان در زمینه بیکاری، نبود آینده و وضعیت سخت معیشتی که از اواخر تابستان سال گذشته آغاز شده و بخشی از آن علیه حزب‌الله بود، اکنون در شرایط بحران کرونا، به تهیه نان به عنوان دغدغه اصلی روزانه برای بخش بزرگی از مردم مبدل شده است.

به گفته حسن نصرالله، «مذاکراتی در آرامش» با دولت بیروت آغاز شده تا پیشنهاد خرید مشتقات نفتی و بنزین از ایران با لیر لبنانی را بررسی کند زیرا می‌تواند فشار بر ذخایر ارزی لبنان را کم کند.

دبیر کل حزب‌الله گفت: «نمونه اقتصادی ایران که تجربه دیرینه محاصره و تحریم را دارد، نمونه بدی نیست و از جمله در کشاورزی به خودکفایی رسیده و ماهواره هم به فضا ارسال می‌کند».

حسن نصرالله در عین حال «اطمینان داد» که «کسی قصد پیاده کردن نمونه ایرانی و تغییر رویکرد در لبنان را ندارد» بلکه «کمک ایران باید محترمانه بررسی شده و کسی را نگران نکند».

دبیر کل حزب‌الله از دولت لبنان خواست تا سیاست «نگاه به شرق» را نیز بررسی کند.

جمهوری اسلامی ایران نیز که پایه گذار و حامی حزب‌الله است، در چارچوب سیاست «نگاه به شرق» به تازگی از سند همکاری‌های ۲۵ ساله تهران با چین، به عنوان راهکاری برای مقابله با تحریم‌های آمریکایی دفاع می‌کند در حالی که انتقادهای داخلی در ایران نسبت به این موضوع بالا گرفته است.

دبیر کل حزب‌الله مدعی شد که دوروثی شیا، سفیر آمریکا در لبنان، مانند «دوران استعماری در تعیین مناصب ارشد این کشور از جمله امور مرتبط با بانک مرکزی لبنان، مداخله می‌کند».

حسن نصرالله همچنین اتهام «تفرقه انداختن» بین لبنانی‌ها با هدف کشاندن وضعیت به جنگ داخلی را به سفیر آمریکا وارد کرد.

خانم شیا گفته است که حزب‌الله ثبات لبنان را تهدید می‌کند و مانعی در حل بحران اقتصادی این کشور است.

محمد مازح، قاضی لبنانی شیعی، ماه گذشته حکم منع انتشار هر گونه مصاحبه با خانم شیا در رسانه‌های این کشور را صادر کرد اما دولت لبنان این حکم را لغو کرد.

دبیر کل حزب‌الله که قاضی مازح را فردی «شجاع» نامید، ضمن ادامه حمایت از دولت لبنان به نخست‌وزیری حسن دیاب، خواستار آن شد که او راه‌های مختلف برای اتکا به داخل را برای جلوگیری از فرپاشی اقتصادی و مبدل کردن «تهدید به یک فرصت» بررسی کند.

حزب‌الله در لبنان بخشی از نظام سیاسی است و در پارلمان و دولت این کشور سهم دارد، اما سفیر آمریکا در لبنان به تازگی گفت: واشینگتن از دولتی بدون حضور حزب‌الله در لبنان حمایت خواهد کرد.

حزب‌الله در غرب یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

XS
SM
MD
LG